Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei damer! 

Jeg er gravid i uke 10 og er så innmari trøtt. Aldri opplevd makan. Er andre graviditet og kan ikke huske at jeg var det minste trøtt forrige gang.. Hehe. Kanskje bare manns minne som er kort, men det var umulig så galt som dette. 

Jeg vet det er vanlig å bli trøtt og sliten, men jeg er helt utslitt. Jeg legger meg 19 og står opp 07. Samtidig har jeg ofte en to timershvil på dagtid. Synes faktisk at dette er ekstremt. Likevell er jeg helt kaputt, alt er et slit og det eneste jeg tenker på er å sove. Jeg greier å holde hus og hjem, men mannen gjør myyye! Jeg greier liksom det jeg må. Hadde jeg måttet alt mulig hadde jeg greid det også, men å løfte foten mens jeg går er liksom et ork. 

Når går dette over? Håper virkelig at det løsner i andre trimester. Har bare hatt det så galt de 2 siste ukene, ellers har det gått fint. Noen som har noen synspunkter? Er det noe jeg kan gjøre? 

Endret av Hadena
Videoannonse
Annonse
Gjest Jeeeeeeea
Skrevet

Jeg er selv gravid i uke 10. Tror ikke det er så mye annet å gjøre enn å lytte til kroppen akkurat nå. Kroppen jobber med å lage et nytt menneske og det er krevende 🙂

Selv er jeg ikke så plaget med trøtthet. Men jeg er 100% sykemeldt grunnet forferdelig kvalme. Jeg gjør ikke så mye annet ila dagen enn å ligge på sofaen/i sengen fordi jeg er så dårlig. Jeg gjør lite, omtrent ingenting av husarbeid. Tror nok at jeg hadde kjent mer på trøtthet dersom jeg også var i arbeid. Kanskje du akkurat nå må prioritere kreftene dine? Kanskje sette bort rent og ryddig hjem til mannen i dennne perioden. 

Skrevet

Ja! Jeg er i uke 8 med nr. 2, men hadde det helt likt med nr.1. For min del varte det i 2 uker. 

Etter litt nattevåk i natt hat jeg  gjort tre forsøk på å stå opp i dag. Ligger enda i sengen...

Anonymkode: 06e1f...a8e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dette er ganske vanlig! Hold ut, det blir med stor sannsynlighet bedre. Jobber du fullt? Du må bare kjenne etter om det går. Husker jeg var helt utslitt med førstemann, men jobbet 100 %. Med andremann har jeg vært 100 % sykmeldt pga. hyperemesis, men sover 22–10 og en to timers lur på dagen.

Anonymkode: bd4c9...9be

Skrevet

Jeg kaller det der graviditetsME. Var helt lik da jeg var gravid, ca seg rundt uke 22 😣 Orka ingen ting annet enn å sove og jobbe. 

Anonymkode: c5b48...099

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kaller det der graviditetsME. Var helt lik da jeg var gravid, ca seg rundt uke 22 😣 Orka ingen ting annet enn å sove og jobbe. 

Anonymkode: c5b48...099

Jeg har det også sånn. Uke 18 nå

Anonymkode: e0436...90f

Skrevet

Hadde det jeg også i hele 12 uker. Gikk over i andre trimester. Sånn overgangen mellom uke 12-13.

Jeg var som en zombie. Sov egentlig store deler av dagen og kvelden. Bare å smøre en brødskive var utmattende. Husker jeg stod å smurte noen skiver å rope på mannen min at han må smøre ferdig for kommer til å falle sammen om jeg ikke legger meg ned. Var veldig merkelig 🙈 å løfte en arm var som å løfte 20kg. Så dette er veldig normalt å ja det går over :) 

Du må egentlig bare la det gå over av seg selv. Sov hele dagen om du må. Vet ikke om du er sykemeldt men kanskje på tide å ta litt fri. Jeg måtte sykemeldes 1 uke da det var på sitt verste. Orket ikke åpne øynene en gang. 

Heldigvis gikk det over :) er snart i 3 trimester å har hatt det veldig fint siden. 

Anonymkode: be610...7fd

Skrevet

Ropte*

Anonymkode: be610...7fd

Skrevet

En venninne av meg som er åtte måneder på vei, har sovet hele svangerskapet. Hun sover store deler av dagen, og har ingen problemer med å sove igjen når det er kveld :P 

Jeg fullførte ikke min graviditet, men jeg var enormt trøtt så lenge det varte. Måtte ta meg pauser når jeg gikk opp trappene til leiligheta mi (tre etasjer), for jeg var helt utmattet. Legen sa at det var fordi jeg spiste for lite, sånn at fosteret tok 100 % av næringen jeg fikk i meg. Derfor var jeg konstant trøtt og sliten. Kanskje du også trenger mer næring?

Skrevet

Høres kjent ut. For min del gikk det over så snart morkaka var ute.

Anonymkode: 74806...640

Skrevet

Hadde det slik jeg også den gangen jeg var gravid (har kum vært 1 gang). Jeg var på jobb, dro hjemmefra 8, var hjemme 17. Hoppa i senga, sov til 21, spiste, sovna 22, sov til 7, og dro på jobb. Slik var livet i en del uker, pluss kraftig hodepine ofte. Klarte jo en sjelden dag å gjøre noe etter jobb, men det var sjelden. Jeg klarte ikke mye hjemme, uansett hvor mye jeg prøvde. Fikk redusert jobben til 60%, og det ble noe bedre. Men var utslitt til jeg ble sykmeldt 2 uker før permisjonen, og jeg fikk slappa av hele dagen, og gjort kun det jeg klarte/ønsket. Men det ble litt bedre i uke 14/15 ca. Men sliten var jeg som sagt hele veien. 

Anonymkode: 0c63e...4b9

Skrevet

Hadde det sånn fra uke 7-12. Sov 19-06, var på jobb, spiste middag med mann og barn og sov. Etterhvert kom tredje trimester hvor jeg nesten ikke fikk sove i det hele tatt, maks 1-2 timer i strekk. 

Anonymkode: cc250...823

• Liker 1
Skrevet

Slik hadde jeg det i begge mine svangerskap. I første svangerskap sov jeg i snitt 14 timer  i døgnet fra uke 4 til ca 20/22. Var zombie av trøtthet I våkentida og det føltes som hodet var stappet full av bomull resten av døgnet. Sov vel rundt 10 timer i døgnet etter det.

I andre svangerskap var det umulig å få sovet 14 timer (eller mer) i døgnet, sov vel ca 12 timer fra uke 5 til ca uke 23, men ble samtidig dårlig, kastet opp mye ++ fordi jeg var ekstremt sliten og trøtt. Ble gradert sykmeldt fra uke 8 på grunn av dette (pga. samlet helsetilstand, ikke kun fordi jeg var trøtt og sov mye - gradert sykmelding gjorde meg litt bedre slik at jeg jobbet fram til permisjonen startet).

Anonymkode: 7fc00...2f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...