Gå til innhold

Hva er egentlig metoo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her forleden snakket jeg og noen venninner om metoo. De mente at alle hadde opplevd noe metoo-relatert, mens jeg mente at jeg aldri hadde opplevd det. De kom da med eksempler som at f.eks. hun ene hadde ligget med en på jobb fordi hun ikke følte at hun kunne si nei da en eldre, anerkjent kollega viste interesse. En annen hadde opplevd at sjefen danset dirty med henne på julebord.

Er dette metoo? Jeg har jo også blitt sjekket opp i jobbsammenheng, og har til og med vært i et seksuelt forhold med en eldre kollega, men jeg ville aldri ha funnet på å tenke at fordi han var eldre og hadde høyere posisjon enn meg, så kunne jeg varsle om ham nå i ettertid. Jeg trodde at metoo var mer som der det startet i Hollywood, der kvinner og menn i alle aldre ble seksuelt misbrukt av maktpersoner. Ikke overraskende var de andre helt klare på at f.eks. Giske-saken var klassisk metoo-eksempel, mens jeg synes at det er stor forskjell på de varslene som kom mot ham og f.eks. Hollywood-sakene eller andre norske eksempler på voldtekter og lignende.

Men hva er egentlig metoo? Kan noen forklare hvor grensene går? Innebærer det all sjekking i jobbsammenheng? Innebærer det all sjekking utført av feil menn (altså menn kvinnen ikke er interessert i)? Innebærer det ulovlig trakassering og misbruk eller innebærer det mer enn det som er ulovlig? Er aldersforskjell en faktor også når alle involverte er godt over seksuell lavalder? Kan noen forklare meg hvorfor dansing med sjef anses som like metoo som Weinsteins voldtekter?

Jeg innser at jeg stiller meg laglig til for hogg nå, og jeg vil poengtere at jeg mener at alle som selv føler at de har opplevd noe som var feil, har rett til å føle at det var feil. Det vil jeg aldri finne på å ta ifra dem. Men jeg kommer altså likevel ikke helt unna følelsen av at man bagatelliserer de virkelig alvorlige sakene ved å inkludere alle mulige relasjoner mellom menn og kvinner i metoo. Derfor er det interessant å høre hvor man egentlig mener grensene går. Hva er metoo, og hva er ikke det?

Anonymkode: 7f6bd...738

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

MeeToo er kvinner som sier i fra om hvor onde menn egentlig er.

Anonymkode: c2a58...df0

Skrevet

MeToo er seksuelle grenseoverskridelser/overgrep og voldtekt- situasjoner hvor en annen tydelig krysser intimgrensene og skremmer et annet individ. MeToo er IKKE frivillig sex.

• Liker 1
Skrevet

Alle har forskjellig mening om hva metoo er, og ingen har definisjonsrett på begrepet.

Anonymkode: 2f6f5...a25

Skrevet

Venninnene dine har helt rett. Metoo handler om uønsket seksuell oppmerksomhet og sexpress fra overordnede og folk med mer makt enn deg. Vi hadde en slibrig sjef på jobb før. Han fikk holde på, for det var jo «bare sånn han var» og en privat greie. Vi himla med øynene av ham. Han har slutta å jobbe der nå. Men etter Metoo gikk det jo opp et lys for oss alle at «hei, slik oppførsel av en sjef er faktisk helt ugrei. Det er ikke en privatsak. Det ER uprofesjonelt. Og vi behøver faktisk ikke finne oss i det. Sjefer skal ikke oppføre seg slik».

Anonymkode: c4d54...8ac

• Liker 3
Skrevet

Du er naiv sosialt, ts

Anonymkode: 17415...d52

Gjest Familytree
Skrevet (endret)

#MeToo-grasrotkampanje (2017) er et symbol på protest som startet i USA da kvinner rapporterte tilfeller av seksuelle overgrep. Stikkordene skal vise omfanget av seksuelle overgrep og trakassering, særlig begått mot unge kvinner i arbeidslivet. Mange saker som kom fram, og de mest alarmerende sakene var beskyldninger fra skuespillerinner eller skuespillere mot mektige mennesker i Hollywood. Dette kalles Weinstein-effekten.
Denne grasrotbevegelsen er relatert til #NiUnaMenos-bevegelsen (2015) som dukket opp i Argentina hvor den feministiske gruppen søkte å få slutt på sakene om kjønnsvold og uløste drap.

Endret av Familytree
Gjest Blondie65
Skrevet

Eksempler på #MeeToo:

I et arbeidsforhold eller i en annen relasjon der den ene parten helt klart har et overtak over den andre og der den  "svakest" stilte frykter at hvis de ikke gir etter for sexpress så vil de miste goder, forfremmelse eller lønnsøkning.

"Gamle griser" (uansett alder og kjønn, egentlig) som får holde på med trakkassering/sexpress/osv år ut og år inn med unnskyldninger som "det er bare sånn han er" eller "jammen, hun er jo et unikum innen sitt fagfelt" (osv).

Eksempler på ikke-#MeeToo:

Seksuelle relasjoner av frivillig art mellom likeverdige parter i eller utenfor arbeidslivet.

Voldtekt og andre overgrep - er fortsatt voldtekt og overgrep - men noen av disse har ingenting med #MeeToo å gjøre.

Svært mange som ikke har vært utsatt for #MeeToo har ingen forståelse for hvor ubehagelig det er når sjefen din kommer med frekke forslag. Du aner ikke hvordan du skal forholde deg til vedkommende etterpå og hver gang du blir forbigått tenker du ditt om hvorfor.

Jeg har også blitt lagt an på forholdsvis kjekke kolleger som ikke på noen måte har hatt et maktforhold over meg. Det ble aldri ubehag av at jeg avviste tilnærmelsen og den var uansett ikke i nærheten av sjefens frekkhet. Det var en tilnærming, og ikke et direkte forslag om hva han ønsket å gjøre med meg. 

Skrevet
På 5.10.2019 den 11.18, AnonymBruker skrev:

Her forleden snakket jeg og noen venninner om metoo. De mente at alle hadde opplevd noe metoo-relatert, mens jeg mente at jeg aldri hadde opplevd det. De kom da med eksempler som at f.eks. hun ene hadde ligget med en på jobb fordi hun ikke følte at hun kunne si nei da en eldre, anerkjent kollega viste interesse. En annen hadde opplevd at sjefen danset dirty med henne på julebord.

Er dette metoo? Jeg har jo også blitt sjekket opp i jobbsammenheng, og har til og med vært i et seksuelt forhold med en eldre kollega, men jeg ville aldri ha funnet på å tenke at fordi han var eldre og hadde høyere posisjon enn meg, så kunne jeg varsle om ham nå i ettertid. Jeg trodde at metoo var mer som der det startet i Hollywood, der kvinner og menn i alle aldre ble seksuelt misbrukt av maktpersoner. Ikke overraskende var de andre helt klare på at f.eks. Giske-saken var klassisk metoo-eksempel, mens jeg synes at det er stor forskjell på de varslene som kom mot ham og f.eks. Hollywood-sakene eller andre norske eksempler på voldtekter og lignende.

Men hva er egentlig metoo? Kan noen forklare hvor grensene går? Innebærer det all sjekking i jobbsammenheng? Innebærer det all sjekking utført av feil menn (altså menn kvinnen ikke er interessert i)? Innebærer det ulovlig trakassering og misbruk eller innebærer det mer enn det som er ulovlig? Er aldersforskjell en faktor også når alle involverte er godt over seksuell lavalder? Kan noen forklare meg hvorfor dansing med sjef anses som like metoo som Weinsteins voldtekter?

Jeg innser at jeg stiller meg laglig til for hogg nå, og jeg vil poengtere at jeg mener at alle som selv føler at de har opplevd noe som var feil, har rett til å føle at det var feil. Det vil jeg aldri finne på å ta ifra dem. Men jeg kommer altså likevel ikke helt unna følelsen av at man bagatelliserer de virkelig alvorlige sakene ved å inkludere alle mulige relasjoner mellom menn og kvinner i metoo. Derfor er det interessant å høre hvor man egentlig mener grensene går. Hva er metoo, og hva er ikke det?

Spørsmålene du stiller er egentlig en god oppsummering av mange av de problematiske sidene ved metoo:

Svaret på hvilke saker som er "metoo" er rett og slett; Alle saker du(eller andre) føler er det. 

Skrevet
21 timer siden, Blondie65 skrev:

Eksempler på #MeeToo:

I et arbeidsforhold eller i en annen relasjon der den ene parten helt klart har et overtak over den andre og der den  "svakest" stilte frykter at hvis de ikke gir etter for sexpress så vil de miste goder, forfremmelse eller lønnsøkning.

[..]

Klappklappklapp.

Dette innlegget er helt korrekt.

Anonymkode: ee473...76d

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
17 minutter siden, herzeleid skrev:

Svaret på hvilke saker som er "metoo" er rett og slett; Alle saker du(eller andre) føler er det. 

Det er ikke rart at folk fnyser av #MeeToo når du påstår noe sånt.

Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det er ikke rart at folk fnyser av #MeeToo når du påstår noe sånt.

Hele greia er heldigvis utdatert.

Anonymkode: 5b5d0...d25

Skrevet

Kort forklart så er #Metoo en bevegelse som gir kvinner rett til å føle at de har blitt utsatt for seksuelt overgrep på en arbeidsplass av en person med ansvar, denne personen utnytter sin autoritet for å oppnå goder av den fornærmede. 

Det er ikke noe formalkrav til om du har blitt utsatt for overgrepet. Det kan være så mangt, slik som blikk, slik som klønete sjekking, dårlige vitser osv. 

Turid kan for eksempel synes det er en bagatell å bli sjekket opp av Kåre på julebordet. Kari derimot hun synes dette er et helt vanvittig overgrep og kan utvikle PTSD av akkurat den samme oppførselen til Kåre. 

En annen flott ting med #metoo er at bedriften kan innføre sanksjoner og konsekvenser for lederen av påstanden uten at det rent juridisk er noe hold i det. 

Forstå seg på det de som vil.

Anonymkode: 3f12f...b36

• Liker 2
Skrevet
På 5.10.2019 den 11.18, AnonymBruker skrev:

Metoo handler om uønsket seksuell oppmerksomhet, og da handler det vel i hovedsak om personer i maktposisjoner.

Det å føle seg tvunget til sex med en kollega på grunn av hans posisjon/makt er vel ganske sikkert metoo.

Å begrense metoo til rene voldtekter går ikke. Det handler om seksuell trakassering generelt.

Skrevet

Metoo kunne blitt en bra greie, men synes det ble ødelagt av for mye pekefinger mot menn. Ensidigheten ødela egentlig muligheten for fruktbare diskusjoner, muligheter til å ta ansvar uten å bli korsfestet og ble egentlig bare en gapestokk hvor mobben sto fritt til å henge ut hvem som helst uten at det var noe rom for kritiske stemmer.  Det var også ganske trist at menns historier var fraværende i mediebildet.

Anonymkode: b69d1...16b

Skrevet
30 minutter siden, herzeleid skrev:

Spørsmålene du stiller er egentlig en god oppsummering av mange av de problematiske sidene ved metoo:

Nei, metoo er når en person (i maktposisjon) utsetter en annen for ufrivillig seksuell oppmerksomhet. Det skal ikke så mange hjerneceller til for å skjønne om man havner inn under metoo eller ikke.

Skrevet
7 minutter siden, jabx skrev:

Nei, metoo er når en person (i maktposisjon) utsetter en annen for ufrivillig seksuell oppmerksomhet. Det skal ikke så mange hjerneceller til for å skjønne om man havner inn under metoo eller ikke.

"Mener du".

Derav min presisering om at hva som er "metoo" er opp til den enkelte. Hvem som helst kan påberope seg det, uten at en nødvendigvis har noe objektivt vurderingskriterie. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis dette med #MeeToo er så j... vanskelig, tenk over følgende:

Du er tiltrukket av en person. Svarer du ja på et av de nedenstående spørsmål setter du deg selv i fare for #MeeToo anklager dersom du legger an på vedkommede:

- Er du sjefen til personen som du er tiltrukket av?

- Er personen du er tiltrukket av på noen som helst måte avhengig av at du er positivt innstilt til dem?

Skrevet
13 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvis dette med #MeeToo er så j... vanskelig, tenk over følgende:

Du er tiltrukket av en person. Svarer du ja på et av de nedenstående spørsmål setter du deg selv i fare for #MeeToo anklager dersom du legger an på vedkommede:

- Er du sjefen til personen som du er tiltrukket av?

- Er personen du er tiltrukket av på noen som helst måte avhengig av at du er positivt innstilt til dem?

Det forutsetter at alle er enige i at dette er begrensende parametre for metoo. Det er ikke gitt. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
5 minutter siden, herzeleid skrev:

Det forutsetter at alle er enige i at dette er begrensende parametre for metoo. Det er ikke gitt. 

Jeg skjønner at det ikke er omforent, men det var dette som var utgangspunktet for #MeeToo. At det siden hen har blitt frikort for å kvitte seg med mennesker man ikke liker er jeg fullt klar over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...