AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #1 Skrevet 5. oktober 2019 Dere som pusser opp hele tiden tenker dere på miljønkonsekvensene av det? Jeg Selv sitter med ett 80 talls kjøkken av heltre. Kjøkkenet er gammel men i veldig fin stand. Jeg for meg ikke til å bytte den da jeg vet at slik kvalitet for jeg ikke for det jeg har råd til i dag. Kjøkkenet er kjempe stort i tillegg Anonymkode: 6fcdf...718 3
exictence Skrevet 5. oktober 2019 #2 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg tenker på det. Synes også det er veldig fint med gamle ting. Ville aldri byttet ut et heltre kjøkken som fungerer. 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #3 Skrevet 5. oktober 2019 Du kan jo med en minimal innsats pusse opp brukt. Jeg har byttet stil (fra «fattig student», som man jo blir lei av) på funn fra Finn. Du finner til og med maling på Finn/Facebook. Nå sier jeg ikke at folk flest som stadig pusser opp og bytter ut møbler gjlr det brukt - folk flest gir blanke i klimaet - men en voksende gruppe roterer inventar brukt. Frynsegodet er at på bruktmarkedet har jeg råd til designklassikere. På ny-markedet er budsjettet ikea... Anonymkode: 0e5b8...974 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #4 Skrevet 5. oktober 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo med en minimal innsats pusse opp brukt. Jeg har byttet stil (fra «fattig student», som man jo blir lei av) på funn fra Finn. Du finner til og med maling på Finn/Facebook. Nå sier jeg ikke at folk flest som stadig pusser opp og bytter ut møbler gjlr det brukt - folk flest gir blanke i klimaet - men en voksende gruppe roterer inventar brukt. Frynsegodet er at på bruktmarkedet har jeg råd til designklassikere. På ny-markedet er budsjettet ikea... Anonymkode: 0e5b8...974 Ja jeg er enig der har funnet blant annet designlamper som jeg ikke hadde hatt råd til ellers. Har kjøpt det meste brukt egentlig alt fra sofa til spisebord. Huset vårt er en salig blanding av 80 tallet og det moderne. Jeg liker det sånn men må jo innrømme at jeg synes det er nesten litt småflaut å ha folk på besøk som jeg vet har det helt nytt hjemme. Anonymkode: 6fcdf...718
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 5. oktober 2019 #5 Skrevet 5. oktober 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som pusser opp hele tiden tenker dere på miljønkonsekvensene av det? Jeg Selv sitter med ett 80 talls kjøkken av heltre. Kjøkkenet er gammel men i veldig fin stand. Jeg for meg ikke til å bytte den da jeg vet at slik kvalitet for jeg ikke for det jeg har råd til i dag. Kjøkkenet er kjempe stort i tillegg Anonymkode: 6fcdf...718 Hva mener du med "dere som pusser opp hele tiden" ? For min del så pusser jeg opp en eldre leilighet fra midten av 50 tallet. Det trengs virkelig å fikse opp. Jeg fikser ikke opp fordi jeg syns det er en gøy hobby. Jeg fikser opp fordi ting ikke er brukendes mer. Badet var bare betong med tapet på. Kjøkkenet faller fra hverandre mens stue og soverom har blitt overflatebehandlet. To gamle dører til soverommene har vi beholdt i stedet for å bytte til nye. Stuedøren kommer fra finn.no helt gratis fordi den var akkura det vi var på jakt etter. Har man mulighet til å ta vare på et kjøkken slik som deg så ville jeg heller det enn å kjøpe nytt.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #6 Skrevet 6. oktober 2019 Har bare pusset opp en gang, fordi flere rom var oppspist av mugg.. Da kjøpte jeg utstillingskjøkken fra ikea. Under gulvet fant jeg originalt tregulv og beholdte det slik det var. Veldig førnøyd med det! + Men målet er å renovere en bolig jeg skal bli i resten av livet. Alt skal være i så bra kvalitet at det skal kunne vare helt til jeg dør. Blir man lei skal man kunne male. Det gjelder også badet. Da må man unngå mye, f.eks fliser, gips og slikt. Det blir mye heltre da :) Anonymkode: c49ee...4fe 1
Hmmmmmm Skrevet 6. oktober 2019 #7 Skrevet 6. oktober 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som pusser opp hele tiden tenker dere på miljønkonsekvensene av det? Jeg Selv sitter med ett 80 talls kjøkken av heltre. Kjøkkenet er gammel men i veldig fin stand. Jeg for meg ikke til å bytte den da jeg vet at slik kvalitet for jeg ikke for det jeg har råd til i dag. Kjøkkenet er kjempe stort i tillegg Anonymkode: 6fcdf...718 Lakker kjøkkenet. Jeg har kjøpt et brukt kjøkken som er av typen herregård fra Huseby i eik. Lakkerte det til en lysere farge. Virkelig en klassiker. Alle tror at kjøkkenet ble kjøpt helt nytt. For stilen går aldri ut av mote. Hadde ikke hatt råd til å kjøpe et slikt kjøkken for 400-500.000 fra katalogen for å si det slik.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #8 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg renoverer leiligheten nå og gremmes over hvor mye jeg må kaste. Men her var det virkelig nødvendig, alt var veldig nedslitt. Det blir lenge til neste gang. Det jeg legger merke til når jeg river ned femti år gamle løsninger er at alt var bygget for å vare så uendelig lenge. Det var så utrolig solid. Jeg er møkka lei av lamper og varmeovner som blir ødelagt etter et par år. Har lagt mer penger i det nye og håper på bedre kvalitet. Synes det er ille hvor mange som hiver ut fullt brukelige og nyere kjøkken, Moten svinger så fort nå, folk bytter stadig bolig, mote er det værste miljøsvineri. Anonymkode: f0313...821 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #9 Skrevet 6. oktober 2019 Bytter ett 35 år gammelt laminatkjøkken, da deler av det holder på å falle fra hverandre. Selv om det er på tide føles det ikke bra med alt som kastes. Tror nok ikke det nye kjøkkenet vil vare i 35 år, dessverre, selv om vi prøver å velge holdbare løsninger og overflater. Anonymkode: 58e5b...1d1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #10 Skrevet 6. oktober 2019 Vi har kjøpt et rekkehus fra 60-tallet og pusset det opp. Vi kastet ut (=solgt på finn) et helt brukbart Ikea kjøkken, ikke engang 10 år gammel. Det følte jeg var feil, men måtte det fordi vi byttet planløsning fra U-kjøkken til L kjøkken, åpnet rommet opp og flyttet på vegger. Men med nytt kjøkken fikk vi integrerte hvitevarer, lure skapløsninger, skuffer istedenfor skap, nedfelt vask osv. Det er mye nytt som er kommet på kjøkkenfronten som gjør kjøkkenet mer brukervennlig og praktisk i hverdagen. Jeg ville aldri byttet kjøkken bare pga fargen, men samtidig, når vi faktisk måtte bytte, så ser jeg jo at kjøkkenet er blitt mye bedre nå. Kjøkken anno 2019 er altså ikke samme som på 80-tallet.. Anonymkode: fdc15...d75
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #11 Skrevet 6. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har kjøpt et rekkehus fra 60-tallet og pusset det opp. Vi kastet ut (=solgt på finn) et helt brukbart Ikea kjøkken, ikke engang 10 år gammel. Det følte jeg var feil, men måtte det fordi vi byttet planløsning fra U-kjøkken til L kjøkken, åpnet rommet opp og flyttet på vegger. Men med nytt kjøkken fikk vi integrerte hvitevarer, lure skapløsninger, skuffer istedenfor skap, nedfelt vask osv. Det er mye nytt som er kommet på kjøkkenfronten som gjør kjøkkenet mer brukervennlig og praktisk i hverdagen. Jeg ville aldri byttet kjøkken bare pga fargen, men samtidig, når vi faktisk måtte bytte, så ser jeg jo at kjøkkenet er blitt mye bedre nå. Kjøkken anno 2019 er altså ikke samme som på 80-tallet.. Anonymkode: fdc15...d75 Hva er det som er så praktisk da? Jeg har ett gigantisk kjøkken har mye mer plass en til alt jeg trenger. Ja det er mange kjøkken som er fine selvsagt. Men for lik kvalitet i den størrelsen må jeg opp i minst 600 000 for ikke snakk om mer. Ikea kan ikke måle seg der, jeg gremmes over de som bytter ut dyr kvalitet med ikea. Har en kompis som hadde helt nytt ikea kjøkken for 8-9 år siden. Jeg syntes den var kjempe fin. Vel den ser ikke ut i dag! Anonymkode: 6fcdf...718 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 6. oktober 2019 #12 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg føler at vi pusser opp hele tiden, men det er fordi vi har hus fra 1962 som rett og slett må tas rom for rom. Fint når det ble brukt heltre, det er mye enklere å fikse det på en fin og miljøvennlig måte enn gulvbelegg, kinapanel og hyller som var tilpasset små porselenskopper og ikke normale krus. Gulvet var heltre og parkett da, så det har vi slipt en runde i stedet.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #13 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg "pusser opp hele tiden". Nå er neste prosjekt "nytt" kjøkken, dvs kjøkkenet skal flyttes, veggene skal males, kjøkkeninnredningen fra 2005 skal males og få ny benkeplate og servant. Jeg beholde altså innredningen, de delene som fungerer fint med litt stramming. Hadde jeg hatt penger nok til nytt kjøkken hadde jeg solgt dette rimelig på finn, for det er fullt brukbart, og jeg vil absolutt tro noen hadde hatt bruk for det. Da vi fjernet noen overskap i fjor, malte jeg overskapene, byttet håndtak og skrudde de sammen til en skjenk jeg har i stuen. Gjenbruk går helt fint selv om man pusser opp en del Anonymkode: 2a506...cbb 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #14 Skrevet 6. oktober 2019 Ja, jeg tenker på det. Hjemmet mitt er fra 60-tallet og det er bygget for å vare, alt er solid kvalitet. Valgte å beholde toalett og vask ettersom det er helt unødvendig å kaste, men fikk hakeslepp over at det kostet flere ganger mer å reparere toalettet enn å kjøpe et nytt! Det burde virkelig være mye billigere å reparere enn å kjøpe nytt. Vasken hadde ikke noe underskap og det kostet også mye mer enn jeg hadde trodd å få laget et, men jeg foretrekker uansett å støtte norske håndverkere enn å kjøpe Ikea-greier fra Kina. Anonymkode: 64846...101
SPOCA Skrevet 6. oktober 2019 #15 Skrevet 6. oktober 2019 (endret) Tenkt litt på det samme, men for meg handler det aller mest om at jeg ikke skjønner folk orker eller gidder. Oppussing er dørgende kjedelig. Men, vi har jo alle våre interesser. Her står innerdørene like lite ferdigmalte som da vi grunnet dem for 4 år siden. Jeg bare klarer ikke å bry meg eller finne lysten til å gjøre ferdig jobben. Og i det store og det hele teller det særdeles lite for min del. Vi pusset opp kjøkkenet i fjor, fordi vårt kjøkken fra 2014, som tidligere eiere hadde satt opp, falt fra hverandre (tydelig satt sammen av tidligere eiere som overhodet ikke hadde peiling i det hele tatt). I tillegg var det begynnende lekkasje vi måtte ta tak i (også tidligere eier som har lekt rørlegger). Så vi kastet det ut og satt opp nytt. Fått fagfolk til å gjøre hele jobben - alt fra å skifte dører til å legge nytt gulv og sette opp kjøkken. Og det kjøkkenet skal vi ha så lenge det holder, dvs gjerne i 30 år. Jeg hater å pusse opp, og gjør det kun når det er ytterst, ytterst nødvendig. Det skal sies, jeg har en drøm om å kaste ut den store peisen som er over 30 år gammel i stua (ekstremt upraktisk, fungerer ikke og tar ekstremt mye plass i leiligheten vår), legge nye gulv i stua/gang (også lagt amatørmessig av folka som bodde her før), skiftet alle dørene inne og satt opp paneler på veggene. Men det må gjøres av fagfolk (jeg eier verken interesse eller kunnskap om slikt), det koster penger, og det kommer til å bli vanvittig styrete. Jeg har bare ikke lyst eller ork. Men, vi må snart få ut fingern, mest fordi utgangsdøra vår bør skiftes ut, siden den er fra 60-tallet og derfor ikke brannsikker. Men ved å gjøre det, bør vi egentlig ta alt det andre også, så vi blir ferdig med det. Men akk. Ja. Jeg skulle gjerne hatt litt av den motivasjonen andre har til å pusse opp.(..) Endret 6. oktober 2019 av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #16 Skrevet 6. oktober 2019 Pusser ikke opp hele tiden. Pusset opp huset for det var ikke gjort noe særlig med siden 1930-tallet. Kjøkkenet var riktignok byttet ut, men det var gammel og slitt, og i tillegg var det brukt allerede når det kom i hus. Om en planlegger godt nok første gangen, så trenger en ikke å gjøre noen dyre oppussinger senere. Maling og tapet kan enkelt og billig byttes ut om en ønsker det. Anonymkode: 9c2c7...3cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå