Gå til innhold

Vanish

sixx

Anbefalte innlegg

Skjorter av bomull eller lin med broderier i bomullsgarn kan vaskes ved 60 grader. Den skjorte jeg netopp har sydd har brune' date=' blåsorte og grønne broderier og på vaskeanvisningen står det 60 grader.[/quote']

Ja, jeg regnet med at det var ok med fargede broderier også. Jeg forstår ikke hvor den "myten" om at man ikke skal kunne vaske bunadsskjorter på 60 grader har kommet fra.....klær blir ikke rent på 40 grader...med unntak av ull som nærmest er selvrensende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, det er oppgitt at bunadsskjorta mi skal vaskes for hånd, ikke maskin, men den hadde sikkert tålt det håndvaskprogrammet i maskina kanskje. Det er sentrifugen og den litt "røffe" behandlinga i maskina jeg er redd for, ikke varmen (jeg bare får vel ikke 60 grader på vannet i springen, derfor vaskes den ikke så varmt for hånd)

Men jeg vurderer å prøve, med vanish og forsiktig sentrifuge... Skjorta er gammel og litt slitt da, den er opprinneig laga til mamma i 1982, jeg er redd for å skade broderiet, rett og slett. Noe har mamma brodert omigjen, fordi det var slitt istykker, ved normal bruk og håndvask...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...ei av bunadsskjortene mine er ca 100 år gammel. Etter bruk så vaskes den i maskinen på 60 grader...sammen med annet hvitt tøy. Jeg legger den i en egen vaskepose for å forhindre at noe henger seg opp i broderiet.

For noen år siden var det ei sydame som fikset litt på broderiet bak på nakkekraven fordi det hadde blitt slitt...men kanskje ikke så rart etter 100 år og en del maskinvasker fra min side + mye håndvask i elva før hun jeg arvet den fra fikk vaskemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...