Gå til innhold

Vanish

sixx

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hvordan dette "vidundermiddelet" funker? Kan jeg f.eks. bruke det på ull som ikka tåler å vaskes på 60 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan la Vanish virke på flekken før du vasker ullplagget som vanlig.
Og alle flekker forsvinner uansett hva de er lagd av? :o Dette må jo være et vidundermiddel.

Jeg har fått en flekk (kaffe m/fløte) på en duk som er brodert med ullgarn...har ikke visst hvordan jeg skulle få det av....så nå har den ligget i vaskekjelleren og godgjort seg i flere år. :ler:

Hvis dette går av med Vanish...så er det for godt til å være sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøffe vaskemilder er vel også tøffe mot ulla?
Ulla tåler såpa...er vasketempraturen jeg er redd for. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest onyx i.i.

Har aldri brukt vanish, men regner med at det er et veldig alkalisk middel/mye syre. I såfall skal du ikke være så sikker på at ulla tåler det! Syren kan fort tære vekk fiber i tråden, det er forsåvidt slik alle flekkfjernere virker.

Tempratur på 60 grader kan du derimot være helt sikker på at ulltrådene ikke tåler :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt vanish, men regner med at det er et veldig alkalisk middel/mye syre. I såfall skal du ikke være så sikker på at ulla tåler det! Syren kan fort tære vekk fiber i tråden, det er forsåvidt slik alle flekkfjernere virker.

Tempratur på 60 grader kan du derimot være helt sikker på at ulltrådene ikke tåler :wink:

Det gjør ikke noe om det forsvinner noen tråder...for det er så mange av dem. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en flekk (kaffe m/fløte) på en duk som er brodert meullgarn...har ikke visst hvoan jeg skulle få det av....så nå har den ligget i vaskekjelleren og godgjort seg i flere år. :ler:

Hvis dette går av med Vanish...så er det for godt til å være sant.

Jeg har en venninne som arvet duker med kaffeflekker fra svigermoren og hun har fått dem vekk med Vanish. Jeg sprang selvfølgelig ut og kjøpte en boks med en gang. Jeg har ikke brukt det ennå (og svigermoren døde for flere år siden).

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vaskemidler var sterke baser jeg, men det er bare pirk fra min side. Alkali er gammel betegnelse for base...

Altså det er en grunn til hvorfor milo finnes... sterke baser eller syrer for den saksskyld er ikke noe videre bra for animalske fibre.

Nå vet jeg ikke hva som er i zalo, men har du prøvd å behandle flekken litt med det før du legger den til vask?

Lykke til med flekkfjerninga.

Det går nok sikkert bra å bruke en sterk base en gang... man bør bare ikke la det bli en vane for det sliter jo på tekstilene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok sikkert bra å bruke en sterk base en gang... man bør bare ikke la det bli en vane for det sliter jo på tekstilene....

Takk..og ja, dette blir et engangstilfelle. :)

Er egentlig et hodeplagg som hører til en kinesisk folkedrakt som jeg har sydd om til duk....også dekket jeg et kaffebord med den en gang. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen flekker på bundaskjorten som jeg ikke får av. Kan jeg ha en teskje vanish sammen med vaskepulver eller må jeg blande ut v sammen med vann? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På reklamen putter de det jo oppi vaskemaskina sammen med vaskepulveret, så det kan du sikket.

Mamma forselå nettopp vanish da jeg sa at bunadsskorta mi ikke er helt hvit lenger, særlig i halsen, men jeg har ikke prøvd (har ikke det i hus) Den er av lin da, og jeg vasekr den normalt for hånd. Trenger vansih 60 grader? For så varmt brenner jeg ikke fingrene mine når jeg vasker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På reklamen putter de det jo oppi vaskemaskina sammen med vaskepulveret, så det kan du sikket.

Mamma forselå nettopp vanish da jeg sa at bunadsskorta mi ikke er helt hvit lenger, særlig i halsen, men jeg har ikke prøvd (har ikke det i hus) Den er av lin da, og jeg vasekr den normalt for hånd. Trenger vansih 60 grader? For så varmt brenner jeg ikke fingrene mine når jeg vasker....

Ser nesten ikke på reklame :) . Men takk for svar. Men hvis V. trenger 60 grader så kan jeg ikke vaske bundaskjorten min på så sterk grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg bruker Vanish ganske mye, for det fjerner jo alt av flekker! Gamle og nye. Har ødelagt mange hvite bluser med sminke, men Vanish tar det!

Jeg har ikke grublet så mye over hvordan det virker, vet ikke det, men ingen av de tingene jeg har vasket med Vanish er blitt ødelagt.

Egentlig så er Vanish så bra at jeg venter på at de skal finne ut at det egentlig er farlig og bør bli forbudt... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser nesten ikke på reklame :) . Men takk for svar. Men hvis V. trenger 60 grader så kan jeg ikke vaske bundaskjorten min på så sterk grader.

Jeg trodde ikke det trengte så mye grader, det var bare noen oppi tråden som nevnte noe om 60 grader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuh..har jeg vært i butikken, men hadde glemt at det var noe som heter Vanish helt til jeg logget på her igjen. :ler:

Apropos bunadsskjorter: hvorfor skal dere ikke kunne vaske de i maskinen på 60 grader....det skjønner ikke jeg iallefall. Bunadsskjorter er av god kvalitet, og er de hvite med hvitt broderi så er det ikek noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjorter av bomull eller lin med broderier i bomullsgarn kan vaskes ved 60 grader. Den skjorte jeg netopp har sydd har brune, blåsorte og grønne broderier og på vaskeanvisningen står det 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...