Veslemøy22 Skrevet 5. oktober 2019 #1 Skrevet 5. oktober 2019 Min lokale butikk kjører et opplegg der butikksjefen kun lar én ansatt være igjen på kveldstid, og det er aldri han selv. Den ansatte er dermed fullstendig låst til kassa, har ikke mulighet til å engang gå på toalettet. Jeg tenker å melde dette til Arbeidstilsynet, men lurer på om noen jurister her inne, vet om et tydelig lovverk (arbeidsmiljøloven?) med spesifikk paragraf å vise til? 1
Veslemøy22 Skrevet 5. oktober 2019 Forfatter #2 Skrevet 5. oktober 2019 Skjønner ikke hvorfor dette havnet i karriere og utdanning....
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #3 Skrevet 5. oktober 2019 Vi er alltid alene i fem timer om kvelden. Tror ikke det er noen regel på det, så lenge man har fått en pause hvis man jobber over 5.5 time? Tror de færreste butikker har to ansatte hele åpningstiden. Anonymkode: 81ef9...0dc 6
WCKD Skrevet 5. oktober 2019 #4 Skrevet 5. oktober 2019 Dette er en typisk problemstilling. På Strømmen storsenter må butikker med 1 ansatt på jobb tilkalle vekter for å passe butikken for at de skal kunne gå på do. 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #5 Skrevet 5. oktober 2019 Har også jobbet i butikk med bare en på jobb fra 16 til stengetid klokka 20. Hvis jeg måtte på do kontaktet jeg enten vekter eller spurte de i butikken rett over «gata» (på kjøpesenteret) om de kunne passe på om det kom inn noen. Anonymkode: d12f2...367 1
Gjest HarryDotter Skrevet 5. oktober 2019 #6 Skrevet 5. oktober 2019 Helt vanlig å være en på jobb i butikk. Iallefall i små til moderat store butikker.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #7 Skrevet 5. oktober 2019 Slik er det med lavstatusjobber. Anonymkode: 27e2c...777 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #8 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg er også alene sammen med 25 viltre andreklassinger. Går jeg ut av klasserommet for å feks gå på do, er det rasert når jeg kommer tilbake. Kanskje du skal melde de fleste skoler til arbeidstilsynet også? Anonymkode: 61f65...7be 12
CabinCruiser Skrevet 5. oktober 2019 #9 Skrevet 5. oktober 2019 Helt vanlig i de aller fleste butikker under en viss størrelse. Vi pleide å passe butikkene til hverandre om vi måtte på do i min tid. Altså hvis jeg jobbet på bjørklund, og lush var ved siden passet hun på lush på hvis jeg måtte tisse og jeg passet på lush om hun måtte tisse. Aldri vært ett problem som jeg kan huske. Jobber du i 5,5 eller mindre har du ikke krav på pause. Og selv om det var pause med, så kan pausen stilles som såkalt betalt - dvs at man må være tilgjengelig i matpausen, se §10-9 i aml 3
Brunhilde Skrevet 5. oktober 2019 #10 Skrevet 5. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er også alene sammen med 25 viltre andreklassinger. Går jeg ut av klasserommet for å feks gå på do, er det rasert når jeg kommer tilbake. Kanskje du skal melde de fleste skoler til arbeidstilsynet også? Anonymkode: 61f65...7be Men hva bruker du da friminuttene til? 15
WCKD Skrevet 5. oktober 2019 #11 Skrevet 5. oktober 2019 3 minutter siden, CabinCruiser skrev: Helt vanlig i de aller fleste butikker under en viss størrelse. Vi pleide å passe butikkene til hverandre om vi måtte på do i min tid. Altså hvis jeg jobbet på bjørklund, og lush var ved siden passet hun på lush på hvis jeg måtte tisse og jeg passet på lush om hun måtte tisse. Aldri vært ett problem som jeg kan huske. Jobber du i 5,5 eller mindre har du ikke krav på pause. Og selv om det var pause med, så kan pausen stilles som såkalt betalt - dvs at man må være tilgjengelig i matpausen, se §10-9 i aml Du kan ikke nekte folk å gå på do, uansett hvor kort du jobber. 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #12 Skrevet 5. oktober 2019 Har jobbet mange steder hvor hele eller deler av vakten var alene. Aldri hatt noe problemer med å springe en rask tur på toalettet. Anonymkode: 6a4d6...b38 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #13 Skrevet 5. oktober 2019 I alle mine butikkjobber har jeg jobbet helt alene fra kl. 16–20, og nå 16–21, etter at senteret fikk andre åpningstider. Som de over skriver, pleier enten den ansatte i butikken rett overfor vår passe på butikken mens jeg går på toalettet, eller så tilkaller jeg vekter. Dette må du jo bare spørre sjefen om, hvilke retningslinjer som gjelder for deres butikk/kjøpesenter. Jeg jobbet en gang i en frittstående butikk i en tidligere enebolig. Da måtte jeg bare gå ned i kjelleren og gå på toalettet og håpe at ingen kunder stjal noe mens jeg var borte. Sånn er det jo. Helt vanlig. Anonymkode: 02814...d70 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #14 Skrevet 5. oktober 2019 38 minutter siden, Brunhilde skrev: Men hva bruker du da friminuttene til? Inspeksjon Anonymkode: 61f65...7be 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #15 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg tenker at løsningen er å spørre leder hvilken praksis man skal ha i butikken. Om det skal tilkalles vekter, om nabobutikken kan passe butikken eller om man skal løpe på do og "håpe at alt går bra". Har selv gjort det siste noen ganger også. Du kan ikke bli nektet å gå på doi arbeidstiden, men jeg tror ikke Arbeidstilsynet vil bry seg med at det bare er en på jobb. Det er helt vanlig på en rekke arbeidsplasser, så da får i tilfelle Arbeidstilsynet mye å gjøre. Ikke minst ville jo mange butikker gått konkurs om de måtte ha to på jobb hele tiden, dersom det egentlig ikke er jobb til to - men en som bare skal være der i tilfelle noen må på do. Så svaret er nok ikke flere på jobb, men en rutine for hvordan man skal få gått på do selv om man er alene. Anonymkode: d12f2...367 3
AllahBallah Skrevet 5. oktober 2019 #16 Skrevet 5. oktober 2019 1 time siden, CabinCruiser skrev: Helt vanlig i de aller fleste butikker under en viss størrelse. Vi pleide å passe butikkene til hverandre om vi måtte på do i min tid. Altså hvis jeg jobbet på bjørklund, og lush var ved siden passet hun på lush på hvis jeg måtte tisse og jeg passet på lush om hun måtte tisse. Aldri vært ett problem som jeg kan huske. Jobber du i 5,5 eller mindre har du ikke krav på pause. Og selv om det var pause med, så kan pausen stilles som såkalt betalt - dvs at man må være tilgjengelig i matpausen, se §10-9 i aml Hva hvis du måtte drite? 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #17 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg har hatt det sånn de aller fleste stedene jeg har jobbet. Man går da bare på do uansett, noe annet er ikke å forvente. Om caféen eller butikken da var ubemannet i noen minutter var det ikke noe jeg kunne gjøre noe med, og det har oppegående sjefer og kunder full forståelse for. Anonymkode: 8b317...68a
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #18 Skrevet 5. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slik er det med lavstatusjobber. Anonymkode: 27e2c...777 Drit og dra. Det har ikke noe med lav/høy å gjøre. Har for øvrig en såkalt høystatusjobb der ingen gjør mine oppgaver, så det er ganske vanlig i hele arbeidslivet nå til dags. Anonymkode: 6a6d1...2d2 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #19 Skrevet 5. oktober 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Inspeksjon Anonymkode: 61f65...7be Du har inspeksjon i hvert friminutt? Da må du være den eneste. Alle andre steder så bytter de på. Og uansett, så har du 2 min til å løpe på do før du går ut. Anonymkode: 09134...43a
Veslemøy22 Skrevet 5. oktober 2019 Forfatter #20 Skrevet 5. oktober 2019 Dette er ikke et kjøpesenter, og det er ingen nabobutikk/kollega å lene seg på. Ikke ett svar har referert til et lovverk enda, men flere har heller påpekt hvor ille de selv har det, og at dette bare må godtas. Det skal bli interessant å høre arbeidstilsynets synspunkt i denne saken. Dersom slike arbeidsforhold skal godtas, mener jeg butikken bør være lovpålagt å tilby egenbetjening som alternativ, hvis ansatt er opptatt. Angående læreryrket har man friminutter/storefri, så det kan ikke sammenlignes. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå