Gå til innhold

Forstoppelse og skjønner meg ikke på legen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har nå hatt forstoppelse i 3 måneder, og klarer ikke å gå på do uten avføringsmidler. Har vært hos legen grunnet dette, og forklart at det svir i magen og jeg er mye kvalm pga dette. Hun ga meg syrenøytraliserende medisiner? Står også på pakken "mot sure oppstøt" og at en bivirkning av disse kan være forstoppelse? Er det bare jeg som synes dette er litt merkelig? 

Anonymkode: f9084...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har nå hatt forstoppelse i 3 måneder, og klarer ikke å gå på do uten avføringsmidler. Har vært hos legen grunnet dette, og forklart at det svir i magen og jeg er mye kvalm pga dette. Hun ga meg syrenøytraliserende medisiner? Står også på pakken "mot sure oppstøt" og at en bivirkning av disse kan være forstoppelse? Er det bare jeg som synes dette er litt merkelig? 

Anonymkode: f9084...7f9

Bivirkninger registreres på bakgrunn av at noen opplever et symptom mens de går på de medisinene. Det er ikke nødvendigvis krav om sammenheng mellom medisinen og symptomene, bare at personen opplever symptomene mens hn bruker medisinen. Særlig Felleskatalogen er vanskelig sånn sett (den er bare produsentinformasjon). Så hvis 1/100 med sure oppstøt opplever forstoppelse knyttet til grunnlidelsen, og heller knytter den feilaktig opp mot medisinene, og melder det inn som en bivirkning, blir forstoppelse listet opp i bivirkningslisten. Selv om det kanskje er feil. 

Anonymkode: 5ee1f...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger bruker noen ganger legemidler på en annen måte enn det som er hensikten med legemiddelet. 

Anonymkode: 06a81...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sliter også med forstoppelse og kvalme, og bruker aciglucamin pga mulig for lite magesyre. kvalmen har roet seg en del, men sliter ennå med forstoppelsen. er ikke bra å gå på avføringsmidler over lang tid. noen som har fått hjelp gjennom feks akupunktur? jeg har prøvd det meste nå, fra svisker til apotek-remedier😥

Anonymkode: c7e01...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg sliter også med forstoppelse og kvalme, og bruker aciglucamin pga mulig for lite magesyre. kvalmen har roet seg en del, men sliter ennå med forstoppelsen. er ikke bra å gå på avføringsmidler over lang tid. noen som har fått hjelp gjennom feks akupunktur? jeg har prøvd det meste nå, fra svisker til apotek-remedier😥

Min erfaring er at nok avføringsmidler over flere måneder, slik at tarmen kan begynne å fungere skikkelig igjen mens jeg jobber med aktivitet og gode vaner er det som hjelper best :) Har vært fornøyd med Movicol/Dulcosoft, og det skal heller ikke være farlig å stå på over tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg(ikke ts) har brukt magnesium i ett år, synes ikke det hjelper ang forstoppelse. har brukt movicol i 4 mnd, men selv ikke det hjelper nok. har fremdeles forstoppelse 2-3 ganger i uken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg(ikke ts) har brukt magnesium i ett år, synes ikke det hjelper ang forstoppelse. har brukt movicol i 4 mnd, men selv ikke det hjelper nok. har fremdeles forstoppelse 2-3 ganger i uken

Hvor mye bruker du? Legen min sa at det ikke var noe poeng i en fast dose, man måtte tilpasse hele tiden og ta nok. Heller litt for løs enn litt for fast. Er du nok i aktivitet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye bruker du? Legen min sa at det ikke var noe poeng i en fast dose, man måtte tilpasse hele tiden og ta nok. Heller litt for løs enn litt for fast. Er du nok i aktivitet? 

2-3 tabl om kvelden. tror det er 200 mg hver(usikker). jeg prøver å være i daglig aktivitet, men pga smerter og utmattelse ligger jeg en del(kun da jeg får lindring,altså hvile,is og smertestillende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik konvensjonell medisin er lagt opp. Man får medisiner som har bivirkninger, og så medisiner mot bivirkningene, som gir flere bivirkninger, så får man medisiner mot dem igjen etc. Genial finansmodell. Det er bedre å lete etter årsaken. Jeg ble kvitt forstoppelse da jeg kuttet ut animalske produkter og tilsetningsstoffer samt begynte å drikke mye vann med ferskpresset sitron og sellerijuice/agurkjuice.

Anonymkode: be89f...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er slik konvensjonell medisin er lagt opp. Man får medisiner som har bivirkninger, og så medisiner mot bivirkningene, som gir flere bivirkninger, så får man medisiner mot dem igjen etc. Genial finansmodell. Det er bedre å lete etter årsaken. Jeg ble kvitt forstoppelse da jeg kuttet ut animalske produkter og tilsetningsstoffer samt begynte å drikke mye vann med ferskpresset sitron og sellerijuice/agurkjuice.

Anonymkode: be89f...ed0

Og det er slik folk som ikke har kunnskap om farmasi uttaler seg.

Alt som har en virkning har bivirkninger. Jo mer isolert virkestoffet er, og jo mer potent effekten er, jo mer uttalte blir bivirkningene. Det har ikke noe med noen forretningsmodell å gjøre. Hvis det var mulig å eliminere bivirkninger hadde man gjort det. Bivirkningsfrie medisiner ville gitt tilnærmet markedsmonopol. Bivirkningstrykket er som regel størst i begynnelsen av behandlingen, og mange opplever ikke bivirkninger i det hele tatt.

Man leter alltid etter årsak, og behandler den der det er mulig. Ikke snakk om ting du ikke har greie på.

Anonymkode: 6f62a...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...