Gå til innhold

1 åring våkner flere gangen om natta og hyler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noe har skjedd med søvnen til 1 åringen her i hus, nå de siste dagene. Guttungen våkner X antall ganger om natten og hyler. Ikke gråter på en måte, som at noe har skjedd, men mer lys hyling. Akkurat som han har tjue mareritt på natten.

Oppvåkningen kan komme av seg selv eller ved den minste lille lyd, opptil flere ganger om natten. Trøst fungerer sånn passe , det samme med pupp. Det som virka for å roe ned i går, virker ikke i dag. Er fryktelig vondt å innse at du på en måte ikke klarer å trøste eget barn. Plutselig roer han seg og kan sove videre igjen, helt til neste oppvåking. Forresten er det KUN mor som gjelder, virker nesten som at han er redd far på en måte.. 

Vi har alltid sovet på samme rom, men han har egen seng ved siden av vår. Nattarutinene er helt lik og leggingen går kjempe bra. Før har han våkna nå og da, å da har jeg valgt å amme han. Nå våkner han MYE! Spiller ingen rolle om det er jeg eller far som legger han, det er samme rutine og han sovner fint.

Noen som har hatt noe lignende før? Er ganske sliten nå, grunnet lite søvn. Har jo fungert så bra, bare for ei uke siden..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min har vært sånn siden han var født for 11 mnd siden, våken hver time og noen ganger hvert 20 minutt. Merker dog det er verre når han får tenner, spesielt tenner oppe. Kan det være noe slikt på gang? Eller har barnet nettopp begynt i barnehage eller nytt stimuli på dagen som gjør at hn drømmer ekstra? Har du nettopp begynt på jobb? 

Skrevet

Holder barnet seg for ørene? Ved ørebetennelse for man gjerne smerter når man ligger, kan også bli verre når man beveger på hode for eks snur seg fra side til side. 

Skrevet
8 timer siden, Blingblingtahei skrev:

Min har vært sånn siden han var født for 11 mnd siden, våken hver time og noen ganger hvert 20 minutt. Merker dog det er verre når han får tenner, spesielt tenner oppe. Kan det være noe slikt på gang? Eller har barnet nettopp begynt i barnehage eller nytt stimuli på dagen som gjør at hn drømmer ekstra? Har du nettopp begynt på jobb? 

Har kommet noen tenner ja og har hatt feber i tre dager. Begynte i bhg for en måned siden. Har også fått besøk for over ei uke siden, som fortsatt er her og kommer til å være her en stund framover.

Skrevet
8 timer siden, Blingblingtahei skrev:

Holder barnet seg for ørene? Ved ørebetennelse for man gjerne smerter når man ligger, kan også bli verre når man beveger på hode for eks snur seg fra side til side. 

Nei, ikke noe vondt i ørene. Hverken om natten eller om vi rører mye ved de.

Skrevet

Ny natt, det samme skjedde. Denne gangen ikke like ofte som forrige natt! Barnet hyler og er "våken", prøver å trøste, men virker lite. Noen ganger fungerer sang, andre ikke.

Da han våknet første gangen, så skulle han absolutt ut av soverommet. Akkurat som at han hadde hvilt og skulle opp igjen, men det er jo natta!

Skrevet

Vår ettåring har også begynt å HYLE flere ganger midt på natta. Aner ikke hvorfor. Han sovner raskt om jeg går inn og legger dyna på ham og stryker ham litt på ryggen, men han sover så innmari mye dårligere enn tidligere. Lurer nesten på om han drømmer. Eller sover for lenge på dagtid (har satt maks på to timer i barnehagen nå). Eller bare liker å hyle.. 🤷

Anonymkode: 260b2...106

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår ettåring har også begynt å HYLE flere ganger midt på natta. Aner ikke hvorfor. Han sovner raskt om jeg går inn og legger dyna på ham og stryker ham litt på ryggen, men han sover så innmari mye dårligere enn tidligere. Lurer nesten på om han drømmer. Eller sover for lenge på dagtid (har satt maks på to timer i barnehagen nå). Eller bare liker å hyle.. 🤷

Anonymkode: 260b2...106

Sånn er vår også. Gråter på en måte ikke, men hyler.. Tror ikke vår sover for lenge, men håper det ordner seg snart.

Skrevet

Nattskrekk, kanskje? Muligens litt tidlig, jeg husker ikke når det startet med mi. (Hun er tre nå.) Da kan hun sette seg opp og rope på meg, med redsel i stemmen, samtidig som at hun dytter meg bort når jeg prøver å trøste. Hun vrir og vender seg, sutrer og roper, men ofte blir det verre hvis jeg berører henne eller prøver å ta henne inn i armkroken. Og så roer hun seg plutselig, og er mottagelig for amming(den tiden jeg ammet) eller å ligge i armkroken min. 

Og mareritt husker de ofte om morgenen, men nattskrekken husker de ingenting av. Det går over av seg selv, og det er ikke stort å gjøre enn å være tilstede og tilby trøst når de er mottagelige for det. Hvis jeg husker riktig, kan de oftere få nattskrekk når det har vært mange nye inntrykk i løpet av dagen.

Så med barnehagens høye tempo og mye å bli vant til der, feber i noen dager, og gjester over lengre tid, vil jeg tro at hjernen hans jobber på høygir om dagene.  (Jeg har stått og pratet med en ansatt i ti minutter en gang jeg hentet i barnehagen, og ble svett i ørene av bakgrunnsstøyen fra fem-seks barn!) En voksenvariant blir nok noe sånt som å begynne i ny jobb og lære masse der, få influensa og være vertskap for gjester over tid på en gang. (Jeg blir stressa bare av tanken! 😂)

Det er det jeg har konkludert med når treåringen her har vært slik, i alle fall.

Anonymkode: 294b1...3e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...