AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #1 Skrevet 4. oktober 2019 Min samboer er en erfaren sjømann og er på sjøen nesten daglig når han ikke jobber, for å fiske og trekke teiner. Han ønsker ofte å ha med vår felles fireåring med på dette, og jeg kan ikke noe for det, men jeg er dritnervøs for dette og livredd for å miste barnet mitt på en av disse turene. Ja, jeg vet det sannsynligvis går bra, men problemet er jo at hun er så liten at hun ikke har en sjanse i havet bokstavelig talt hvis noe går galt. Båter får faktisk motorstopp av og til, for eksempel på åpent hav, eller han kan ramle i sjøen/slå hodet og lignende, da har hun ikke nubbesjans til overlevelse. Ja, jeg vet det er katastrofetenkning. Men jeg kjenner samboeren min, har er en happy og Lucky fyr som gjerne går ut uten mobiltelefon og i hardt vær. Han sier han ikke går hvis det er mye sjø, men det kan jo fort endre seg, og ikke sjekker han værmeldingen først heller. Han bruker ikke redningsvest, men en "redningsgenser". Jeg har trumfet gjennom at barna alltid skal ha redningsvest på, det har han gått med på, men det hadde de ikke alltid før. En erfaren yrkesfisker jeg kjenner, sa min samboer var uvøren og at gikk ut i vær han aldri ville gått ut i. Fiskeryrket er faktisk Norges farligste yrke, mang en fisker (også barn, medbrakte) har druknet utenfor her. Spesielt åpen sjø synes jeg ikke noe om han drar henne ut i, alene. Jeg har sagt at de må være to voksne i båten, men det vil han ikke respektere, og mener han er sjøvant og jeg ikke har peiling. (Har vært mye på sjøen selv, men ikke så interessert). Jeg vil også at han er sikker på at han har en ladet telefon med seg, men det blåser han i. Jeg synes det er så grusomt at han ikke respekterer at jeg er livredd for jenta vår. Jeg tenker dette er annerledes når barna er litt større og har med seg egen telefon, har litt peiling og har i hvert fall sjanse til å redde seg selv om noe går galt. Det begynner jo å bli vinter nå, men det hindrer han ikke, han synes det er irrelevant at man (voksne!) maks overlever en halvtime i vinterkaldt vann. Den eldste jenta vil ikke være med, synes det er dritkjedelig å være timesvis på sjøen. Han vil helst ikke ha meg med. Har noen noe lignende erfaringer mht at din partner vil gjøre noe med barnet (små barn) som du ikke synes er forsvarlig, og ikke vil høre på deg? Er jeg altfor hysterisk her? Anonymkode: b6580...aa9
Gjest WhisperingWind Skrevet 4. oktober 2019 #2 Skrevet 4. oktober 2019 Nei. Du er ikke hysterisk når han sr dumdristig og drar ut når erfarene fiskere sier det ikke er trygt. Da hadde jeg ikke stolt på han med barnet mitt på åpen sjø....
kvinne9876 Skrevet 4. oktober 2019 #3 Skrevet 4. oktober 2019 Takk. Han sier han ikke ville tatt henne med ut om det er mye sjø, men han gjort det/ønsket å gjøre det ved varsler på yr om stiv kuling og lignende. Han blir dritsur når jeg påpeker dette. tar henne gjerne også med ut forkjølet og er ikke nøye med å kle på henne.
Gjest WhisperingWind Skrevet 4. oktober 2019 #4 Skrevet 4. oktober 2019 2 minutter siden, kvinne9876 skrev: Takk. Han sier han ikke ville tatt henne med ut om det er mye sjø, men han gjort det/ønsket å gjøre det ved varsler på yr om stiv kuling og lignende. Han blir dritsur når jeg påpeker dette. tar henne gjerne også med ut forkjølet og er ikke nøye med å kle på henne. Nei, og om han ikke ser dette selv så må jo han være noe tilbakestående... Han hadde aldri fått ungen min på 4(!) år når han oppfattes så uansvarlig.
kvinne9876 Skrevet 4. oktober 2019 #5 Skrevet 4. oktober 2019 Han er ikke tilbakestående, men veldig sta og hater å bli fortalt hva han skal/skal ikke gjøre. Disse tingene er blitt så betente hos oss at det sannsynligvis blir et brudd mellom oss snart, og det er grusomt av mange grunner. Også at jeg ikke har nubbesjans til å nekte han dette/følge med på det når han har barna. Mitt eneste håp er at fireåringen snart går lei, hun synes det er stas når teinene blir tatt opp, men maser fort om å komme hjem igjen. Satser på at han ser at det ikke er så lett å passe en liten unge samtidig som man skal styre båten OG trekke teiner. Han er en dyktig sjømann, så vet han ville taklet motorstopp og lignende., men sjøvante førtiåringer (som ham) er faktisk overrepresentert på drukningsstatistikken. Ei jente for mange år siden var her ute på sjøen med sin sjøvante morfar og båten gikk ned og ingen så noe mer til dem. I sommer falt en far et annet sted i landet over bord og barna måtte redde seg selv. Men de var større og det var en innsjø! Synes det så unødvendig å utsette små barn for unødvendig risiko.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #6 Skrevet 4. oktober 2019 19 minutter siden, kvinne9876 skrev: Takk. Han sier han ikke ville tatt henne med ut om det er mye sjø, men han gjort det/ønsket å gjøre det ved varsler på yr om stiv kuling og lignende. Han blir dritsur når jeg påpeker dette. tar henne gjerne også med ut forkjølet og er ikke nøye med å kle på henne. 4 minutter siden, kvinne9876 skrev: Han er ikke tilbakestående, men veldig sta og hater å bli fortalt hva han skal/skal ikke gjøre. Disse tingene er blitt så betente hos oss at det sannsynligvis blir et brudd mellom oss snart, og det er grusomt av mange grunner. Også at jeg ikke har nubbesjans til å nekte han dette/følge med på det når han har barna. Mitt eneste håp er at fireåringen snart går lei, hun synes det er stas når teinene blir tatt opp, men maser fort om å komme hjem igjen. Satser på at han ser at det ikke er så lett å passe en liten unge samtidig som man skal styre båten OG trekke teiner. Han er en dyktig sjømann, så vet han ville taklet motorstopp og lignende., men sjøvante førtiåringer (som ham) er faktisk overrepresentert på drukningsstatistikken. Ei jente for mange år siden var her ute på sjøen med sin sjøvante morfar og båten gikk ned og ingen så noe mer til dem. I sommer falt en far et annet sted i landet over bord og barna måtte redde seg selv. Men de var større og det var en innsjø! Synes det så unødvendig å utsette små barn for unødvendig risiko. Og der glemte du kanskje å slå på "skriv som anonym"-bryteren? Regner med at det er du som er ts her, kjære kvinne9876? Anonymkode: 164ce...782
kvinne9876 Skrevet 4. oktober 2019 #7 Skrevet 4. oktober 2019 Ja, første gang jeg legger ut innlegg her, har ikke helt peiling på hvordan ting virker
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #8 Skrevet 4. oktober 2019 Akkurat nå, kvinne9876 skrev: Ja, første gang jeg legger ut innlegg her, har ikke helt peiling på hvordan ting virker Da kan du kanskje lære deg at du enten bør være anonym i en tråd hele tiden eller ikke i det hele tatt. Poster du to eller flere innlegg i en tråd hvor det ene innlegget er skrevet som anonym og det andre ikke, kan det skape forvirringer. Anonymkode: 164ce...782
kvinne9876 Skrevet 4. oktober 2019 #9 Skrevet 4. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da kan du kanskje lære deg at du enten bør være anonym i en tråd hele tiden eller ikke i det hele tatt. Poster du to eller flere innlegg i en tråd hvor det ene innlegget er skrevet som anonym og det andre ikke, kan det skape forvirringer. Anonymkode: 164ce...782 ok, takk for tipset 1
feebee Skrevet 4. oktober 2019 #10 Skrevet 4. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Da kan du kanskje lære deg at du enten bør være anonym i en tråd hele tiden eller ikke i det hele tatt. Poster du to eller flere innlegg i en tråd hvor det ene innlegget er skrevet som anonym og det andre ikke, kan det skape forvirringer. Anonymkode: 164ce...782 Synes du er litt streng her, tror ikke det er mange som ble så voldsomt forvirret i denne tråden. 7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #11 Skrevet 4. oktober 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min samboer er en erfaren sjømann og er på sjøen nesten daglig når han ikke jobber, for å fiske og trekke teiner. Han ønsker ofte å ha med vår felles fireåring med på dette, og jeg kan ikke noe for det, men jeg er dritnervøs for dette og livredd for å miste barnet mitt på en av disse turene. Ja, jeg vet det sannsynligvis går bra, men problemet er jo at hun er så liten at hun ikke har en sjanse i havet bokstavelig talt hvis noe går galt. Båter får faktisk motorstopp av og til, for eksempel på åpent hav, eller han kan ramle i sjøen/slå hodet og lignende, da har hun ikke nubbesjans til overlevelse. Ja, jeg vet det er katastrofetenkning. Men jeg kjenner samboeren min, har er en happy og Lucky fyr som gjerne går ut uten mobiltelefon og i hardt vær. Han sier han ikke går hvis det er mye sjø, men det kan jo fort endre seg, og ikke sjekker han værmeldingen først heller. Han bruker ikke redningsvest, men en "redningsgenser". Jeg har trumfet gjennom at barna alltid skal ha redningsvest på, det har han gått med på, men det hadde de ikke alltid før. En erfaren yrkesfisker jeg kjenner, sa min samboer var uvøren og at gikk ut i vær han aldri ville gått ut i. Fiskeryrket er faktisk Norges farligste yrke, mang en fisker (også barn, medbrakte) har druknet utenfor her. Spesielt åpen sjø synes jeg ikke noe om han drar henne ut i, alene. Jeg har sagt at de må være to voksne i båten, men det vil han ikke respektere, og mener han er sjøvant og jeg ikke har peiling. (Har vært mye på sjøen selv, men ikke så interessert). Jeg vil også at han er sikker på at han har en ladet telefon med seg, men det blåser han i. Jeg synes det er så grusomt at han ikke respekterer at jeg er livredd for jenta vår. Jeg tenker dette er annerledes når barna er litt større og har med seg egen telefon, har litt peiling og har i hvert fall sjanse til å redde seg selv om noe går galt. Det begynner jo å bli vinter nå, men det hindrer han ikke, han synes det er irrelevant at man (voksne!) maks overlever en halvtime i vinterkaldt vann. Den eldste jenta vil ikke være med, synes det er dritkjedelig å være timesvis på sjøen. Han vil helst ikke ha meg med. Har noen noe lignende erfaringer mht at din partner vil gjøre noe med barnet (små barn) som du ikke synes er forsvarlig, og ikke vil høre på deg? Er jeg altfor hysterisk her? Anonymkode: b6580...aa9 Hvor bor dere, forresten? Hvordan er sjøen nær deres kommune? Anonymkode: 164ce...782
kvinne9876 Skrevet 4. oktober 2019 #12 Skrevet 4. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor bor dere, forresten? Hvordan er sjøen nær deres kommune? Anonymkode: 164ce...782 det vil jeg ikke ut med Men Norge har jo lang kystlinje
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #13 Skrevet 4. oktober 2019 4 minutter siden, kvinne9876 skrev: det vil jeg ikke ut med Men Norge har jo lang kystlinje Regner med at det er langs kysten og ikke i Innlandet. 🙂 Anonymkode: 164ce...782
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #14 Skrevet 4. oktober 2019 Det hadde jeg aldri gått med på. Til og med om han var mer forsiktig. En 4-åring må passes på, det har han ikke kapasitet til når han driver med alt dette samtidig. Han burde gå med på et kompromiss, hun kan være med om det er med en dedikert voksen til å passe på henne. Veldig stressende å tenke på hva han velger å gjøre under samvær hvis det blir brudd. Siden det kanskje går mot brudd, bør dere dra til fvk og ta noen samtaler om dette. En voksen man kan ikke furte fordi han ikke får viljen sin, og trenger å forstå det. Barna kommer før stoltheten hans. Anonymkode: ed729...aeb
kvinne9876 Skrevet 4. oktober 2019 #15 Skrevet 4. oktober 2019 Ja, jeg vet dette blir veldig stressende, og en av grunnene til at jeg ikke ønsker brudd, slik at jeg har mer jeg skulle ha sagt i disse situasjonene, men er ganske sikker på at han går. Ja, en skulle tro at barnas sikkerhet kommer før stoltheten hans? Men, neida
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå