Gå til innhold

Oppbevare hjemmelagd pastasaus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å gi bort hjemmelaget pastasaus i gave, men er litt usikker på oppbevaring og holdbarhet. Syltetøy og slikt kan man jo ha på sterile glass og da er de holdbare i lang tid. Kan jeg gjøre det samme med pastasaus? Bør det oppbevares kaldt eller kan det stå i kjøkkenskapet på samme måte som de man kjøper på butikk?

Anonymkode: 8e4f2...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan hermetisere det, men da må du bruke riktig teknikk  for det. Glass i ovnen, varmt nok, fyll når de er varme osv. For å skape trykk. Ville likevel oppbevart dem i kjøleskap. Da vil det holde seg ganske lenge. Om du gjør det riktig. Har du laget syltetøy eller syltet noe og hermetisert før? Det blir samme metode. Ville ikke gitt det bort som gave før du har testet det ut på forhånd. 

Anonymkode: bc47a...801

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hermetisere ting som tomatsaus trygt trengs det spesialutstyr (trykkoker beregnet for hermetisering, google "pressure canner"). Om du vil lagre hjemmelaga pastasaus er det enkleste å fryse ned, men det gjør det jo vanskeligere å legge under juletreet 😅

(Forskjellen mellom tomatsaus og syltetøy er forresten syrenivået, om noen lurte. Du kan hermetisere tomater uten trykkoker om du tilsetter f.eks sitronsaft, men det vil jo gå ut over smaken på sausen.)

Anonymkode: fdda1...e98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen 😊 Nå har jeg lært litt mer 👍

Og til den som påpekte at det er rart å gi bort pastasaus i gave: det er vel strengt tatt ikke det dersom mottakeren har ønsket seg det.

Anonymkode: 8e4f2...0f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...