Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er godt voksen og på vei til å bli varig ufør i 100%.

Kan jeg studere som ufør uten at det går utover min inntekt som ufør? Jeg vil få uføretrygd både fra NAV og fra KLP. 

Anonymkode: dcd05...d39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og vitsen er? 

Anonymkode: 04cf7...1fe

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og vitsen er? 

Vitsen kan være mangt.

Studier er ikke bare for å få seg en jobb, men kan også være tidsfordriv/hobby. Man ønsker å innhente seg mer kunnskap om sin interesse.

Anonymkode: 84caf...0e7

• Liker 5
Skrevet

Ja, det kan du. Det er kun inntekt som har noe å si, med mindre du tar fulltidsstudium som blir sett på som særlig krevende, feks. medisin e.l. Vanlige studier vil ikke påvirke uføretrygden din, for du har fortsatt ingen inntekt da. 

Anonymkode: 7f9ea...9da

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og vitsen er? 

Å få en mening med livet. For den forsvinner fort for mange når man blir ufør. Og så blir man understimulert og deprimert. 

Anonymkode: ceecf...29e

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vitsen kan være mangt.

Studier er ikke bare for å få seg en jobb, men kan også være tidsfordriv/hobby. Man ønsker å innhente seg mer kunnskap om sin interesse.

En studieplass koster samfunnet, og skattebetalerne penger. Du tar da opp en studieplass en annen ville brukt til å bidra tilbake til samfunnet ved å jobbe i det yrket. Studieplasser skal ikke være til tidsfordriv, nei. Det har man biblioteket til. 

Anonymkode: 79413...02e

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vitsen kan være mangt.

Det er sant, men er ganske så imot at voksne mennesker skal bruke skattebetaleres penger som tidsfordriv/hobby. I tillegg tar man opp en studieplass, som noen annen kunne ha hatt. 

Ønsker man seg en hobby finnes det så mange andre å velge som ikke går utover andre mennesker. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En studieplass koster samfunnet, og skattebetalerne penger. Du tar da opp en studieplass en annen ville brukt til å bidra tilbake til samfunnet ved å jobbe i det yrket. Studieplasser skal ikke være til tidsfordriv, nei. Det har man biblioteket til. 

Uføretrygdede skal selvsagt få de samme rettighetene som absolutt alle andre i landet. 

Tilogmed en mann som aldri kommer til å slippe ut av fengsel (Breivik/Fjotolf) fikk mulighet til å studere på universitetsnivå fra fengselet. Faktisk er det mange fengselsinnsatte som soner lange dommer som får studere. 

Det skal være likhet for loven, har noen studierett så skal alle ha det, selv de som er syke. Noe annet ville vært diskriminerende.

Dessuten viser det seg at studier ofte har særskilt god helseeffekt på de som sliter med psykiske problemer så det kan for mange representere en mulighet og anledning til å jobbe seg ut av uførheten.

Mentalt stimuli er viktig for bolla (hjernen), særs viktig for de som er ufør all den tid man vet at passivitet leder til stagnasjon og også forfall. Det skal ikke være slik at uføretrygdede bare bør holde seg hjemme lenket til senga. Det er kontraproduktivt. 

Men for å svare på TS sitt spørsmål :

Du må si ifra til saksbehandleren din i NAV at du ønsker studere, dette er man pliktig til å informere de om. Saksbehandler kan også sette seg på bena å si nei. 

Men i de fleste tilfeller vil det være greit, og dette vil da ikke gå utover inntekten. 

Endret av Wagner
  • Liker 9
Skrevet

Hva med de som ikke fullfører ett årsstudium eller en bachelorgrad en gang, ikke leser pensum og ikke tar eksamen? DET koster samfunnet! Det er derfor politikerne ønsker å stramme inn.

Er bedre at utføre tar godt nytte av studieplassen og studerer, enn at oppegående mennesker kaster bort studieplassen sin som andre kunne ha fått.

Har man tatt en grad, har man jo en utdannelse. Det kan jo være håp om at den uføre kommer i jobb igjen, og hva er vel ikke bedre enn det?

Selvsagt skal alle ha rett på å studere, uføre eller ei.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Wagner skrev:

Du må si ifra til saksbehandleren din i NAV at du ønsker studere, dette er man pliktig til å informere de om. Saksbehandler kan også sette seg på bena å si nei.

Man har ikke noen saksbehandler i NAV når man er uføretrygdet, da er man jo per definisjon ferdig behandlet.

Anonymkode: 15f87...fcc

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men samme hva du måtte mene om det, så har TS likevel full mulighet til å studere selv om hun er ufør.

Anonymkode: c7b02...4a9

• Liker 2
Skrevet

Man har ikke noen saksbehandler i NAV når man er uføretrygdet, da er man jo per definisjon ferdig behandlet.

Og bare for å legge til - jeg hadde ikke engang noen saksbehandler i NAV de 7 månedene det tok mellom AAP og ufør. Da var jeg visstnok i limbo. Skulle i denne perioden søke om opphold i utlandet, og det var et helsikes styr fordi jeg da tydeligvis var utenfor det vanlige AAP-systemet, men fremdeles ikke registrert som ufør, så det var ingen steder saken min kunne sendes.

Anonymkode: 15f87...fcc

Skrevet
15 timer siden, Wagner skrev:

Men i de fleste tilfeller vil det være greit, og dette vil da ikke gå utover inntekten. 

Dette stemmer ikke lenger. Med de nye reglene som kom med endringen fra uførepensjon til uføretrygd, er det åpent for alle uføretrygdede å studere. Man behøver hverken si fra til NAV eller søke om lov. 

Anonymkode: 5147f...d5c

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke lenger. Med de nye reglene som kom med endringen fra uførepensjon til uføretrygd, er det åpent for alle uføretrygdede å studere. Man behøver hverken si fra til NAV eller søke om lov. 

Anonymkode: 5147f...d5c

Helt korrekt. Man er ferdig avklart, så man har ikke noe lenger med "aktiviteter" og NAV. 

Uføre har også rett på studielån, i likhet med andre folk i den samme gruppa de tilhører hos Lånekassen, men trygdesatsene er lavere med vilje, slik at man ikke får stipend. Men lån kan de aller fleste "grupper" i samfunnet få. 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Anonymkode: 8e4bf...89a

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker det kan være en god ide! Er viktig å ha noe å stå opp til. Du kan ta det i ditt tempo også. 

Anonymkode: 8c4a6...c70

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for alle oppmuntrende og opplysende svar! Ja, jeg behøver noe å bryne meg på, og holde meg i gang, og å studere noe annet enn det jeg er utdannet til kan kanskje også på sikt få meg i jobb igjen. Om ikke så får jeg selvutvikling. Dette lettet hele uførebiten for meg iallfall. 

• Liker 5
Skrevet

Lykke til ts ❤️ Er ufør selv og har også veldig lyst til å studere. Er ikke slik at om man er ufør så har man en "dom" som tilsier at man skal sitte inne hver dag resten av livet. Man kan (veldig mange kan, hvertfall) jo få helsa snudd også. Jeg heier på oss 🙂 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, ikkevoksen skrev:

Lykke til ts ❤️ Er ufør selv og har også veldig lyst til å studere. Er ikke slik at om man er ufør så har man en "dom" som tilsier at man skal sitte inne hver dag resten av livet. Man kan (veldig mange kan, hvertfall) jo få helsa snudd også. Jeg heier på oss 🙂 

Som ufør har jeg masse tid til å drive med det jeg ønsker av hobbyene mine. Det gjør en friskere at en bare trenger å drive med ting en syns er gøy og i den mengde man selv ønsker:-)

Anonymkode: 38faa...20e

Skrevet
2 timer siden, ikkevoksen skrev:

Så fint å høre! Det å bli ufør er et tap av identitet. Jobb har vært så viktig for meg, og vil så gjerne finne tilbake til selvfølelse og føle meg nyttig. Jeg heier på deg også!

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som ufør har jeg masse tid til å drive med det jeg ønsker av hobbyene mine. Det gjør en friskere at en bare trenger å drive med ting en syns er gøy og i den mengde man selv ønsker:-)

Anonymkode: 38faa...20e

Ja, det er akkurat det med mengde. Jeg er ikke i stand til å være en arbeidstaker i dag slik jeg har det, jeg fungerer meget bra enkelte dager men jeg er for uforutsigbar. Selv i en liten prosentstilling. Arbeidsgivere må ha kontinuitet, og det er ikke mulig for meg akkurat nå og muligens i fremtiden. Flott at du har hobbyer du trives med. Alt godt til deg.

• Liker 2
Skrevet

Har du studert før TS? Det er ganske så stressende og tidkrevende for vanlig mann i gata. Hvis du ikke klarer å jobbe, hvordan skal du klare å studere? Har du tenkt på hva slags studier? 

Anonymkode: 9ad09...1b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...