Gå til innhold

Har du som hvit husket å be svarte om unnskyldning for slaveriet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husk at du er skyldig i alt det grusomme hvite har gjort oppigjennom historien.

Anonymkode: 04b6d...4c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er bare skyldig i tingene jeg har gjort selv. Jeg påtar meg ikke skyld for noe andre personer har gjort når jeg ikke har noe med det å gjøre. 

Anonymkode: 1a3f3...ee9

• Liker 7
Skrevet

Nei. Hvite var de som sørget for at slaveri ble forbudt. I omtrent alle kulturer var slaveri vanlig praksis. Du har nok ikke peiling på historie, min venn.

• Liker 9
Skrevet

Det var det godt du minte meg på. Jeg skal ta meg en tur ned til Afrika i morgen og be om unnskyldning.

Anonymkode: 50ab2...5e8

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Skal huske å gjøre det neste gang jeg er i Afrika....

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at du er skyldig i alt det grusomme hvite har gjort oppigjennom historien.

Anonymkode: 04b6d...4c7

Har dere troll husket å be prinsessene om unnskyldning for å holde de i fangenskap i gamledager?

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var det godt du minte meg på. Jeg skal ta meg en tur ned til Afrika i morgen og be om unnskyldning.

Anonymkode: 50ab2...5e8

Afrika holder fremdeles på med slaveri. Araberne også. Muslimenes slavehandel i Afrika er uten sidestykke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ber om unnskyldning kun hvis jeg har noe å si unnskyld for, men jeg er bevisst på historien, og insisterer ikke på å fortsette meg ting som oppleves rasistisk/respektløst for de som har forfedre som har opplevd slaveri/rasisme. Jeg velger å ikke si n-ordet, å ikke bruke blackface som humor, og å generelt ikke gjøre det som oppleves vondt for andre. Jeg føler ikke at jeg trenger å be om unnskyldning for noe noen andre har gjort (akkurat som jeg ikke forventer at alle muslimer skal be om unnskyldning for det andre muslimer har gjort), men jeg føler et ansvar for å bidra til å sørge for at verden går fremover og at det er på tide å slutte å være rasshøl bare fordi man ikke gidder å lære seg nye ord eller ikke gidder å vise respekt for andre.

Anonymkode: f3fa5...3de

• Liker 2
Skrevet

Trolletid igjen.

Nei. Ikke i det hele tatt.

Visste ikke at vi hadde hatt mange afrikanske slaver i Norge engang, det var nytt for meg!

Anonymkode: f0a6e...e54

• Liker 2
Skrevet

Svarte er forsatt slaver i amerikanske fengsel.

Anonymkode: 268b4...882

Skrevet

Nei men jeg har bedt noen spanjoler om unnskyldning for at vikingene angrep dem. Det føltes mer korrekt. Forfedrene mine var nok gjerne vikinger, men svarte slaver tror jeg aldri de har hatt.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Nuith skrev:

Nei men jeg har bedt noen spanjoler om unnskyldning for at vikingene angrep dem. Det føltes mer korrekt. Forfedrene mine var nok gjerne vikinger, men svarte slaver tror jeg aldri de har hatt.

Om vi skulle be om unnskyldning så er det vel heller ''The British Isles'' vi skulle sagt det til.

Men det vil nok ikke TS høre for de er rasister og ser bare hvite som en gruppe.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trolletid igjen.

Nei. Ikke i det hele tatt.

Visste ikke at vi hadde hatt mange afrikanske slaver i Norge engang, det var nytt for meg!

Det er fordi det er omvendt. Det var Afrika som importerte slaver fra Europa. 

https://news.osu.edu/when-europeans-were-slaves--research-suggests-white-slavery-was-much-more-common-than-previously-believed/

Anonymkode: 79c43...dce

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 100 % uskyldig. Er så teit å beklage det andre har gjort, bare fordi man har visse likhetstrekk med de som har gjort noe. 

Omtrent som å beklage til damer for at andre menn har voldtatt, sendt dick pics osv. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, OnFire skrev:

Jeg er 100 % uskyldig. Er så teit å beklage det andre har gjort, bare fordi man har visse likhetstrekk med de som har gjort noe. 

Omtrent som å beklage til damer for at andre menn har voldtatt, sendt dick pics osv. 

Å innføre ''white guilt'' i Norge kommer ikke til å fungere. De fleste her vet at kolonisering foregikk stort sett i de engelskpråklige landene.

Dette er ikke noe annet enn en tåpelig hersketeknikk og ingen kommer til å falle for det her. Vi er ikke USA, som har en ganske nylig historie med slaver.

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, 334 skrev:

Nei. Hvite var de som sørget for at slaveri ble forbudt. I omtrent alle kulturer var slaveri vanlig praksis. Du har nok ikke peiling på historie, min venn.

Slaveri er relativt vanlig den dag i dag. I 2019. I islamske kulturer, vel og merke, og ville dermed blitt omtalt som kulturberikende om de tok dette med seg til Europa i dag.

Som de forsåvidt allerede har gjort, men som ingen vil finne ut... Ca 100 000 barn lever i slavelignende forhold i dag. I Europa. I muslimske miljøer. Du vet alle disse barna som ble registrert inn under "asylkrisen", men som bare ble borte...

• Liker 2
Skrevet

Nei, men jeg har vurdert å be de stakkars Irske munkene og en drøss med engelskmenn og skotter om unnskyldning, da slekta var ganske ufine mot dem,  - Har felles opphav med Lincoln, så jeg føler at han fikk rettet opp i det med slaveriet for meg. 

Anonymkode: 1348d...08e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg har vurdert å be de stakkars Irske munkene og en drøss med engelskmenn og skotter om unnskyldning, da slekta var ganske ufine mot dem,  - Har felles opphav med Lincoln, så jeg føler at han fikk rettet opp i det med slaveriet for meg. 

Vel, vi fikk Grieg da som et resultat av Norge og Skottland.

Skrevet

.....glemte at en annen grein av slekta, drev slavehandel med araberne, i den tiden vi fanget slavere...

Skrevet

Nei, det et heller ingen tyskere som har bedt meg om unnskyldning for det som skjedde under krigen.

Anonymkode: 54a21...bfd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...