AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #1 Skrevet 4. oktober 2019 Hei! Jeg har de siste 3 månedene jobbet i et bakeri/kafe, men misliker egentlig ledelsen og jobben. Mye utnyttelse, ubetalt overtid og dårlig betaling. Synes likevel det er koselig å jobbe på kafe, og har lyst til å få meg en bedre betalt kafejobb på et ordentlig bakeri eller kafe. Der hvor jeg jobber i dag er ganske rimelig og litt lavere i kvalitetsstigen, så ønsker å oppgradere meg litt. Kaffebrenneriet, Espresso House, Stockfleths osv. kunne vært interessant. Jeg er gutt og 21 år, bor i Oslo. Lurer på om noen vet om noen smarte triks for å utvikle seg litt oppover? Er det noen kurs det er verdt å ta, evt. kontakter man bør ha? Hvordan skiller man seg ut? Verdt å nevne de fleste stedene ikke tar imot åpne søknader lenger pga. GDPR. Anonymkode: 2d5e1...ece
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #3 Skrevet 4. oktober 2019 Just now, Sosialt said: Hva tjener du i timen? 162 med tillegg på lørdag og søndag. Anonymkode: 2d5e1...ece
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #4 Skrevet 4. oktober 2019 Dette er en veldig bra lønn til at du er bare 21 år, du kommer nok ikke til å komme så mye høyere andre steder. Anonymkode: 3a4d0...dfc 6
ErGlad Skrevet 4. oktober 2019 #5 Skrevet 4. oktober 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en veldig bra lønn til at du er bare 21 år, du kommer nok ikke til å komme så mye høyere andre steder. Anonymkode: 3a4d0...dfc Helt enig. Det var derfor jeg spurt om lønna. Jeg vil si du har ganske bra lønn i utgangspunktet.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #6 Skrevet 5. oktober 2019 7 timer siden, Sosialt skrev: Helt enig. Det var derfor jeg spurt om lønna. Jeg vil si du har ganske bra lønn i utgangspunktet. Si meg, leste dere feil??! 162 kr i timen tilsvarer 305.568 og er på INGEN måte et god lønn for en (voksen!!) mann (uavhengig av erfaring) i 2019!! TS - dette er ren utnyttelse, ikke hør på innleggene over. Det er jo slike holdninger som er med på å bidra til lav lønn og dårlige betingelser i cafe industrien Anonymkode: 38900...c57
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #7 Skrevet 5. oktober 2019 I det yrket så er det en bra lønn. På jordbærpikene får en cafemedarbeider 165 hvis man er 24 år. Tillegget er 22 kr etter 18.00. Så han burde ikke klage. Men cafeyrket er rådrift av ansatte. Anonymkode: c5090...ede 1
ErGlad Skrevet 5. oktober 2019 #8 Skrevet 5. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Si meg, leste dere feil??! 162 kr i timen tilsvarer 305.568 og er på INGEN måte et god lønn for en (voksen!!) mann (uavhengig av erfaring) i 2019!! TS - dette er ren utnyttelse, ikke hør på innleggene over. Det er jo slike holdninger som er med på å bidra til lav lønn og dårlige betingelser i cafe industrien Anonymkode: 38900...c57 Selvfølgelig er det bra lønn for det yrket uten utdanning. Hva vil du ha 500.000? Du vet at en politibetjent med 3 års høgskoleutdanning tjener ca. 380.000? 162 kr for 21 åring uten utdanning er veldig bra! Det er vel du som lese om lønnsnivået i det norske arbeidsmarkedet. 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #9 Skrevet 5. oktober 2019 Det finnes kurs for å bli barista, det kan du jo gjøre. Lære om all mulig kaffe og alle måter å tilberede på. Bartender-kurs også, men det er ikke like mye verdt, generell bartending er lett å lære, da er det bedre med spesialkurs om øl, vin eller whiskey/brandy vil jeg tro. Du kan jo bli baker også, fin jobb det Ellers er det mulig med utdannelse i bedriftsøkonomi, da kan du selv bli eier/franchise/avdelingsleder senere. Å lese på egenhånd er også mulig, gå på biblioteket og finn bøker om de emnene du lurer på, se videoer på nett osv. Jobb på festivaler i sesongen, og for catering -det er kjappe oppturer for cv'n og du får et større nettverk. Det var det jeg hadde av ideer i hodet akkurat nå Selv vil jeg bli fotograf, noen tips andre veien? Anonymkode: 3c64d...e4a
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #10 Skrevet 5. oktober 2019 Ikke jobb på espresso House, DER er der utnyttelse av unge ☹️ Kjenner flere som har jobbet det, men gir seg etter noen måneder, fordi de er utslitte....lillesøsteren til venninna mi starter der som 18-åring,var helt ferdig fysisk og psykisk etter 6 måneder. De ansatter systematisk ungdom under 25, for de kan lite om lønnsvilkår, og de er gjerne for første gang i jobb, derav lav timelønn. Gikk forbi en EH en formiddag, gutten LØP mellom bordene for å rydde, han var faen alene i en sjappe som har plass til 50 stykk 😯 Anonymkode: 1a68d...d45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå