Gjest Catwoman Skrevet 20. mai 2005 #1 Skrevet 20. mai 2005 Knuste linfrø er jo en veldig god kilde til omega3. Men hvis jeg blander knuste linfrø i brød eller andre ting som blir kokt/stekt blir omega3 fettsyrene ødelagt da?
Gjest kallenavn Skrevet 21. mai 2005 #2 Skrevet 21. mai 2005 omega 3 taaler litt oppvarming, f eks rundstykker/brod. ikke stek! det gjelder alle flytende oljer og margarin, alt dette blir omdanna til farlig fett ved oppvarming/steking. stek i kokos fett eller smor.
Thomasine Skrevet 23. mai 2005 #3 Skrevet 23. mai 2005 omega 3 taaler litt oppvarming, f eks rundstykker/brod. ikke stek! det gjelder alle flytende oljer og margarin, alt dette blir omdanna til farlig fett ved oppvarming/steking. stek i kokos fett eller smor. Er du sikker på at olivenolje og andre anbefalte oljer blir til farlig fett ( transfett?!) ved høy varme?? Er ikke jeg så sikker på...
Iset Skrevet 24. mai 2005 #4 Skrevet 24. mai 2005 Er du sikker på at olivenolje og andre anbefalte oljer blir til farlig fett ( transfett?!) ved høy varme?? Er ikke jeg så sikker på... De blir det, men det varierer hvor sterk varme de tåler. Kaldpressede oljer tåler mindre. Det aller beste er å steke i METTET fett, som tåler mye mer varme enn umettet. Meierismør og kokosfett er ypperlig.
Thomasine Skrevet 24. mai 2005 #5 Skrevet 24. mai 2005 Neimenn, lenge siden du var innom, Iset! Hyggelig det Men hvorfor anbefales det da så sterkt å bruke f.eks olivenolje? Mettet fett anbefales vel ikke? Er ikke umetta det beste?
Gjest Lady-M Skrevet 26. mai 2005 #6 Skrevet 26. mai 2005 Flerumettet fett tåler varme opptil 200 grader (utenom kaldpresset olivenolje).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå