Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært utredet for dette?

Hva fant dere ut og var det en slags løsning på det? Ble dere gravid etter den tredje aborten, eller fant dere aldri en grunn til habituell abort?

Har selv mistet to ganger, én SA og én MA, og er selvsagt redd for en tredje gang hvis jeg blir gravid igjen ❤

Fortell gjerne deres historie!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også mistet 2 ganger, SA. (Prøverør). Skulle egentlig starte nytt egguttak for noen uker siden, men jeg ba om å bli utredet for habituell abort før jeg startet opp på nytt. Dette var heldigvis legen helt enig i. 

Tok en haug med blodprøver og glukosebelastning. Blodprøvene var helt fine, men glukosebelastningen viste at jeg har insulinresistent som han da mistenkte var årsaken til spontanabortene.  

Må gå ned en del og kutte ned på sukkeret. Har startet allerede og gått ned ca 4 kilo på en måned. (Fikk Metformin) 

Har håp og tro på at dette hjelper så vil nok være litt roligere til neste forsøk. (Håper jeg...) ❤👌

Skrevet
25 minutter siden, Deseo skrev:

Jeg har også mistet 2 ganger, SA. (Prøverør). Skulle egentlig starte nytt egguttak for noen uker siden, men jeg ba om å bli utredet for habituell abort før jeg startet opp på nytt. Dette var heldigvis legen helt enig i. 

Tok en haug med blodprøver og glukosebelastning. Blodprøvene var helt fine, men glukosebelastningen viste at jeg har insulinresistent som han da mistenkte var årsaken til spontanabortene.  

Må gå ned en del og kutte ned på sukkeret. Har startet allerede og gått ned ca 4 kilo på en måned. (Fikk Metformin) 

Har håp og tro på at dette hjelper så vil nok være litt roligere til neste forsøk. (Håper jeg...) ❤👌

Takk for svar ❤

Så godt å bli hørt, når dette er et ønske fra deg/dere! Kan jeg spørre om hvor mye det er snakk om i kg som du må ned? Må du ned på et visst kg for å fortsette prosessen? :)

4kg på en mnd er bra da 👏 Det skjønner jeg :)

Skrevet
26 minutter siden, J1994 skrev:

Takk for svar ❤

Så godt å bli hørt, når dette er et ønske fra deg/dere! Kan jeg spørre om hvor mye det er snakk om i kg som du må ned? Må du ned på et visst kg for å fortsette prosessen? :)

4kg på en mnd er bra da 👏 Det skjønner jeg :)

Han anbefalte å gå ned 12 Kg. Han sa at 5-7kilo hjelper mye også og jeg kan starte neste forsøk når jeg vil, men jeg velger å gå ned til anbefalte vekt 😉

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Deseo skrev:

Han anbefalte å gå ned 12 Kg. Han sa at 5-7kilo hjelper mye også og jeg kan starte neste forsøk når jeg vil, men jeg velger å gå ned til anbefalte vekt 😉

Kan jeg spørre hva utgangspunktet ditt i kg var mtp anbefalt vektnedgang? Jeg er også i «faresonen» for insulinresistens, kun blitt gravid en gang på 1,5 år og det endte i SA. Så har planer om å be om videre utredning mtp det.

Anonymkode: 40c73...959

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva utgangspunktet ditt i kg var mtp anbefalt vektnedgang? Jeg er også i «faresonen» for insulinresistens, kun blitt gravid en gang på 1,5 år og det endte i SA. Så har planer om å be om videre utredning mtp det.

Anonymkode: 40c73...959

Ja selvfølgelig 😊 

Veide 84kg, er på 80 nå. 163 høy. Visste selv at jeg var overvektig, men slet utrolig mye med å få ned pga PCOS. 

Hadde ikke fått beskjed om å gå ned i vekt tidligere (selv om jeg visste at det var lurt, men er utrolig vanskelig) så er veldig glad for at jeg fikk videre utredning og hjelp til å gå ned. Tror Metformin hjelper meg. 

Skal forsøke å nå 70kg før jeg starter ny prosess.

Skrevet

10%vekttap har vist å være et godt utgangspunkt for å bli gravid http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=7010

Det å være på en sunnere vekt vil også være bra for deg, redusere risikoen for komplikasjoner i svangerskapet for mor og barn, og redusere risikoen for misdannelser og livsvarige helsekonsekvenser for barnet, så det er bare positivt :)

Anonymkode: e3610...e6a

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Deseo skrev:

Ja selvfølgelig 😊 

Veide 84kg, er på 80 nå. 163 høy. Visste selv at jeg var overvektig, men slet utrolig mye med å få ned pga PCOS. 

Hadde ikke fått beskjed om å gå ned i vekt tidligere (selv om jeg visste at det var lurt, men er utrolig vanskelig) så er veldig glad for at jeg fikk videre utredning og hjelp til å gå ned. Tror Metformin hjelper meg. 

Skal forsøke å nå 70kg før jeg starter ny prosess.

Jeg har aldri hørt at vekten min skal ha noe å si, men er heller ikke blitt pratet på. Jeg veier 75kg og er 169cm :)

Får håpe du når den vekten du selv ønsker, og at det går deres vei ❤

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

10%vekttap har vist å være et godt utgangspunkt for å bli gravid http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=7010

Det å være på en sunnere vekt vil også være bra for deg, redusere risikoen for komplikasjoner i svangerskapet for mor og barn, og redusere risikoen for misdannelser og livsvarige helsekonsekvenser for barnet, så det er bare positivt :)

Anonymkode: e3610...e6a

Ja absolutt! 😊 tar dette som en positiv ting og er takknemmelig for at legen ga meg Metformin som riktignok skal hjelpe med insulinresistenten også.  Starter som sagt ikke et nytt forsøk før kroppsvekten er på plass 👌

19 minutter siden, J1994 skrev:

Jeg har aldri hørt at vekten min skal ha noe å si, men er heller ikke blitt pratet på. Jeg veier 75kg og er 169cm :)

Får håpe du når den vekten du selv ønsker, og at det går deres vei ❤

De går som regel etter BMI og din vekt og høyde går under normal BMI så det er kanskje ikke så rart det ikke er nevnt. 😊 

Mer rart at de ikke anbefalte det til meg tidligere som er overvektig 😂🙈

Skrevet
1 time siden, Deseo skrev:

Ja absolutt! 😊 tar dette som en positiv ting og er takknemmelig for at legen ga meg Metformin som riktignok skal hjelpe med insulinresistenten også.  Starter som sagt ikke et nytt forsøk før kroppsvekten er på plass 👌

De går som regel etter BMI og din vekt og høyde går under normal BMI så det er kanskje ikke så rart det ikke er nevnt. 😊 

Ååja, sikkert derfor da 🙈

Ja, rart de ikke har nevnt det tidligere hvis det er viktig 🤔 Men godt å få hjelp da :)

Skrevet
3 timer siden, Deseo skrev:

👌

Nei, personen du siterer har en bmi som tilsvarer overvekt.

Anonymkode: e17db...4a6

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, personen du siterer har en bmi som tilsvarer overvekt.

Anonymkode: e17db...4a6

Da har jeg taster noe feil et sted, men hun er på lett overvekt med en BMI på 26,3. 

Legen sa til meg at det idealet er en BMI på 27, så hun er fortsatt innafor 😉

Skrevet
16 timer siden, Deseo skrev:

Da har jeg taster noe feil et sted, men hun er på lett overvekt med en BMI på 26,3. 

Legen sa til meg at det idealet er en BMI på 27, så hun er fortsatt innafor 😉

Det ideelle for å bli gravid er å være normalvektig. Overvekt er aldri ideelt. Bmi på >25 er ideelt. 

Anonymkode: 74f5a...aea

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ideelle for å bli gravid er å være normalvektig. Overvekt er aldri ideelt. Bmi på >25 er ideelt. 

Jeg har en BMI på 26,3 og har blitt gravid 2 ganger, men mistet i en SA og en MA, men tviler på at det er BMIen som har gjort at jeg har mistet :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Holder meg til hva legen på riksen sa jeg. Han er tydeligvis ikke alene om å mene det. 

Dette varierer sikkert fra kvinne til kvinne så forhør deg heller med legen din @J1994 om hva som er best for deg. 

Screenshot_20191006-150920_Samsung Internet.jpg

Skrevet
10 timer siden, J1994 skrev:

Jeg har en BMI på 26,3 og har blitt gravid 2 ganger, men mistet i en SA og en MA, men tviler på at det er BMIen som har gjort at jeg har mistet :)

Det eneste jeg har sagt er at det ideelle er å være normalvektig når det kommer til graviditet osv, ingen ting annet ;)

Skrevet
9 timer siden, Deseo skrev:

Holder meg til hva legen på riksen sa jeg. Han er tydeligvis ikke alene om å mene det. 

Dette varierer sikkert fra kvinne til kvinne så forhør deg heller med legen din @J1994 om hva som er best for deg. 

Screenshot_20191006-150920_Samsung Internet.jpg

Selvfølgelig er det ikke ideelt å være overvektig 😂

• Liker 1
Skrevet

Mistet i SA og MA tre ganger på et år i tillegg til å bli gravid med barnet mitt. Var livredd hele svangerskapet, men det gikk helt bra. Rakk å starte såvidt med utredning, fant ingenting. Jeg ble gravid på alle eggløsninger jeg hadde mulighet til det året vi startet prøvingen. Gynekolog mente jeg kanskje hadde litt for "vennlig livmor, som tok imot befruktede egg som kanskje ikke var liv laga i stedet for å bare ikke bli gravid den måneden. Ikke vet jeg, men all sorg over de andre graviditetene ble borte når jeg fikk se babyen min i alle fall! 

Anonymkode: 0e3c2...4f4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...