AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #1 Skrevet 4. oktober 2019 Etter jeg fikk en drapstrussel idag av en som hater meg så holder jeg på å øke sikkerheten med å få opp camera osv. Sønnen min går på SFO å der leverer de sønnen min helt ukritisk til hvem som helst som sier de skal hente han,noe som bekymrer meg etter denne trusselen jeg fikk idag. Hvis jeg forteller SFO at jeg har fått en trussel mot meg å at det er veldig viktig at det kun er jeg som kan hente barnet,kan de da sende en bekymringsmelding til BV pga de er redd for sikkerheten til sønnen min? Hvordan kan jeg ellers formulere meg så jeg får frem at det er veldig viktig at ikke andre får hente sønnen min? Anonymkode: 293c7...3d9
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #2 Skrevet 4. oktober 2019 Bare gi beskjed på sfo at det er kun du som har lov å hente din sønn ,sålenge dei på sfo ikkje har fått noe annen beskjed fra deg. Anonymkode: b386e...bc7 33
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #3 Skrevet 4. oktober 2019 Om noe skjer med sønnen din, og du ikke varslet for å ivareta sikkerheten hans. Så vil du nok få større problemer med BV, enn det du beskriver. Si ifra! Og når det er fare for din og din sønns liv og helse, så kontakter du politiet. Anmeld drapstrusselen, så gjør tiltak og da også informere skolen og SFO. Anonymkode: b5af6...447 19
SoWhat? Skrevet 4. oktober 2019 #4 Skrevet 4. oktober 2019 Hvem er det som henter sønnen din uten at de reagerer? "Hvem-som-helst" høres rart ut. Barnehageansatte gjør ikke det normalt. Tror du i så fall er ute for noe veldig spesielt. Og ja. De kan melde fra om drapstrusler. Blir du utsatt og skadet= barnet blir. Du må anmelde så klart. Snakk med politiet. 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #5 Skrevet 4. oktober 2019 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Hvem er det som henter sønnen din uten at de reagerer? "Hvem-som-helst" høres rart ut. Barnehageansatte gjør ikke det normalt. Tror du i så fall er ute for noe veldig spesielt. Og ja. De kan melde fra om drapstrusler. Blir du utsatt og skadet= barnet blir. Du må anmelde så klart. Snakk med politiet. Det er stooor forskjell på barnehage og SFO, for å si det sånn. Som regel har de ansatte liten eller ingen kontroll på hvem som er der, hvem som blir henta, hvem som henter hvem osv. Du bør anmelde drapstrusselen og gi streng beskjed til SFO om at KUN du skal hente gutten. Anonymkode: 6ca12...ff7 5
SoWhat? Skrevet 4. oktober 2019 #6 Skrevet 4. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er stooor forskjell på barnehage og SFO, for å si det sånn. Som regel har de ansatte liten eller ingen kontroll på hvem som er der, hvem som blir henta, hvem som henter hvem osv. Du bør anmelde drapstrusselen og gi streng beskjed til SFO om at KUN du skal hente gutten. Anonymkode: 6ca12...ff7 Ok. Sorry! Jeg visste ikke det. Tenkte at en liksom har kontroll på sånt uansett. Men da tok jeg feil.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #7 Skrevet 4. oktober 2019 3 minutter siden, SoWhat? skrev: Ok. Sorry! Jeg visste ikke det. Tenkte at en liksom har kontroll på sånt uansett. Men da tok jeg feil. Dessverre. Er sikkert bedre noen steder, men her er det masse unger, få ansatte og liten kontroll. Anonymkode: 6ca12...ff7 2
Arkana Skrevet 4. oktober 2019 #8 Skrevet 4. oktober 2019 Dette burde være veldig enkelt, hvis du sier til SFO at ingen andre enn du skal hente sønnen din så er det sånn, og jeg er overrasket over at SFO lar hvem som helst hente barn. Her vil SFO ha beskjed om hvem som henter barna. Når barnet begynner på SFO skriver man på et skjema hvem som kan hente (trenger ikke skrive foreldrene, men om barnet har besteforeldre eller andre som skal hente innimellom er det greit å få med).Det er heller ikke lov å ringe fra parkeringsplassen og be om at barnet kan sendes ut, fordi hvem som helst kan gjøre det. Man må da enten på forhånd ha avtalt med SFO at barnet går hjem selv (alle slike avtaler lages og endres enkelt på nett) eller fysisk hente barnet. Jeg opplever at de ansatte på SFO har god kontroll på dette. Alle avtaler står på appen og de ansatte krysser barna inn og ut via denne. Når noen henter et barn må man alltid si i fra til en ansatt slik at de til enhver tid vet hvem som er til stede. 2
C8H10N4O2 Skrevet 4. oktober 2019 #9 Skrevet 4. oktober 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er stooor forskjell på barnehage og SFO, for å si det sånn. Som regel har de ansatte liten eller ingen kontroll på hvem som er der, hvem som blir henta, hvem som henter hvem osv. Du bør anmelde drapstrusselen og gi streng beskjed til SFO om at KUN du skal hente gutten. Anonymkode: 6ca12...ff7 Det stemmer ikke som en sannhet for sfo generelt. Da jeg jobba i sfo var det min plikt å ha kontroll på min gruppe. Enten hadde sfo fått beskjed om noen skulle ha fri, eller så fikk jeg info fra læreren ved fravær. Gikk med liste på meg hele tida, kryssa ut når barn ble henta, og hadde regelmessige opptellinger for å ha kontroll på hvor ungene oppholdt seg. Hadde avtale med noen foreldre om å sende barn av gårde til gitte tidspunkt. Jeg hadde og lagra alle nummerene til foreldre på min telefon, og fikk ofte beskjed om å sende barnet til avtalt sted. Det som faktisk kunne være et problem var at foreldre selv titt og ofte henta uten å i det hele tatt prøve å gi et hint til personalet om at de var der og tok med seg barnet. Opplevde og at barn ble utstyrt med telefonklokke, og at foreldre prøvde seg på å ringe barnet for å be de gå fra sfo 😲 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #10 Skrevet 4. oktober 2019 Det her høres veldig rart ut. De aller fleste SFO har avtaleskjema som foreldrene har skrevet på der foreldrene har oppgitt hvem som kan hente barnet. Det er en sikkerhet som SFO følger, og foreldrene må si fra hvis noen andre enn disse skal hente barnet. Er du sikker på at det ikke fungerer sånn på denne skolen også? Om det ikke er tilfellet gir du bare beskjed om at kun du kan hente barnet ditt på SFO. Anonymkode: 7961b...858 5
Kanutte Skrevet 4. oktober 2019 #11 Skrevet 4. oktober 2019 I utgangspunktet er det kun foresatte og de som foresatte har satt opp som hentepersoner som kan hente. Dersom trusselen kommer fra foresatte (den andre foreldrene dersom begge har foreldreansvar) krever vi papirer fra politiet dersom den andre foresatte ikke skal hente. Ellers skal man være nøye med at beskjeder fra foresatte skal bli fulgt. Vi ville aldri vurdert å melde bekymring til BV om det var en trusselsituasjon rundt mor med mindre dette gikk ut over barnet på en slik måte at det er grunn for bekymring. Det skal mye til. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #12 Skrevet 4. oktober 2019 Jeg har hatt unger på to forskjellige SFO-ordninger, og de lot IKKE hvem som helst hente. Det høres så vilt ut at jeg nesten ikke tror det er sant. Ungene kunne få lov til å gå hjem med andre, eller hjem alene til en fastsatt tid, men da måtte vi skrive under på en avtale. I første klasse måtte ungene være inne på skolens område hele tiden, resten av SFO-årene kunne de få gå utenfor (uten personale) og benytte nærliggende ballbinge og skøytebane etter skriftlig avtale. Anonymkode: fa4a2...716 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #13 Skrevet 4. oktober 2019 Det å ikke informere skolen om situasjonen din er mer kritikkverdig enn å la være. Jeg ville bedt om en samtale med kontaktlærer, og forklart vedkommende hva som foregår. Dette er noe som vil påvirke barnet ditt uansett om du prøver å skjule det. At skolen vet om situasjonen gjør at de faktisk blir å være obs hvis en person plutselig dukker opp å sier at hen skal hente barnet ditt. Her jeg bor kan ikke fremmede hente barna på SFO. Hvis du ikke står skrevet opp på listen foreldrene har gitt til Sfo eller foreldrene ikke har gitt beskjed om at vedkommende skal hente barnet så får ikke den personen ta med seg barnet. Her i huset fikk ikke tanten hentet nevøen pga jeg hadde glemt å gi beskjed. Da ringte SFO meg og barnet fikk så bli med tanten hjem Anonymkode: 0ecc8...5ce 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #14 Skrevet 4. oktober 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt unger på to forskjellige SFO-ordninger, og de lot IKKE hvem som helst hente. Det høres så vilt ut at jeg nesten ikke tror det er sant. Ungene kunne få lov til å gå hjem med andre, eller hjem alene til en fastsatt tid, men da måtte vi skrive under på en avtale. I første klasse måtte ungene være inne på skolens område hele tiden, resten av SFO-årene kunne de få gå utenfor (uten personale) og benytte nærliggende ballbinge og skøytebane etter skriftlig avtale. Anonymkode: fa4a2...716 Det er dessverre sånn mange steder. Hos oss ringer vi foreldre til hverandre for å høre om det passer seg å ta med et annet barn med største selvfølgelighet. Men det holder å si ifra til SFO ansatt at en har pratet med den tilhørende forelderen uten at de faktisk sjekker om det stemmer. Så i prinsippet kan man «ringe» hvemsomhelst å late som. Har sagt ifra utallige ganger, men det er dessverre ingen bedring fra deres side. Anonymkode: 2c0c0...eff
Brunello Skrevet 4. oktober 2019 #15 Skrevet 4. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre sånn mange steder. Hos oss ringer vi foreldre til hverandre for å høre om det passer seg å ta med et annet barn med største selvfølgelighet. Men det holder å si ifra til SFO ansatt at en har pratet med den tilhørende forelderen uten at de faktisk sjekker om det stemmer. Så i prinsippet kan man «ringe» hvemsomhelst å late som. Har sagt ifra utallige ganger, men det er dessverre ingen bedring fra deres side. Anonymkode: 2c0c0...eff Nå vil jeg tro de ansatte på SFO stiller seg litt mer positivt til andre barns foreldre enn dersom en vilt fremmed kommer inn og sier han skal hente.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #16 Skrevet 4. oktober 2019 Nei nei nei! Det er helt feil! ALLE sfo skal ha strenge regler om hvem som kan hente. Dette er noe alle foreldre fyller ut første skoledag. Der kan man og fylle ut alternativ liste med navn som kan hente. Helt feil at barna blir utlevert til hvemsomhelst. Enten er dette ett tulleinnlegg eller så er disse SFO assistentene feilopplært! Bør meldes fra til skole ASAP!! Anonymkode: 072ce...193 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #17 Skrevet 4. oktober 2019 1 time siden, Brunello skrev: Nå vil jeg tro de ansatte på SFO stiller seg litt mer positivt til andre barns foreldre enn dersom en vilt fremmed kommer inn og sier han skal hente. Joda, men det betyr likevel ikke at det er greit. Anonymkode: 2c0c0...eff
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #18 Skrevet 4. oktober 2019 1 time siden, Brunello skrev: Nå vil jeg tro de ansatte på SFO stiller seg litt mer positivt til andre barns foreldre enn dersom en vilt fremmed kommer inn og sier han skal hente. Ikke her. Jeg vil ikke få lov til å ta med en av veslas venner, med mindre vennens forelder selv har informert SFO om at barnet skal hentes av meg. Mitt barn hentes fast hver tirsdag av besøkshjem. Da vil SFO til og med helst ha beskjed på forhånd hvis jeg skal hente selv en tirsdag - det synes jeg er litt drøyt 😅 Anonymkode: e122c...021 1
Brunello Skrevet 4. oktober 2019 #19 Skrevet 4. oktober 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke her. Jeg vil ikke få lov til å ta med en av veslas venner, med mindre vennens forelder selv har informert SFO om at barnet skal hentes av meg. Mitt barn hentes fast hver tirsdag av besøkshjem. Da vil SFO til og med helst ha beskjed på forhånd hvis jeg skal hente selv en tirsdag - det synes jeg er litt drøyt 😅 Anonymkode: e122c...021 Du må lese mitt innlegg i sammenheng med det jeg svarte på. Vedkommende mente at SFO lot hvem som helst hente. Jeg er også vant med at vi må si fra at barna skal hentes av andre.
GammelKaktus Skrevet 4. oktober 2019 #20 Skrevet 4. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det her høres veldig rart ut. De aller fleste SFO har avtaleskjema som foreldrene har skrevet på der foreldrene har oppgitt hvem som kan hente barnet. Det er en sikkerhet som SFO følger, og foreldrene må si fra hvis noen andre enn disse skal hente barnet. Er du sikker på at det ikke fungerer sånn på denne skolen også? Om det ikke er tilfellet gir du bare beskjed om at kun du kan hente barnet ditt på SFO. Anonymkode: 7961b...858 Vi og har et slikt avtaleskjema med skolen men SFO har aldri noen gang spurt verken de som hentet eller barn er mitt om hvem de var. De følger overhodet ikke med... Heldigvis har barnet mitt kritisk sans og hadde ikke gått med på å bli hentet av hvem som helst. Hvis du har mottatt en drapstrussel så går jeg utifra at du har anmeldt dette til rette instanser? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå