Gå til innhold

Hvorfor er jeg?

Fremhevede innlegg

Gjest Frida i
Skrevet

Psykologen min fortalte meg at hvis jeg fikk en diagnose så har jeg krav på mere hjelp. Jeg har fått diagnosene angst og depresjon. Men psykologen min mente også at jeg hadde noe mere. Får man mere hjelp hvis man har en annen diagnose enn angst og depresjon? Hva slags hjelp er annerledes da? Hun mente jeg hadde asberger, og at jeg kunne få et bedre liv om jeg hadde fått den diagnosen. Men hva skjer da? Hva er annerledes med asberger diagnosen enn uten asberger diagnosen?

Er det værre å ha asberger enn angst og depresjon?

Må man bli uføretrygdet med asberger? Kan man ikke fungere normalt i arb. livet da? Jeg fungerer ikke i det hele tatt i arb. liv eller i det sosiale.

Hvorfor er jeg blitt spesiell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror asberger er en form for autisme. I så fall er det noe ganske annet enn angst/depresjon, for å si det mildt. Jeg vet ikke hvordan man påviser asberger. Det er vel best å ta en tur til legen?

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg vet ikke så mye om Asperger, men det er en form for mild autisme. Jeg leste at det er en teori om at folk med Asperger "tar inn" mange flere inntrykk en andre mennesker, og at det derfor kan være vanskelig å fungere sosialt siden man "oversvømmes" av alle inntrykkene som andre mennesker klarer å sortere og filtrere vekk. Jeg kjenner to personer med Asperger, og han ene er fulltidsstudent og den andre arbeider tilnærmet fulltid. De fungerer bra på arbeid/skole, så du trenger nok ikke å uføretrygdes hvis du ikke er spesielt hardt rammet eller noe sånt (er ikke så inni dette, så det er mulig jeg gir litt feilinformasjon her). Begge de personene jeg kjenner fungerer dårlig sosialt, men de er veldig flinke på sine felt. Han ene er ekstremt flink i matematikk f.eks.

Når det gjelder det legen sa, så tror jeg kanskje at angst/depresjon diagnosen er blitt ganske "anminnelig" etterhvert, altså at det er mange som har disse diagnosene. Hvis du får en Asperger-diagnose, vil du nok ha krav på mer spesialisert behandling som tar utgangspunkt i denne diagnosen.

Jeg vil anbefale deg å søke på Asperger på internett. Da kan du lese om denne lidelsen, se om du kjenner deg igjen og lese om hvilke behandligsformer som fins :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...