Gjest 007_008_007 Skrevet 4. oktober 2019 #21 Skrevet 4. oktober 2019 Akkurat nå, bananbøy skrev: Lisa Esohel Knudsen er en rasist rett og slett. Hun er skoleeksempelet på en rasist rett fra ordbokdefinisjonen slik som hun nedvurderer folk på bakgrunn av rase. Men hun har rett i at det ikke finnes noe "omvent rasisme". Det er bare rasisme uansett hvilken rase det rammer eller hvilken rase den som begår det har, det er ingen ting "omvendt" med det. Og der sa du det helt på trynet! Er mennesker inndelt i raser?
bananbøy Skrevet 4. oktober 2019 #22 Skrevet 4. oktober 2019 1 minutt siden, 007_008_007 skrev: Og der sa du det helt på trynet! Er mennesker inndelt i raser? Etter Lisa Esohel Knudsen sine uttalelser så ja... 7
Klossmajor Skrevet 4. oktober 2019 #23 Skrevet 4. oktober 2019 7 timer siden, Geirfuglen skrev: Regner med at du har såpass greie på historien at du kjenner til hvem som hovedsakelig benyttet seg av slaveri som arbeidskraft. Det var dessuten fortsatt sorte mennesker som var slaver, og ikke hvite, uavhengig av hvem de var slaver for. Innad blant de sorte er det også forskjell på folk dessverre. Akkurat som vi også har utsatt våre minoriteter for undertrykkelse. Hadde du hatt såpass kjennskap til historien at du hadde visst opphavet til ordet slaveri, hadde du ikke servert dette historieløse utspillet. Det burde være godt kjent at slaveri var utbredt også her i Skandinavia en gang i tiden. Trellene var utelukkende av vårt eget folk og befolkninger i vår nærhet. 7
Klossmajor Skrevet 4. oktober 2019 #24 Skrevet 4. oktober 2019 Innfallsvinkelen hennes bærer preg av en slags adopsjon av amerikansk virkelighetsoppfatning basert på historiske og demografiske forhold i USA. Begrepsbruken hennes er ikke på langt nær like relevant her som i USA. 8
Example Skrevet 4. oktober 2019 #25 Skrevet 4. oktober 2019 Omvendt rasisme er et forferdelig dårlig begrep. Rasisme er rasisme, uansett om den utsatte er hvit, brun eller svart. 8
I Grosny Skrevet 5. oktober 2019 #26 Skrevet 5. oktober 2019 17 timer siden, Geirfuglen skrev: Regner med at du har såpass greie på historien at du kjenner til hvem som hovedsakelig benyttet seg av slaveri som arbeidskraft. Det var dessuten fortsatt sorte mennesker som var slaver, og ikke hvite, uavhengig av hvem de var slaver for. Innad blant de sorte er det også forskjell på folk dessverre. Akkurat som vi også har utsatt våre minoriteter for undertrykkelse. Tenker du på romerne og grekerne i antikken? De hadde jo massevis av hvite slaver også. Vikingene hadde hvite slaver. 3
I Grosny Skrevet 5. oktober 2019 #27 Skrevet 5. oktober 2019 17 timer siden, Feeky skrev: https://www.dagbladet.no/kultur/nei-omvendt-rasisme-er-ikke-en-greie/71668846 Lisa Knudsen har skrevet et meningsinnlegg i Dagbladet som jeg synes var interessant, og som jeg mener absolutt fortjener en liten diskusjonrunde her. Kort fortalt hevder hun at hvite ikke kan oppleve rasisme på grunn "hvithetens strukturelle, historiske og globale maktposisjon". Denne debatten har vært en gjenganger i USA i mange år allerede, men ikke noe jeg har sett her i Norge. Kunne vært interessant å høre hva folk mener. At rasisme ikke rammer hvite er i utgangspunktet tull på verdensbasis, men normalt i Norge. Lisa Knudsen ser ut til å være litt mørkhudet og hennes erfaringer er det ingen grunn til å bestride. I Norge så er det vanskeligere for mennesker med brunere utseende eller navn å få seg jobb. Det handler ikke nødvendigvis om rasisme. Andre ting kan spille inn, som f.eks. usikkerhet og fremmedskepsis.. 2
Honey Dew Skrevet 5. oktober 2019 #28 Skrevet 5. oktober 2019 Omvendt rasisme? Rasisme er rasisme uansett. 4
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 5. oktober 2019 #29 Skrevet 5. oktober 2019 19 timer siden, Martin13 skrev: Å være uenig med hvordan vi skal behandle og bli behandlet av minoriteter, ja det er tydeligvis rasisme i de fleste sine øyene. Hvem er det som er rasist? Jo det er de som komme inn i landet vårt og forventer at de kan ødelegge hele det kristne konseptet av nestekjærlighet, ytringsfrihet og friheten til å være kvinner og ikke sexobjekter som må gjemme seg bak et teppe. Rasisme er så misforstått at det i utgangspunktet ikke har noe for seg å snakke om det før folk forstår hva det er. Kristne konseptet er nestekjærlighet , ytringsfrihet og frihet til å være kvinne?? Wow, det må isåfall være konseptet men ikke slik det utøves.
WCKD Skrevet 5. oktober 2019 #30 Skrevet 5. oktober 2019 20 timer siden, Feeky skrev: https://www.dagbladet.no/kultur/nei-omvendt-rasisme-er-ikke-en-greie/71668846 Lisa Knudsen har skrevet et meningsinnlegg i Dagbladet som jeg synes var interessant, og som jeg mener absolutt fortjener en liten diskusjonrunde her. Kort fortalt hevder hun at hvite ikke kan oppleve rasisme på grunn "hvithetens strukturelle, historiske og globale maktposisjon". Denne debatten har vært en gjenganger i USA i mange år allerede, men ikke noe jeg har sett her i Norge. Kunne vært interessant å høre hva folk mener. Vel, det er jo sant. Ingen med «hvit» etnisitet blir støtt av å bli kalt hviting osv, da det ikke har noen historisk betydning. Ord som neger, nigger, chink, coon, apekatt, spic, greaseball, sambo osv har historiske betydninger av negativ art. Vi etnisk hvite har en helt historie, på tross av mye ekstrem fattigdom hos oss også. Vi har aldri blitt undertrykt pga hudfarge og slikt, det har vært andre faktorer som lå til grunn.
janeikanskje Skrevet 5. oktober 2019 #31 Skrevet 5. oktober 2019 Rasisme finnes i alle varianter, og er naturligvis ikke forbeholdt hvite, middelaldrende menn. De mest rasistiske folka jeg har opplevd i hele mitt liv var i diverse Gulf-land, der de virkelig rangerer folk etter etnisitet og hudfarge (og kjønn og penger). Selv om hvite riktig nok ligger hakket høyere enn de mest kasteløse asiaterne, kan jeg love dere at araberne troner mye, mye høyere på denne rangstigen. 7
Gjest Alkoholist Skrevet 5. oktober 2019 #32 Skrevet 5. oktober 2019 (endret) Slavearbeid har eksistert overalt gjennom tidene. Endret 5. oktober 2019 av Alkoholist
likestilling Skrevet 5. oktober 2019 #33 Skrevet 5. oktober 2019 13 timer siden, Klossmajor skrev: Hadde du hatt såpass kjennskap til historien at du hadde visst opphavet til ordet slaveri, hadde du ikke servert dette historieløse utspillet. Det burde være godt kjent at slaveri var utbredt også her i Skandinavia en gang i tiden. Trellene var utelukkende av vårt eget folk og befolkninger i vår nærhet. Atdetvar? Etymologien til ordet "slaveri" er viktig fordi? Tror du det heter det samme på arabisk? Nei, det gjør det ikke... men de hadde like forbannet slaver lenge før vi hadde det, og det har de enda der nede. I Afrika har de også slaver. I Kina har de slaver. Hva er poenget? Hvem tror du bygde pyramidene? Treller fra Bjørgvin? 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 5. oktober 2019 #34 Skrevet 5. oktober 2019 (endret) 24 minutter siden, likestilling skrev: Hvem tror du bygde pyramidene? Treller fra Bjørgvin? Nei det var bønder og frivillige arbeidere som fikk betalt ,som bygde pyramidene, det er en myte at det var slaver som byde dem. Ja det var slaver i Antikkens Egypt men de ble ikke brukt til å bygge pyramidene. Det er nesten 10 år siden at man fant ut av at det ikke var slaver som bygde pyramidene. https://www.usnews.com/science/articles/2010/01/12/egypt-new-find-shows-slaves-didnt-build-pyramids og https://www.cbsnews.com/news/more-evidence-slaves-didnt-build-pyramids/ Ja jeg vet jeg ikke skulle si noe mer i denne tråden, men når noen sier noe så feil som at slaver bygde pyramidene så må jeg rette på dem, siden det er feil. Nå kommer jeg ikke til å si noe mer Endret 5. oktober 2019 av Aragorn ll Elessar 4
Klossmajor Skrevet 5. oktober 2019 #35 Skrevet 5. oktober 2019 19 minutter siden, likestilling skrev: Atdetvar? Etymologien til ordet "slaveri" er viktig fordi? Tror du det heter det samme på arabisk? Nei, det gjør det ikke... men de hadde like forbannet slaver lenge før vi hadde det, og det har de enda der nede. I Afrika har de også slaver. I Kina har de slaver. Hva er poenget? Hvem tror du bygde pyramidene? Treller fra Bjørgvin? Jeg tror ikke du har fått med deg hva min kommentar var en respons på. Personen jeg besvarte hevdet noe sånt som at slaveri opp gjennom historien er noe svarte blir utsatt for av andre, og at hvite ikke har blitt utsatt for slaveri. Etymologien til ordet slaveri gir en god pekepinn på historiske forhold om slaveri. Nemlig det at slavere en gang i tiden var så utsatt for å bli satt i slaveri av sine nabobefolkninger at de ga navn til ordet slaveri i romanske språk, og derfra har ordet spredd seg og nærmest erstattet ordet trell i germanske språk. Da sier det seg selv at en tro på at hvite ikke har blitt utsatt for slaveri er en feiloppfatning av dimensjoner. 4
likestilling Skrevet 5. oktober 2019 #36 Skrevet 5. oktober 2019 1 time siden, Aragorn ll Elessar skrev: Nei det var bønder og frivillige arbeidere som fikk betalt ,som bygde pyramidene, det er en myte at det var slaver som byde dem. Ja det var slaver i Antikkens Egypt men de ble ikke brukt til å bygge pyramidene. Det er nesten 10 år siden at man fant ut av at det ikke var slaver som bygde pyramidene. https://www.usnews.com/science/articles/2010/01/12/egypt-new-find-shows-slaves-didnt-build-pyramids og https://www.cbsnews.com/news/more-evidence-slaves-didnt-build-pyramids/ Ja jeg vet jeg ikke skulle si noe mer i denne tråden, men når noen sier noe så feil som at slaver bygde pyramidene så må jeg rette på dem, siden det er feil. Nå kommer jeg ikke til å si noe mer Ok, det skjønte du ikke var poenget mitt? Greit nok, tar kritikk for det konkrete eksempelet, men det har vært flust av slaver i alle verdensdeler gjennom tidene, så å dra frem ordet "slave" og etymologien der er helt meningsløst. Når det er sagt så tror jeg man skal være forsiktig med å kategorisk avskrive at det ikke var slaver med på laget da pyramidene ble bygget også. Det var haugevis av slaver i Egypt på den tiden. For å sitere den ene kilden din: Sitat "Some believe latest find proves that ancient pyramid workers were paid laborers." Det var også en glidende overgang mellom "slave" og "betalt arbeider" på den tiden, på samme måte som at de bruker "betalte arbeidere" i arabiske land, men de er jo mer eller mindre slaver. Greit nok, pirk pirk og helt på siden av poenget. Jeg er sikker på at du skjønner det om du leser innlegget mtit og det jeg svarte på Det var slaver i egypt på den tiden, og det var slaver i Levanten på den tiden, og det var slaver i Afrika. "Slaveri" i varierte former er ikke noe nytt fenomen 😉 2
likestilling Skrevet 5. oktober 2019 #37 Skrevet 5. oktober 2019 1 time siden, Klossmajor skrev: Jeg tror ikke du har fått med deg hva min kommentar var en respons på. Personen jeg besvarte hevdet noe sånt som at slaveri opp gjennom historien er noe svarte blir utsatt for av andre, og at hvite ikke har blitt utsatt for slaveri. Etymologien til ordet slaveri gir en god pekepinn på historiske forhold om slaveri. Nemlig det at slavere en gang i tiden var så utsatt for å bli satt i slaveri av sine nabobefolkninger at de ga navn til ordet slaveri i romanske språk, og derfra har ordet spredd seg og nærmest erstattet ordet trell i germanske språk. Da sier det seg selv at en tro på at hvite ikke har blitt utsatt for slaveri er en feiloppfatning av dimensjoner. Joda, det er sant at hvite var slaver også, Jeg leste litt raskt, og trodde poenget ditt var at "slaveri" var noe særegent europeisk, men alle språk har selvfølgelig sine egne ord med annen opprinnelse, Vi har historier fra Norge om folk som dro på sjøen for noen hundre år siden og ble tatt som slaver av muslimske arabere. Beklager, vi er nok ganske enige. Det at folk ikke kjenner til dette sier mye om hvor mangelfull historieundervisningen er. Hvor mange har hørt om de over en million europeiske slavene som ble tatt av ottomanerne, mange lenge etter at slaveriet i USA var opphevet? Skremmende få. 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 5. oktober 2019 #38 Skrevet 5. oktober 2019 1 time siden, likestilling skrev: Ok, det skjønte du ikke var poenget mitt? Greit nok, tar kritikk for det konkrete eksempelet, men det har vært flust av slaver i alle verdensdeler gjennom tidene, så å dra frem ordet "slave" og etymologien der er helt meningsløst. Når det er sagt så tror jeg man skal være forsiktig med å kategorisk avskrive at det ikke var slaver med på laget da pyramidene ble bygget også. Det var haugevis av slaver i Egypt på den tiden. For å sitere den ene kilden din: Det var også en glidende overgang mellom "slave" og "betalt arbeider" på den tiden, på samme måte som at de bruker "betalte arbeidere" i arabiske land, men de er jo mer eller mindre slaver. Greit nok, pirk pirk og helt på siden av poenget. Jeg er sikker på at du skjønner det om du leser innlegget mtit og det jeg svarte på Det var slaver i egypt på den tiden, og det var slaver i Levanten på den tiden, og det var slaver i Afrika. "Slaveri" i varierte former er ikke noe nytt fenomen 😉 Beklager slaver bygde ikke pyramider, det er fakta enten du tror på det eller ikke. 1
Manolo Skrevet 5. oktober 2019 #39 Skrevet 5. oktober 2019 Rasisme er rasisme. Eller det burde vært gjeldende for alle. En svart rap artist fra Lund i Sverige, opprettet en lukket side, bare for svarte, i sosiale medier, der han oppfordret følgerne til å drepe hvite. Dette ble fanget opp og skjermdumpet av et oppegående menneske. Regner med at linken til kilden min blir fjernet, og det har selvfølgelig ikke blitt nevnt i MSM, så gir et lite utdrag her: "Vi svarta ska ta över – vi ska bli nummer ett – en vacker dag vi ska bli nummer ett – vi ska ta över de här vita. Så som de här vita tog oss som slavar vi ska ta de här som slavar och behandla de ännu värre." ”Om någon vit kille eller vit tjej försöker snacka skit om dig – skjut dem!” Dette førte til at noen valgte å anmelde mannen for hets mot folkegruppe og rasisme. Svensk politi ble meget perplekse og ante ikke hva de skulle kategorisere anmeldingen som, fordi det ikke er noen ting som heter omvendt rasisme. Bare å kjøre på med oppfordring til drap på hvite tydeligvis. https://samnytt.se/rapartist-fran-lund-uppmanar-till-mord-pa-vita-skjut-dem/ 2
Chiyo Skrevet 5. oktober 2019 #40 Skrevet 5. oktober 2019 (endret) På 4.10.2019 den 15.53, likestilling skrev: For teit å skylde på "rasisme" hele tiden. USA gjør alt de kan for å kvotere inn svarte uten kompetanse for å oppnå "riktig fordeling", mens i realiteten er probelmet at de svarte rett og slett gjør det veldig mye dårligere på skolen / tester. Når det gjelder "interracial crime" er også svarte ekstremt overrepresentert, men det blir aldri kalt "rasisme". Hvis man forventer at alle skal ha like godt utfall, vil man finne "rasisme" overalt om premisset er at alle har like gode kvalifikasjoner... som åpenbart ikke stemmer. Grunnen til at de gjør det dårligere er av deres sosioøkonomiske utgangspunkt, ikke raseforskjell. Affirmative action er ment for å hindre en elite i samfunnet, og for å gi de som ofte er vanskeligstilt en sjanse. Jeg er ikke helt enig i at man bør ha rasekvote på universiteter, og jeg mener at inntak bør være så anonymt som mulig, men jeg skjønner tankegangen. Endret 6. oktober 2019 av Chiyo 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå