AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #1 Del Skrevet 4. oktober 2019 Jeg har et vikariat som lærer fram til jul. Begynte til skolestart. Er vikar for ei som er syk. Hun skal litt tilbake i jobb, men det er sikkert at jeg skal fortsette i min stilling frem til jul. Underviser i ett fag jeg har utdanning i, og ett fag jeg ikke har utdanning i. Jeg får ikke årslønn, jeg har timeliste. Jeg er utdannet adjunkt med opprykk. I faget jeg ikke har kompetanse i, får jeg lønn som ufaglært. Hva er egentlig grunnen til dette? Hvorfor er det greit? Lærervikarene med årslønn får lønn som adjunkt selv om de underviser i fag de ikke har formell kompetanse i. Det er da vel fryktelig urettferdig for oss som skal jobbe fast en periode, men av en eller annen grunn må ha timeliste?? Jeg ER jo adjunkt med opprykk! Jeg har en lærerutdannelse! Jeg skal kontakte Utdanningsforbundet, men lurer på om det er fler som har erfaring med dette. Det er umulig å få fast jobb her. Jeg tok ikke utdannelse på fem år for å få en rævva lønn. Anonymkode: c453e...64d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #2 Del Skrevet 4. oktober 2019 Det kan være en feil på lønningskontoret. Har du prøvd å høre med de først? Anonymkode: bb244...f60 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-venter- Skrevet 4. oktober 2019 #3 Del Skrevet 4. oktober 2019 Dette hadde jeg ikke godtatt. Fornyet første tror jeg ikke de kan lønne deg med timeliste når du er vikar over så lang tid? Og for det andre skal du ha lønn som adjunkt m/opprykk i alle fåtimer du underviser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #4 Del Skrevet 4. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan være en feil på lønningskontoret. Har du prøvd å høre med de først? Anonymkode: bb244...f60 Ja. De har gitt beskjed om at jeg skal bli lønnet som lærer uten godkjent utdannelse når jeg ikke underviser i fagene jeg har formell kompetanse i. Dette visste jeg ikke da jeg takket ja til jobben. Jeg trodde at jeg skulle få lønn som adjunkt m/ opprykk. Anonymkode: c453e...64d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #5 Del Skrevet 4. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja. De har gitt beskjed om at jeg skal bli lønnet som lærer uten godkjent utdannelse når jeg ikke underviser i fagene jeg har formell kompetanse i. Dette visste jeg ikke da jeg takket ja til jobben. Jeg trodde at jeg skulle få lønn som adjunkt m/ opprykk. Anonymkode: c453e...64d Det er jo dette som er grunnen til at du betaler fagforeningen din flere tusen i året. Så da ringer du dem. Anonymkode: b9a6e...d16 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #6 Del Skrevet 4. oktober 2019 Det er jo helt hårreisende! Ja, ta det med fagforeninga. Kan umulig tenke meg at det er lov. Regner med at det er snakk om barne- eller ungdomsskolen? Anonymkode: bb244...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #7 Del Skrevet 4. oktober 2019 Dette høres helt rart ut. Jeg er lærer og har jobbet mye som vikar, ingen har noensinne forskjellsbehandlet fag så grovt før. Det stemmer ikke at det skal være slik, ta det med forbundet, og se frem til etterbetaling 👍😅 Anonymkode: c367b...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #8 Del Skrevet 4. oktober 2019 Så lenge du kan tilsettes etter opplæringsloven (forskrift 14-2 eller 14-3) synes jeg det virker rart at de kan dele opp lønna slik. Er dette ks, Oslo eller privat? (Sånn at jeg vet hvilken tariff jeg skal undersøke i). Anonymkode: bb244...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #9 Del Skrevet 4. oktober 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Så lenge du kan tilsettes etter opplæringsloven (forskrift 14-2 eller 14-3) synes jeg det virker rart at de kan dele opp lønna slik. Er dette ks, Oslo eller privat? (Sånn at jeg vet hvilken tariff jeg skal undersøke i). Anonymkode: bb244...f60 Ks ja det er helt merkelig at det liksom skal være greit å dele opp lønna sånn. I hvilke andre yrker driver de slik? Anonymkode: c453e...64d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #10 Del Skrevet 4. oktober 2019 HTA paragraf 12-4: Timelønn for undervisningspersonale omfattet av HTA merknad til § 1 bereg- nes etter følgende formel: Årslønn × 1400 × 100 = timelønn Årsramme × 1687,5 × 112 Finner ingenting som tilsier oppdelt lønn. Har de liksom tilsatt deg i to stillinger da? Merkelig opplegg, men tviler ikke på at de prøver seg. Uansett, ta kontakt med udf. Både fordi de kan hjelpe deg og fordi de gjerne vil ha inn situasjoner fra virkeligheten hvor disse nye kompetansekravene fører til absurde problemstillinger (som her). Funker ikke lokalkontoret, så prøv fylket. Men de pleier å være ganske gode og raske på lokalkontoret. Spesielt om du hører til i en kommune med litt størrelse. Anonymkode: bb244...f60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #11 Del Skrevet 4. oktober 2019 Dette er ikke lov. Først og fremst er det ikke lov å lønne deg med timelønn når du har fast undervisning i mer enn 14 dager (du går jo glipp av MYE penger fordi du ikke har betalt i høstferien f.eks.) og deretter har de ikke lov å lønne deg som ufaglært når du er faglært. At du ikke har spesifikk kompetanse i faget de setter deg til å undervise i er helt irrelevant. Håper du er organisert i fagforening, for her trenger du tydeligvis hjelp. Du har krav på veldig mye penger tilbakebetalt. Anonymkode: 433db...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #12 Del Skrevet 4. oktober 2019 TS her. Hvem er med på å skrive kontrakten, egentlig? Skal lønningskontoret sjekke kontrakten før jeg får den? Jeg fikk først en kontrakt med stillingskode lærer u/ godkjent utdanning. Så sa jeg fra til hu på kontoret på skolen. Så fikk jeg ny kontrakt der det står stillingskode adjunkt med opprykk. Nå har jeg jo en kontrakt med riktig stillingskode. Men så fikk jeg plutselig beskjed om det jeg skrev i hovedinnlegget mitt. Det er jo bare surr. Anonymkode: c453e...64d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #13 Del Skrevet 4. oktober 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Hvem er med på å skrive kontrakten, egentlig? Skal lønningskontoret sjekke kontrakten før jeg får den? Jeg fikk først en kontrakt med stillingskode lærer u/ godkjent utdanning. Så sa jeg fra til hu på kontoret på skolen. Så fikk jeg ny kontrakt der det står stillingskode adjunkt med opprykk. Nå har jeg jo en kontrakt med riktig stillingskode. Men så fikk jeg plutselig beskjed om det jeg skrev i hovedinnlegget mitt. Det er jo bare surr. Anonymkode: c453e...64d Du blir nødt til å kontakte utdanningsforbundet. Jeg lover deg, de hjelper deg. Jeg har vært i kontakt med de selv, da jeg ble lønnet for lite en gang i tiden. Du skal ha en kontrakt der det står at du skal lønnes som adjunkt med opprykk, og du skal ha fastlønn når avtalen er over så lang tid, etter èn måned skal man over på fastlønn. Går du som vikar på timelønn skal du dessuten lønnes for friminutt, dette er IKKE innbakt i lønnen for timene. Denne er informativ: https://www.visma.no/blogg/laerervikar-timelonn-for-undervisning/ Anonymkode: c367b...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #14 Del Skrevet 4. oktober 2019 Det er rektor/inspektør som skriver kontrakt. De bruker en felles mal kommunen har, men kan sikkert finne på å endre litt her og der. De på lønnskontoret legger seg nok ikke oppi det.. Anonymkode: c367b...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #15 Del Skrevet 4. oktober 2019 TS her. Oppdaget plutselig noe rart. Jeg jobbet som vikar på en annen skole skoleåret 2018-19, samme kommune som nå. Mens jeg tok videreutdanning. Sjekket lønnsslippene fra da jeg jobbet der. Nå oppdaget jeg at jeg fikk lønn som adjunkt i 2018, men ikke i 2019. Da fikk jeg som lærer u/ godkjent utdannelse. Jeg tenkte jo ikke på å sjekke om jeg fremdeles fikk riktig lønn fra 2019. Alt var jo som det skulle da jeg startet der. Hva kan være grunnen til dette? Anonymkode: c453e...64d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #16 Del Skrevet 4. oktober 2019 Dette skjedde med en venninne av meg også. Hun hadde kompetanse i ett fag og ikke i et annet. Da hun klagde på det, fikk hun beskjed at det er slik det skal være. Hun hadde sagt i fra til fagforeningen og de tok det opp. Hun gikk opp i lønn, men fikk beskjed at hun ikke er velkommen mer. Da hun er "ringevikar", og fagforeningen kunne ikke gjøre noe. Istedet var det en ufaglært lærer som tok timene i stedet. Anbefaler ikke å ta det opp med ledelsen, da det vil bare slå tilbake til deg. Anonymkode: 7c41a...b13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #17 Del Skrevet 4. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skjedde med en venninne av meg også. Hun hadde kompetanse i ett fag og ikke i et annet. Da hun klagde på det, fikk hun beskjed at det er slik det skal være. Hun hadde sagt i fra til fagforeningen og de tok det opp. Hun gikk opp i lønn, men fikk beskjed at hun ikke er velkommen mer. Da hun er "ringevikar", og fagforeningen kunne ikke gjøre noe. Istedet var det en ufaglært lærer som tok timene i stedet. Anbefaler ikke å ta det opp med ledelsen, da det vil bare slå tilbake til deg. Anonymkode: 7c41a...b13 Jeg var heller ikke velkommen som ringevikar da jeg tok det opp, men ærlig talt, vi må stå på for rettighetene våres. Vi vil vel ikke ha et arbeidsliv der ledere får gjøre som de vil, og de ansatte ikke tør å si fra?! Anonymkode: c367b...05a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #18 Del Skrevet 4. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var heller ikke velkommen som ringevikar da jeg tok det opp, men ærlig talt, vi må stå på for rettighetene våres. Vi vil vel ikke ha et arbeidsliv der ledere får gjøre som de vil, og de ansatte ikke tør å si fra?! Anonymkode: c367b...05a Men hva faen? Det er jo helt utrolig! Håper ikke det er sånn her. TS Anonymkode: c453e...64d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #19 Del Skrevet 4. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hva faen? Det er jo helt utrolig! Håper ikke det er sånn her. TS Anonymkode: c453e...64d Nei, får jo inderlig håpe det ikke er sånn flere steder. Der jeg jobber nå er det definitivt ikke sånn, for der sitter jeg selv i ledelsen. Lov meg at du tar det opp med rektor og/eller fagforbundet hvis det ikke løser seg. Rett skal søren meg være rett! Anonymkode: c367b...05a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #20 Del Skrevet 4. oktober 2019 Jeg fikk en gang et jobbtilbud der jeg var overkvalifisert for deler av den stillingen. Siden jeg var overkvalifisert, så var jeg liksom ikke kvalifisert og skulle få betalt som assistent.. Tok kontakt med noen som kunne det og fikk beskjed om at det var lov. Utrolig merkelig. Det merkeligste er at jeg er allmennlærer i bunn, så jeg burde jo ikke være overkvalifisert for å arbeide på barnetrinnet. Anonymkode: d2bfc...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå