Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke så mye erfaring med dette og derfor må jeg spørre her. Er det vanlig å ikke høre noe etter et intervju? Er det slik at kun den som har fått jobben feks får en epost men ingen av de andre som ble innkalt? Skjønner at det selvsagt kan variere, men jeg lurer på hva vanlig praksis er i det offentlige (kommune)

Anonymkode: 163b4...785

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på intervju i Oslo kommune en gang, hørte aldri noe etterpå.. 

Anonymkode: 3351c...727

Skrevet

Om man kommer så langt som til intervju er det normalt å få en e-post dersom man ikke går videre i prosessen (innkalles til 2. gangs intervju).

Sa de ikke noe om den videre prosessen da du var inn til intervju?

Hvis de ikke sa noe, og intervjuet var litt før høstferien (husk at det er høstferie i Oslo denne uken), så ville jeg ringt kontaktpersonen i neste uke for å høre hva status er.

Anonymkode: cd6f1...92f

Skrevet

Det hender de driter en lang marsj i å gi tilbakemelding om at du ikke fikk jobben, ja, dessverre. Kynisk arbeidsliv der alt handler om «meg og mitt og resten driter vi i».

Anonymkode: 1bf3d...490

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man kommer så langt som til intervju er det normalt å få en e-post dersom man ikke går videre i prosessen (innkalles til 2. gangs intervju).

Sa de ikke noe om den videre prosessen da du var inn til intervju?

Hvis de ikke sa noe, og intervjuet var litt før høstferien (husk at det er høstferie i Oslo denne uken), så ville jeg ringt kontaktpersonen i neste uke for å høre hva status er.

Anonymkode: cd6f1...92f

De sa at de ville ha svar klar i løpet av slutten på nesten uke (dette er nå 3 uker siden). Det er ikke snakk om intervju nummer 2 her.

I løpet av intervjuet kom det frem flere momenter som gjør at jeg ikke ønsker jobben, jeg reagerer likevel på å ikke få feedback. Jeg har veldig lite erfaring med å søke jobb så jeg aner ikke hva som er "vanlig" lenger. Dette var i kommunen så jeg trodde det var vanlig å få en kort tilbakemelding.

Skrevet

Det spørs! De profesjonelle folka som kan jobben sin og seriøse bedrifter vil du alltid høre fra uansett om du er med videre eller ikke. Min erfaring i iallfall. 

Anonymkode: f2485...11d

• Liker 2
Skrevet

Tror faktisk det er private som er best på dette. 

Anonymkode: 9b2c5...d5a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke så mye erfaring med dette og derfor må jeg spørre her. Er det vanlig å ikke høre noe etter et intervju? Er det slik at kun den som har fått jobben feks får en epost men ingen av de andre som ble innkalt? Skjønner at det selvsagt kan variere, men jeg lurer på hva vanlig praksis er i det offentlige (kommune)

hvis du forventer å få plassering og karakter fra intervjuet ditt, så er svaret Nei. 

Velkommen til arbeidslivet. 

Du vil ikke få verken plassering av alle antall søkere og blitt intervjuet. 

Skrevet

Man venter vel gjerne til stillingen er besatt og sender ut alle avslag i en omgang. Når de har fem kandidater som skal til intervju 2, så skal de velge ut, få beslutning godkjent, gi vedkommende tilbud, vente på svar, få avtale i boks...noen ganger trekker folk søknaden fordi de f eks har fått en annen jobb, da skal tilbud ut til nr 2 osv. Dette tar litt tid. Tror ikke de sender avslag før de faktisk har ansatt noen.

Anonymkode: 10c68...6d1

Skrevet

Verstingene på manglende tilbakemelding er etter min erfaring kommuner. Det har vært enkelte private bedrifter også, men flere ganger ved søknad i kommune.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Egenskap skrev:

hvis du forventer å få plassering og karakter fra intervjuet ditt, så er svaret Nei. 

Velkommen til arbeidslivet. 

Du vil ikke få verken plassering av alle antall søkere og blitt intervjuet. 

Selvfølgelig forventer jeg hverken plassering eller karakter? Jeg ønsket bare en kort tilbakemelding med at jeg ikke har fått jobben

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig forventer jeg hverken plassering eller karakter? Jeg ønsket bare en kort tilbakemelding med at jeg ikke har fått jobben

Det har ikke bedrifter forståelse til å gi tilbsjemekding på. Det forteller jo mye hvilken bedrift du ville havnet i. Ledelser har ikke tid til det. Men du kan automatisk tenke du må skjerpe deg siden du rett og slett ikke er interessant nok. Jeg tviler du var i nærheten. Du var langt fra det dem søkte etter. Jobb med å bli mer troverdig  og slip av egoisme og stoltheten din i mellom du er arbeidsløs. 

Skrevet
13 timer siden, Egenskap skrev:

Det har ikke bedrifter forståelse til å gi tilbsjemekding på. Det forteller jo mye hvilken bedrift du ville havnet i. Ledelser har ikke tid til det. Men du kan automatisk tenke du må skjerpe deg siden du rett og slett ikke er interessant nok. Jeg tviler du var i nærheten. Du var langt fra det dem søkte etter. Jobb med å bli mer troverdig  og slip av egoisme og stoltheten din i mellom du er arbeidsløs. 

Du tviler på at jeg var i nærheten? Vi var 3 stk på intervju av  17 kvalifiserte søkere, vil si jeg var i nærheten da :) Jobbe med å bli mer troverdig og slip av stoltheten? Hæ?

Nå dukket opp noen elementer i intervjuet som gjorde at jeg kjente at dette ikke er riktig jobb for meg likevel, om ikke hadde jeg synes det var skikkelig kjipt å ikke høre noe, men da hadde jeg garantert kontaktet dem på epost uansett. Synes egentlig bare det var pussig at jeg ikke fikk en kort tilbakemelding. Jeg ble nysgjerrig på hva som er vanlig kutyme i disse dager.

Skrevet
23 timer siden, Kontorotta skrev:

Verstingene på manglende tilbakemelding er etter min erfaring kommuner. Det har vært enkelte private bedrifter også, men flere ganger ved søknad i kommune.

Ah, I see. Takk for svar!

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tviler på at jeg var i nærheten? Vi var 3 stk på intervju av  17 kvalifiserte søkere, vil si jeg var i nærheten da :) Jobbe med å bli mer troverdig og slip av stoltheten? Hæ?

Nå dukket opp noen elementer i intervjuet som gjorde at jeg kjente at dette ikke er riktig jobb for meg likevel, om ikke hadde jeg synes det var skikkelig kjipt å ikke høre noe, men da hadde jeg garantert kontaktet dem på epost uansett. Synes egentlig bare det var pussig at jeg ikke fikk en kort tilbakemelding. Jeg ble nysgjerrig på hva som er vanlig kutyme i disse dager.

Du må ringe selv etter tre dager, sånn er du fornøyd nå? Da må du spørre det du spør her... 

Skrevet
4 timer siden, Egenskap skrev:

Du må ringe selv etter tre dager, sånn er du fornøyd nå? Da må du spørre det du spør her... 

Eh, jeg blir usikker på om du skjønner innlegget? Jeg spurte hva som var vanlig praksis, synes du det var så sabla vanskelig å svare på?

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jeg blir usikker på om du skjønner innlegget? Jeg spurte hva som var vanlig praksis, synes du det var så sabla vanskelig å svare på?

Har svart. Vanlig praksis er at du ringer selv etter at du har sendt søknad og vært på intervju. Fordi mange bedrifter ikke etterleverer service. 

Anonymkode: 80756...12d

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har svart. Vanlig praksis er at du ringer selv etter at du har sendt søknad og vært på intervju. Fordi mange bedrifter ikke etterleverer service. 

Dropp å svar på ting når du skriver uforståelig. Tips til neste gang ;) 

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Egenskap skrev:

Det er rimelig masete å ringe etter TRE dager, da? Jeg ansetter mange hvert år og det er så tidkrevende med alle som ringer i hytt og pine. Først ringer de når de har sett annonsen og stiller idiotiske spørsmål, fordi de har fått for seg at det gir dem en fordel. Så ringer de tre dager etter fristen for å spørre om vi har mottatt søknaden (sendt gjennom Finn). Osv. osv.

Prosessen ruller og går og jeg GARANTERER deg at du hører hvis du får jobben. Hvis ikke: Move on. Selv om du gjerne vil ha tilbakemelding.

(Bare så det er sagt, så gir jeg alltid alle tilbakemelding.)

Anonymkode: 49ed1...fbd

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er rimelig masete å ringe etter TRE dager, da? Jeg ansetter mange hvert år og det er så tidkrevende med alle som ringer i hytt og pine. Først ringer de når de har sett annonsen og stiller idiotiske spørsmål, fordi de har fått for seg at det gir dem en fordel. Så ringer de tre dager etter fristen for å spørre om vi har mottatt søknaden (sendt gjennom Finn). Osv. osv.

Prosessen ruller og går og jeg GARANTERER deg at du hører hvis du får jobben. Hvis ikke: Move on. Selv om du gjerne vil ha tilbakemelding.

(Bare så det er sagt, så gir jeg alltid alle tilbakemelding.)

Anonymkode: 49ed1...fbd

Da bør du ansette en som har ansvar for det å gi tilbakemelding, en som kan gi tydelige svar på spørsmål alle kandidater har ved å jobbe i bedriften deres. Når stillingsannonse og når man ringer ikke samsvarer med forventningene betyr at det ikke går hånd i hanske, og det sparer masse tid for søkere at dit vil jeg allikevel ikke søke arbeid. 

Når holdningene dine er som de er så sparer det masse tid for jobbsøkere at det er iallfall ikke til den bedriften jeg vil søke til og bli bundet til.

1 av 10 gir tilbakemelding. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...