Gå til innhold

Flere med 3 barn og to soverom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser dere det? 

Per dags dato deler gutta det største soverommet, mens jeg har det minste. De har to køyesenger på rommet sitt, mens jeg har en mellomstor seng.

Barna er 8, 10 og 12 år, og eldste irriterer seg voldsomt over brødrene sine. Jeg vurdere nå å ommøblere/gjøre om. Jeg vil da bytte ut sofaen i stuen med sovesofa, sette den ene køysenga på rommet jeg bruker og min seng inn på det største rommet. Vil også sette inn en pult som kan brukes til lekser. På den måten får eldste eget rom og de yngste deler, mens jeg sover i stua. Jeg har barna annenhver uke

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to barn som deler rom selv om de ikke trenger det (har 3 soverom), synes det er helt innafor (selv om mange nå for tida mener at ungene må ha hvert sitt digre soverom fra dag 1, ellers er det omsorgssvikt). når barna har samme kjønn er det helt greit at de deler rom ut oppveksten, synes jeg. Har man gutt og jente skjønner jeg at de kanskje vil ha hvert sitt rom når de kommer i tenåra.

Jeg synes det er ille at du skal bli kasta ut av rommet ditt. Når man er aleneforelder har man jo ikke allverdens å rutte med heller, så regner med at større leilighet er uaktuelt. Går det ikke an å sette opp en lettvegg på barnerommet eller noe? Ellers ville jeg bare forklart ungene at sånn er livet. Det er du som bestemmer. Mange foreldre lar ungene styre dem altfor mye. 

Anonymkode: 56ce3...bd7

• Liker 1
Skrevet

Ei venninne sover i stua mens barna har soverommene. Hun begyntr med det da eldstejenta var 11-12 år. Spesielt viktig med eget rom når man blir tenåring. Da øker behovet for privatliv.

En kollega fikk satt opp lettvegger (en med vindu for lysinnslipp) og fikk fire knøttsmå soverom.

Anonymkode: 1ebea...8fd

Skrevet

Jeg skjønner at du vil tilpasse til eldste, men aldersforskjellen er ikke særlig stor. Skal eldste få eget rom når han er tolv, hva med de to yngre? Når de blir tolv, så må de fortsatt dele rom? Det er ikke særlig rettferdig. Da er det bedre at de fortsetter å dele rom alle sammen. Midterste barnet vil jo aldri oppleve å få eget rom, mens yngste vil få det når de to eldste flytter ut. 

Jeg har selv vært midtbarnet som alltid måtte dele rom og jeg tror jeg hadde foretrukket at ingen av oss fikk eget rom framfor å se storesøskenet få eget rom mens jeg måtte dele. Når jeg flyttet ut fikk småsøskenet mitt eget rom. Jeg falt alltid mellom barken og veden i alt slikt. Det var sårt lenge. 

• Liker 1
Skrevet

Evt at mellomste får eget rom, da eldste har eget rom hos faren 🤔 tenkte hvertfall å dele de litt opp. 

Skrevet

Har to gutter og en jente. Guttene deler, jeg og jenta deler (hun er bare 5 år da). Det vil si, jeg sover i underkøya hennes. Dette er en midlertidig løsning, inntil jeg skal bygge hus. Enn så lenge funker det, men når guttene blir større så trengs separate rom pga ulike behov for egentid. 

Anonymkode: 6c823...402

Skrevet

Tror jeg ville gjort som du foreslår, at du sover å stua den uka barna er hos deg. Og gitt den med størst behov det lille rommet for seg selv. Høres ut som det er den eldste, og selv om dette med rom sikkert aldri vil bli helt "rettferdig" hos dere, ville jeg gått for den løsningen som skapte mest trivsel totalt sett for alle (mao hvis det blir mindre krangling av at den eldste får eget rom). 

Evt om det er en løsning at den yngste deler det minste rommet med deg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...