Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2002 #1 Skrevet 4. september 2002 Jeg har lenge lurt på betydningen av ordet kynisk. det blir jo brukt titt og ofte, men kan noen gi meg en god forklaring hva det egentlig betyr?
Astra Skrevet 4. september 2002 #2 Skrevet 4. september 2002 For meg betyr kynisk en handling/person som er kaldt beregnende. Dvs det samme som å gå over lik for å oppnå et mål eller det å ikke ta hensyn til sine omgivelser (bare seg selv). Jfr "målet helliger midlet" - alle metoder er lov...
Leo Skrevet 4. september 2002 #3 Skrevet 4. september 2002 Ufølsom tror jeg er den beste beskrivelsen. Mvh Leo
Usikker Skrevet 4. september 2002 #4 Skrevet 4. september 2002 Kald og beregnende. Uten noen form for medfølelse eller følelser i det hele tatt. "Mele sin egen kake" - uten tanke på andre sine følelser...... 8) Det er i hvertfall slik jeg tolker ordet......andre som har andre synspunkter? :o
aline Skrevet 4. september 2002 #5 Skrevet 4. september 2002 søkte i norsk ordbok: "TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA kynisk ~isk a2 (fra gr, av kyon 'hund') 1 som kjennetegner *kynismen (1) 2 desillusjonert, kald og hensynsløs han er hard og k- / en k- plan, oppførsel . "
Gjest kynisk Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg har lenge lurt på betydningen av ordet kynisk. det blir jo brukt titt og ofte, men kan noen gi meg en god forklaring hva det egentlig betyr?
Gjest Langt mot Nord Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 Det starta bra for de, men etterhvert så... kyniker (av gr. kyon, hund), oppr. tilhenger av den kyniske skole, en filos. skole i oldtidens Hellas, grl. av en av Sokrates' elever, Antisthenes. Dyden betraktes som livets høyeste mål, lykken ligger i et dydig og rettskaffent liv, enklest mulig og i pakt med naturen. Diogenes fra Sinope, s.d., var en typisk repr. for kynikerne. — kynisk, kald, hjerteløs, ufølsom. — kynisme, følelseskald atferd, holdning el. uttalelse. ...ble de spist opp av bygdedyret,
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 7. oktober 2009 #8 Skrevet 7. oktober 2009 Kald og beregnende. Uten noen form for medfølelse eller følelser i det hele tatt. "Mele sin egen kake" - uten tanke på andre sine følelser...... 8) Det er i hvertfall slik jeg tolker ordet......andre som har andre synspunkter? :o Med dette mente ikke de gamle grekerne at hundene var fæle dyr.... Men kynikerne (en form for filosofisk retning) hadde endel prominente medlemmer som ofte ble sett i selskap med sine hunder, og lik hundene forkstet de alle former for sosiale konvensjoner, for å frigjøre sinnet. Videre bar de en grunnleggende skepsis til andre menneskers motiver for handling, idet gode handlinger ofte ble ansett for å ha grådighet eller egoistisk tankegang i bakgrunn (i tråd med vår tids oppfattelse av kynisme). På gresk uttales Kυνισμός (kynismós) med en "ren" K (som i "kake").
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 Beklager, mente egentlig å sitere Aline i innlegget ovenfor!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå