dainty Skrevet 4. oktober 2019 #1 Skrevet 4. oktober 2019 (endret) slett plis Endret 1. mai 2020 av dainty 12
dainty Skrevet 4. oktober 2019 Forfatter #2 Skrevet 4. oktober 2019 bump. hadde likt innsyn i denne saken. 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #3 Skrevet 4. oktober 2019 5 timer siden, dainty skrev: Hei. Nå har jeg lest noen tråder om Fretex her. Jeg får 9000kr gratis fra NAV annen hver uke; 8000 går til månedlig husleie, 500kr månedlig for bredbånd 75, mellom 600-2000kr annen hver måned for strøm avhengig av sesong. Dette er greit, og jeg overlever. For det første er klærne sinnsykt dyre; enda dyrere på nettbutikken, enn der jeg bor. Personlig, er jeg ikke interessert i å betale dyrt for klær som ikke er spesielt sjeldne eller ekte vintage fra 90-tallet og lenger bak. Tidlig 00-tallet funker også om det er fint, men jeg liker best stil fra 70- og 80-tallet. 90 prosent av klærne som selges er klær som er kjøpt de siste 10-15 årene, enten det er dyre merker eller "fast fashion". Så ikke noe for meg. Klær og det meste av sko, vesker og belter er som kjent ferdigpriset. Etter å ha vært i Fretex Miljø ikke så lenge, har jeg observert flere ting jeg undrer på. Det kastes mye bøker; vil si minst 80 prosent av bøkene vi får inn, går direkte i restavfallet. 40-60 prosent av de som går ut i butikken, kastes i søpla etter å ikke bli solgt. Hvorfor ikke donere det til skoler og biblioteker rundt om i landet? Selv om det forgår masse sentralisering i Norge, så er det likevel skoler, hjem og biblioteker som trenger lesestoff. Personlig, er jeg ikke interessert i skjønnlitteratur, eller faglitteratur. Jeg liker mange av de bøkene som går rett i søpla; som leksikon, "coffee table", pop-kulturelle bøker fra sytti til nittitallet. Bøker mellom femtitallet og slutten av årtusenskiftet blir kastet grunnet "gammel, feil informasjon". Det er tydelig at Fretex vil konkurrere med bokhandlere og selge samme bøkene man kan kjøpe på andre bokhandlere. Det, i stedet for å selge gamle interessante bøker om (populær) kultur historie. Bøker fra og før krigen aksepteres fordi det er antikt. Klær, fat og pynt som ikke er plast, eksporteres til utlandet om det ikke er solgt etter en stund. Hvorfor dette, i stedet for å ha salg, kronemarked eller donere det til skoler, bedrifter, familier i Norge? Det er jo ikke rart at ting ikke blir solgt når det er overpriset. Jeg tenker at ting skal prises etter i hvor god behold det er, om det fungerer, og hvor gammelt eller sjeldent det er. Som regel, jo eldre, jo vanskeligere er det å få tak i det. Likevel, er det viktig å tenke at man er en bruktbutikk som tar i mot donasjoner; dermed blir det mye ting som doneres. Derfor, om man får inn masse vesker eller bøker i en periode, hvorfor ikke senke priser og ha salg på vesker og bøker? I stedet for å kaste og eksportere det ut av landet. Da tjener man i hvert fall litt og litt penger på det man selger, i stedet for å lage masse ekstra søppel. De som har erfaring med dette vet nok best. Jeg leste av en bruker her at Fretex tjener ikke så mye på salg som de tjener på å ha folk som meg i tiltak. Det gir mening, synes jeg. Veldig synd, for det skal jo være en butikk. Hva synes dere? Hva mener du med at du får gratis penger? Og hva har din privatøkonomi med Fretex å gjøre? Anonymkode: 64538...f85 28
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #4 Skrevet 4. oktober 2019 Gir ikke de også bort noe til vanskeligstilte? Anonymkode: 64538...f85 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #5 Skrevet 4. oktober 2019 Helt enig med deg! Fretex har irritert meg i årevis. Anonymkode: 5c783...3f8 7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #6 Skrevet 4. oktober 2019 Fretex eies av frelsesarmeen, som er en av verdens rikeste organisasjoner. Og kanskje en av de mer konservative hjelpeorganisasjonene. Kan selv ikke jobbe på Fretex f.eks, selv ikke som frivillig, ifølge nettsidene deres, ettersom jeg er homofil. Veldig fint at de også hjelper vanskeligstilte, for all del, altså. Men de er i hovedsak en konservativ, kristen, styrtrik organisasjon. Foretrekker heller å støtte Uff, Maritastiftelsen, Erikshjälpen og andre bruktbutikker. Endel av de er meget spesifiserte og derfor dyrere pris, gjerne de som spesialiserer seg på vintage og antikke ting. Når det kommer til priser, ser jeg støtt og stadig ting der som er dyrere enn butikkpris, særlig klær. Det har gått veldig opp de siste årene. Anonymkode: aa203...e0d 31
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #7 Skrevet 4. oktober 2019 Fretex har gått over til businessmodell med krav om omsetning og inntjening, det er sikkert 15 år siden de sluttet å være et sted å handle for de med lite penger eller de som ville ha noe ikke alle andre har. Jeg klarer likevel ikke å slutte å undres over at de tar mer for ikeamøbler enn Ikea gjør selv... Det er tydelige de har blitt livredde for at noen skal komme over en billig skatt i butikkene deres, så alt er overpriset sånn for sikkerhets skyld. Synd å høre om bøkene. Det er typisk slikt som er vanskelig å få tak i, det er mye eldre litteratur som bare går tapt. Jeg har lett mye etter f.eks. eldre kokebøker, hobbybøker, mønsterbøker etc selv. Det er jo ting som er produsert i begrensede opplag og det blir ikke printa nytt, for å si det sånn. Anonymkode: 6275a...bd7 26
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #8 Skrevet 4. oktober 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fretex eies av frelsesarmeen, som er en av verdens rikeste organisasjoner. Og kanskje en av de mer konservative hjelpeorganisasjonene. Kan selv ikke jobbe på Fretex f.eks, selv ikke som frivillig, ifølge nettsidene deres, ettersom jeg er homofil. Veldig fint at de også hjelper vanskeligstilte, for all del, altså. Men de er i hovedsak en konservativ, kristen, styrtrik organisasjon. Foretrekker heller å støtte Uff, Maritastiftelsen, Erikshjälpen og andre bruktbutikker. Endel av de er meget spesifiserte og derfor dyrere pris, gjerne de som spesialiserer seg på vintage og antikke ting. Når det kommer til priser, ser jeg støtt og stadig ting der som er dyrere enn butikkpris, særlig klær. Det har gått veldig opp de siste årene. Anonymkode: aa203...e0d Vel, Fretex har jo bl.a utgifter for å få klærne ut i butikk. Eller tror du ikke det koster noe å kjøre lastbil/bil rundt om for å levere klærne? I tillegg har de lønnede ansatte ( i de ordinære butikkene). Dog er jeg enig at de burde være forsiktig med høye priser, spesielt med klær fra kjedebutikker. "Min" Fretex har blitt flinke til å passe på det. Anonymkode: 0c124...9b3 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #9 Skrevet 4. oktober 2019 Mitt lokale bibliotek har gitt kvittet seg med tusenvis av bøker de siste årene (salg, gitt bort og til slutt - kast, hvis ingen vil ha). De får inn nye bøker hele tiden og de har ikke ubegrenset plass. Derfor kvitter de seg med det som ikke blir lest/lånt for å få plass til nye og relevante bøker. Vil tippe det gjelder også for skoler. Generelt sett tror jeg neppe skoler og bibliotek er interessert i å være «endestasjon» for bøker ingen andre vil ha. Jeg vet i hvert fall at mitt bibliotek ikke tar imot «donasjoner» med mindre det er noe helt spesielt og unikt. De bøkene ingen kjøper fra hylla på Fretex er antakelig ikke de mest populære å låne på biblioteket heller. Ellers kan jeg jo være enig i at det hadde vært bedre å senke prisene for at ting skal bli gjenbrukt, framfor å kaste ting. Anonymkode: f4ce9...2d1 10
dainty Skrevet 4. oktober 2019 Forfatter #10 Skrevet 4. oktober 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med at du får gratis penger? Og hva har din privatøkonomi med Fretex å gjøre? Anonymkode: 64538...f85 Hei. Jeg er det min far ville kalt for en snylter eller naver fordi jeg ikke har lønnet arbeid og er uattraktiv på alle måter. Det er relevant til hvordan jeg kom i kontakt med Fretex Miljø. Dette er en økonomi tråd haha. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gir ikke de også bort noe til vanskeligstilte? Anonymkode: 64538...f85 Hei. Akkurat den Fretex sjappa jeg er i, gir ikke bort noen ting; annet en det som eksporteres til utlandet. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fretex eies av frelsesarmeen, som er en av verdens rikeste organisasjoner. Og kanskje en av de mer konservative hjelpeorganisasjonene. Kan selv ikke jobbe på Fretex f.eks, selv ikke som frivillig, ifølge nettsidene deres, ettersom jeg er homofil. Veldig fint at de også hjelper vanskeligstilte, for all del, altså. Men de er i hovedsak en konservativ, kristen, styrtrik organisasjon. Foretrekker heller å støtte Uff, Maritastiftelsen, Erikshjälpen og andre bruktbutikker. Endel av de er meget spesifiserte og derfor dyrere pris, gjerne de som spesialiserer seg på vintage og antikke ting. Når det kommer til priser, ser jeg støtt og stadig ting der som er dyrere enn butikkpris, særlig klær. Det har gått veldig opp de siste årene. Anonymkode: aa203...e0d Hei. Takk for bra svar. Her der jeg bor, har vi fire sentrale bruktbutikker i byen, pluss en fra et idrettslag som holder til i et lager. Røde Kors i min by er veldig bra synes jeg, men vet de har fått tildelt kritikk også. Ingen av de bruktbutikkene du nevnte kjenner jeg til. Vi har NMS og så en fyr med ei sjappe der han kjøper det meste selv, antikke, sjeldne greier som jeg ikke har råd til. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fretex har gått over til businessmodell med krav om omsetning og inntjening, det er sikkert 15 år siden de sluttet å være et sted å handle for de med lite penger eller de som ville ha noe ikke alle andre har. Jeg klarer likevel ikke å slutte å undres over at de tar mer for ikeamøbler enn Ikea gjør selv... Det er tydelige de har blitt livredde for at noen skal komme over en billig skatt i butikkene deres, så alt er overpriset sånn for sikkerhets skyld. Synd å høre om bøkene. Det er typisk slikt som er vanskelig å få tak i, det er mye eldre litteratur som bare går tapt. Jeg har lett mye etter f.eks. eldre kokebøker, hobbybøker, mønsterbøker etc selv. Det er jo ting som er produsert i begrensede opplag og det blir ikke printa nytt, for å si det sånn. Anonymkode: 6275a...bd7 Hei. Takk for svar. Jeg grøsser noen ganger når jeg må dumpe bøkene haha. Må bare tenke at det betyr null, selv om jeg føler noe annet. Er redd jeg bare er irrasjonell og ikke har gode ideer om hvordan ting kan gjøres annerledes. Endret 4. oktober 2019 av dainty 3
dainty Skrevet 4. oktober 2019 Forfatter #11 Skrevet 4. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt lokale bibliotek har gitt kvittet seg med tusenvis av bøker de siste årene (salg, gitt bort og til slutt - kast, hvis ingen vil ha). De får inn nye bøker hele tiden og de har ikke ubegrenset plass. Derfor kvitter de seg med det som ikke blir lest/lånt for å få plass til nye og relevante bøker. Vil tippe det gjelder også for skoler. Generelt sett tror jeg neppe skoler og bibliotek er interessert i å være «endestasjon» for bøker ingen andre vil ha. Jeg vet i hvert fall at mitt bibliotek ikke tar imot «donasjoner» med mindre det er noe helt spesielt og unikt. De bøkene ingen kjøper fra hylla på Fretex er antakelig ikke de mest populære å låne på biblioteket heller. Ellers kan jeg jo være enig i at det hadde vært bedre å senke prisene for at ting skal bli gjenbrukt, framfor å kaste ting. Anonymkode: f4ce9...2d1 Takk for svar; det du sier gir mening.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #12 Skrevet 4. oktober 2019 3 minutter siden, dainty skrev: Hei. Jeg er det min far ville kalt for en snylter eller naver fordi jeg ikke har lønnet arbeid og er uattraktiv på alle måter. Det er relevant til hvordan jeg kom i kontakt med Fretex Miljø. Hei. Akkurat den Fretex sjappa jeg er i, gir ikke bort noen ting; annet en det som eksporteres til utlandet. Hei. Takk for bra svar. Her der jeg bor, har vi fire sentrale bruktbutikker i byen, pluss en fra et idrettslag som holder til i et lager. Røde Kors i min by er veldig bra synes jeg, men vet de har fått tildelt kritikk også. Ingen av de bruktbutikkene du nevnte kjenner jeg til. Vi har NMS og så en fyr med ei sjappe der han kjøper det meste selv, antikke, sjeldne greier som jeg ikke har råd til. Hei. Takk for svar. Jeg grøsser noen ganger når jeg må dumpe bøkene haha. Må bare tenke at det betyr null, selv om jeg føler noe annet. Er redd jeg bare er irrasjonell og ikke har gode ideer om hvordan ting kan gjøres annerledes. Hvorfor jobber du ikke? Anonymkode: bec37...629
dainty Skrevet 4. oktober 2019 Forfatter #13 Skrevet 4. oktober 2019 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor jobber du ikke? Anonymkode: bec37...629 Er ikke ansatt med lønn. Spør potensielle arbeidsgivere. Vær så snill ikke avspor mer etter dette svaret. Endret 4. oktober 2019 av dainty 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #14 Skrevet 4. oktober 2019 Fretex-butikkene er med på å støtte opp om Fretex som tiltaksbedrift for Nav. Fretex Jobb og oppfølging tjener ikke mye penger alene. I tillegg bidrar butikkene til arbeidstrening og i mange tilfeller vanlig lønnet arbeid for mennesker som trenger å få en sjanse. Og forresten; Kjenner faktisk ei som jobber i Fretex som lever åpent som homofil. Anonymkode: efe93...067
dainty Skrevet 4. oktober 2019 Forfatter #15 Skrevet 4. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fretex-butikkene er med på å støtte opp om Fretex som tiltaksbedrift for Nav. Fretex Jobb og oppfølging tjener ikke mye penger alene. I tillegg bidrar butikkene til arbeidstrening og i mange tilfeller vanlig lønnet arbeid for mennesker som trenger å få en sjanse. Og forresten; Kjenner faktisk ei som jobber i Fretex som lever åpent som homofil. Anonymkode: efe93...067 Hei. Det er veldig bra. Jeg leste i en annen tråd på kvinneguiden at Fretex ikke tjener nok på salg i butikken, men får betalt av NAV. Det var skrevet av noen som jobbet der dags dato. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #16 Skrevet 4. oktober 2019 7 minutter siden, dainty skrev: Er ikke ansatt med lønn. Spør potensielle arbeidsgivere. Vær så snill ikke avspor mer etter dette svaret. Du må jo jobbe med å gjøre deg attraktiv på arbeidsmarkedet. Det er sikkert ikke for sent med videreutdanning/kurs. Anonymkode: 9a37e...d65
MFO Skrevet 4. oktober 2019 #17 Skrevet 4. oktober 2019 2 minutter siden, dainty skrev: Hei. Det er veldig bra. Jeg leste i en annen tråd på kvinneguiden at Fretex ikke tjener nok på salg i butikken, men får betalt av NAV. Det var skrevet av noen som jobbet der dags dato. Sjekk proff.no da
dainty Skrevet 4. oktober 2019 Forfatter #18 Skrevet 4. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må jo jobbe med å gjøre deg attraktiv på arbeidsmarkedet. Det er sikkert ikke for sent med videreutdanning/kurs. Anonymkode: 9a37e...d65 Jeg har konsentrasjonsvansker. Jeg kan enten jobbe i klesbutikk (mest sannsynlig) eller være hjemmeværende husmor med barn. Det er ikke tull. Noen kvinner vil være feminine. Ikke vondt ment. Mange av pensjonistene som klager på navere trivdes godt med husmorrollen. 2
dainty Skrevet 4. oktober 2019 Forfatter #19 Skrevet 4. oktober 2019 1 minutt siden, MFO skrev: Sjekk proff.no da Gjorde det for en kvart dag siden. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #20 Skrevet 4. oktober 2019 7 hours ago, dainty said: Jeg leste av en bruker her at Fretex tjener ikke så mye på salg som de tjener på å ha folk som meg i tiltak. Det gir mening, synes jeg. Veldig synd, for det skal jo være en butikk. Hva synes dere? Dette er feil. Organisasjonen Fretex er splittet i flere organisasjoner som ikke har noe med hverandre å gjøre, annet enn at de heter Fretex og er underlagt Frelsesarmeen. Jeg jobber i Fretex jobb og oppfølging AS. Dette er et eget firma som jobber kun med tiltak og har ingenting med butikkene og miljø å gjøre, annet enn at noen ganger formidler vi mennesker dit dersom de har lyst til å jobbe med det. Anonymkode: 09eed...594
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå