Gå til innhold

Tenåringer og ferier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er deres tenåringer med på? Vi er så heldige å få disponere hytte i Hemsedal, som er min pappa som eier. 

Vi har vært der i ferier både vinter og sommer litt av og på. Når vi har vært der i ferier, så har vi lagt opp til hva barna ønske. Vært i slalombakken, langrenn, klatreparken, fornøyelsesparker ol. 

Men i følge 16 åringen er det aldri bra nok?! Han har fått med seg kjæresten sin noen ganger også, men det blir fort dyrt om han skal ha med seg noen hver gang. De andre jentene vil jo også ha med seg venner. Det blir fort ganske dyrt å skulle ha med venner hver gang vi reiser opp også. 

Vi har vært på ferie til Gøteborg i sommer på hotell. 2 dager i Liseberg. Spist på restaurant ute hver dag. Vært på shopping ol. Bare misnøye hele tiden. 

Denne høstferien nektet han plent å være med, så han ville heller være med kjæresten. Så da ble han værende der. 

Jeg sitter igjen med følelsen av at uansett hva vi gjør, så er det aldri bra nok. Syden for 5 er alt for dyrt for vår økonomi. Det er det han ønsket mest, men han er i syden på ferie med mammaen sin nesten hvert år. 

Hvordan er det hos dere andre med tenåringer? 😉

Anonymkode: e4ee8...032

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min tenåring (14) er ikke veldig lysten på å dra på fjellet han heller. Nå er han der mest med faren da. Men syden syns han også er ganske kjedelig. Begynner å bli ferdig med den alderen hvor det å bade hele dagen er gøy. Jeg har tatt de med på mer opplevelser, som det du skriver med klatreparker, rafting, alpint m.m. og det har vært veldig populært. Ellers er det viktig med Wifi selvfølgelig... Tar ellers alltid ungene med på råd når ferien skal planlegges. Det ble noen år med mye badeland tidligere, men vi har en avtale der vi en dag gjør det de vil, en annendag noe jeg vil osv. Det fungerer helt fint. Og jeg har inntrykk av at jeg har mindre klaging på ferien enn det far og stemor har her, og jeg tror det er fordi barna tas med på råd og vet hva de har å forholde seg til hele tiden. I tillegg til at det hjelper at det ikke er stesøsken som må tas hensyn til her også selvfølgelig, som det er hos faren.

Men skjønner at du er stemor, er du sikker på at ikke misnøyen ligger mye i de tingene jeg nevner rett ovenfor som jeg ser hos oss? Det er jo kanskje ikke så lett å gjøre noe med, og hvis dere i tillegg har stor aldersforskjell så er det ikke rart om eldste blir lei på ferieturer og nok syns mye går på andres premisser. Min erfaring er uansett at det hjelper mye å snakke om ting, om forventninger og ønsker, før man planlegger ferien. Hos meg er ikke Liseberg noe som ungene er ivrige på feks. Vær sikker på at ungene faktisk har lyst til det dere finner på, ikke bare TRO det blir stas. Unger er ulike og har ulike interesser. Noe en 16-åring syns er kjempegøy kan være drepende kjedelig for en annen.

Anonymkode: e6951...70f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min tenåring (14) er ikke veldig lysten på å dra på fjellet han heller. Nå er han der mest med faren da. Men syden syns han også er ganske kjedelig. Begynner å bli ferdig med den alderen hvor det å bade hele dagen er gøy. Jeg har tatt de med på mer opplevelser, som det du skriver med klatreparker, rafting, alpint m.m. og det har vært veldig populært. Ellers er det viktig med Wifi selvfølgelig... Tar ellers alltid ungene med på råd når ferien skal planlegges. Det ble noen år med mye badeland tidligere, men vi har en avtale der vi en dag gjør det de vil, en annendag noe jeg vil osv. Det fungerer helt fint. Og jeg har inntrykk av at jeg har mindre klaging på ferien enn det far og stemor har her, og jeg tror det er fordi barna tas med på råd og vet hva de har å forholde seg til hele tiden. I tillegg til at det hjelper at det ikke er stesøsken som må tas hensyn til her også selvfølgelig, som det er hos faren.

Men skjønner at du er stemor, er du sikker på at ikke misnøyen ligger mye i de tingene jeg nevner rett ovenfor som jeg ser hos oss? Det er jo kanskje ikke så lett å gjøre noe med, og hvis dere i tillegg har stor aldersforskjell så er det ikke rart om eldste blir lei på ferieturer og nok syns mye går på andres premisser. Min erfaring er uansett at det hjelper mye å snakke om ting, om forventninger og ønsker, før man planlegger ferien. Hos meg er ikke Liseberg noe som ungene er ivrige på feks. Vær sikker på at ungene faktisk har lyst til det dere finner på, ikke bare TRO det blir stas. Unger er ulike og har ulike interesser. Noe en 16-åring syns er kjempegøy kan være drepende kjedelig for en annen.

Bare en liten PS: Vår 14-åring fikk nå i høstferien dra på sin første Gaming-event. 4 dager inne i en hall med flere kompiser. Uten foreldre. Han er i himmelen. Overlykkelig. Er vi voksne lykkelig? nei. Men av og til må de får gjøre det DE har lyst til. Og kjenne på selvstendighet. De er tross alt i ferd med å bli voksen.

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Tenåringen er 16 år, fått seg kjæreste og er nok på vei til å bli helt selvstendig. Selv kunne jeg aldri tenke meg å være med mor og far på ferie som 16 åring, gikk ikke lang tid før jeg bodde for meg selv heller, flyttet ut lenge før jeg ble 18 og har klart meg selv siden.

Mens min bonusdatter på 16 år, elsker å være sammen med oss på familieferier og er overhodet ikke i stand til å klare seg selv som jeg gjorde på hennes alder.

Veldig enig med AB over meg, de er i ferd med å bli voksne og de må få lov til å bli selvstendige på sin måte også. 

Skrevet

Syt og klag er uaktuelt. Da blir det ikke noe av hverken det ene eller andre. Hva synes kjærestens foreldre om at han er der? Oppfører ham seg fint der?

Anonymkode: 6b22f...6b4

Skrevet

Ja, han oppfører seg eksemplarisk der. Og det er jo bra da😉 

Vi har alltid pratet med barna i forkant. Det var de som ville til Lisberg i sommer. Også 16 åringen. 

Ts

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han oppfører seg eksemplarisk der. Og det er jo bra da😉 

Vi har alltid pratet med barna i forkant. Det var de som ville til Lisberg i sommer. Også 16 åringen. 

Ts

Da setter man foten ned og stiller krav. Slutt med surmuling og klaging eller gå på hotellrommet. En 16-åring som selv har valgt å bli med et sted tåler fint å få beskjed om det. Dere andre trenger ikke oppholde dere rundt sure sitroner, og det hadde jeg gitt beskjed om også. Og HAR gjort til min på snart 14 ved antydninger. Hun skjerper seg fort og har det egentlig ganske ok. 

• Liker 1
Skrevet

Du slipper jo det problemet framover. 17-åringer skal få bestemme selv om de blir med på ferie. Takker han ja, så blir det ingen tåleranse for surmuling. 

Anonymkode: c7b44...b74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...