Gå til innhold

Alenemor og dugnad i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så frustrert! Det var dugnad i barnehagen og det er ikke lov å ha med barna. Jeg er 100% alene, og har ingen som kan passe barnet. Det sier seg selv at det ikke går. Det er nå to dugnader jeg ikke har vært på, og jeg opplevde at styrer kom med et slags stikk i går om at alle andre greier å få det til. 

Hva gjør dere andre som er 100% helt alene? 

Anonymkode: 0a137...15b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare forklare situasjonen for styrer i barnehagen. At sånt er ikke mulig for deg å få til. Det må være innafor.

Anonymkode: 73cc6...a37

• Liker 28
Skrevet

Jeg er ikke alenemor, men jeg har en mann som av en eller annen grunn alltid er bortreist på jobb når det er dugnad. Hos oss er det lov til å ta med barna, så jeg tar dem selvfølgelig med og da jeg hadde baby og en treåring, så sørget jeg for å gjøre arbeidsoppgaver som var mulige å gjennomføre, den tiden jeg kunne gjennomføre det. 

Anonymkode: 64b60...887

• Liker 11
Skrevet

Men kan du ikke så kan du ikke. Jeg har deltatt på dugnader, men da kunne jeg ha med barn. Flere andre barn var med og de lekte og koste seg. De fikk ikke lov til å gå der vi malte, men det var ikke noe problem, alle var med og passet på. 

Trivelig for både meg og barn. Skjønner ikke at barna ikke kan være med? Er jo bare å sette en til å passe på dem, eller sperre av områder de ikke kan gå til (selv om ikke det var nødvendig her). 

Men uansett: om du får kommentarer så sier du bare at det går ikke når du ikke har barnevakt. Om ikke de skjønner det så er det de det er noe feil med. 

Forresten så skal dugnad egentlig være frivillig.... Men har jo erfart i praksis at ikke alle deler min mening om det...

• Liker 24
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir så frustrert! Det var dugnad i barnehagen og det er ikke lov å ha med barna. Jeg er 100% alene, og har ingen som kan passe barnet. Det sier seg selv at det ikke går. Det er nå to dugnader jeg ikke har vært på, og jeg opplevde at styrer kom med et slags stikk i går om at alle andre greier å få det til. 

Hva gjør dere andre som er 100% helt alene? 

Anonymkode: 0a137...15b

Fy faen!

Det er ikke greit at barnehagen gir deg dårlig samvittighet. Med mindre de vet at du har et ekstraordinært kjempestort fast nettverk, så er det skammelig av dem å gi deg stikk.

Hev deg over det!

Hilsen ansatt i barnehage.

Anonymkode: 8d383...6a5

• Liker 39
Skrevet

Alle får det til! Snakk om unnasluntring! 

Anonymkode: 54cad...85e

• Liker 9
Skrevet

Opplever det samme, men på ungdomsskole. Det går visst på rundgang å være natteravn, og har nå fått purringer på at jeg snart må ta en kveld. Jeg er alene med tenåringen og to små, de to små er jo aldri på samvær, i tillegg har jeg sykdom hvor jeg har smerter av å gå. Har forklart det til forrige foreldrekontakt, men samme maset skjer igjen. Jeg fatter ikke hvorfor man antar at folk ikke gidder når de ikke kan? Jeg velger stort sett å tro det beste om folk, og kan ikke folk delta på dugnad, så er det sikkert av en grunn. 

Anonymkode: a0d25...c1d

• Liker 24
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle får det til! Snakk om unnasluntring! 

Anonymkode: 54cad...85e

Herregud. Nei. 

DU får det til. Men vi har alle forskjellige situasjoner. Man kan til og med ha mange faste barnevakter, men akkurat den dagen kan ingen. Sånn er det noen ganger. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 29
Skrevet

Det er tydeligvis forskjell på barnehager. En vi brukte tidligere hadde en fin løsning på foreldremøter (litt utenfor tema, håper det er greit). 

De inviterte til middag for foreldre, barn og søsken. Etterpå hadde vi foreldremøte mens barn og søsken ble passet av noen av de ansatte. 

Plutselig er ikke foreldremøte noe man må styre med barnevakt til, pluss man slipper å stresse med middag før man går. Det er å legge til rette og forstå hvordan det er i mange familier. 

• Liker 19
Skrevet

Jeg var alenemor i 10 år. Jeg fikk til alle å være med på alle dugnadene som var opp gjennom disse årene. Natteravn gikk jeg også.

Og nei, jeg hadde ikke masse familie som kunne trå til. Det handler om å være løsningsorientert. Men så klart, om man ikke ønsker å være med, er det alltid lett å finne unnskyldninger.

• Liker 10
Skrevet

Dugnad er en uting og burde vært frivillig. Dugnad = gratisarbeid og burde vært ulovlig.

Anonymkode: 37957...9d3

• Liker 21
Skrevet

Snakk med barnehagen på forhånd og få arbeidsoppgaver som kan gjøres hjemme? Reparere noe, vaske leker, organisere konteinere, bake? Fikse noe ute i bhg en dag det ikke er dugnad og du kan ta med barn? Om du og bhg ønsker klarer dere å finne en løsning 

Anonymkode: 05206...6a6

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kanskje dele dine tips, da?

Anonymkode: a4429...923

Det går an å bruke barnevakt. Skulle alle barnevaktene være borte denne dagen, så går det an å ordne noe sammen med andre foreldre. Vi byttet ofte på i slike tilfeller. Eller der hvor de var to voksne, dro en på dugnad, mens den andre var hjemme med egne barn og naboens/andre barn fra barnehagen. Så passet jeg barna tilbake ved en annen anledning.

• Liker 11
Skrevet (endret)

Ville forklart situasjonen godt for barnehagen.  Og samtidig sagt ifra om at du gjerne tar andre oppgaver de måtte ha - hvor du kan ha barnet med deg. I barnehagen min datter gikk var det flere dugnader, men alltid mulighet for de som ikke kunne på de dagene til å få tildelt andre jobber når det passet dem selv. 

Og som en som har sittet med ansvaret for en del dugnader kan jeg si at man opplever utrolig mye unnasluntring og dårlige unnskyldninger. Og det er så sykt irriterende. En del som klager/dropper dugnadene forventer liksom bare at de skal nyte godt av godene (barnehageplassen/idrettslaget el.l) men de skal ikke bidra. Det skal alle andre gjøre. (At andre da må bidra dobbelt fordi de ikke stiller opp virker det ikke som de tenker på.)

MEN...… så er det noen få som har kommet på en ordentlig måte (gjerne i forkant) og forklart hvorfor dette blir ett problem - SAMTIDIG som de presenterer en løsning. (For eksempel ett forslag om å ta på seg en annen jobb en annen dag.) Og da har i allefall jeg ALDRI hatt noe problem med å forstå eller godta det. Alle kan ikke alltid, men alle kan gjøre noe....en eller annen dag.

Så ta en skikkelig prat med barnehagen, og TILBY deg å gjøre noe annet - da løser det seg helt sikkert :) 

Endret av *Emma*
  • Liker 11
Gjest Jeeeeeeea
Skrevet

Hvorfor skal man drive med dugnad i barnehage? Man betaler flere tusen i måneden for å ha barnet der. De fleste jobber fulltid og har gjerne andre barn og ta seg av og bedre ting å bruke ettermiddagen sin på. Dugnad er en uting. Dugnad er ikke noe frivillig lenger, mer frivillig tvang. 

Skrevet
1 minutt siden, Jeeeeeeea skrev:

Hvorfor skal man drive med dugnad i barnehage? Man betaler flere tusen i måneden for å ha barnet der. De fleste jobber fulltid og har gjerne andre barn og ta seg av og bedre ting å bruke ettermiddagen sin på. Dugnad er en uting. Dugnad er ikke noe frivillig lenger, mer frivillig tvang. 

Hvis alt som gjøres på dugnad skulle vært outsourcet, måtte du jo i såfall tålt å betale en del tusen mer i året for plassen ;)
Noen må jo gjøre det.

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, Jeeeeeeea skrev:

Nei, det er jo alltids bare å bla opp enda flere tusen, så kan man sette vekk dugnaden til fagfolk. 

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, Jeeeeeeea skrev:

Få huet ut av rævva.

Du skjønner virkelig ikke hvorfor vi har dugnadsarbeid? Er du dum?

Anonymkode: 8d383...6a5

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Jeeeeeeea skrev:

Enig om det er f eks kommunal barnehage, evt en privat som tar ut profitt. 

Men den barnehagen som hadde mest dugnader av de jeg har brukt, var en andelsbarnehage (foreldreeiet). De hadde det klart beste tilbudet til barna, og de beste uteområdene. Men det krevde litt dugnad fra foreldrene. Helt greit, jeg stiller gjerne opp for at barna skal få det enda bedre. 

Men: der kunne vi ihvertfall ta med barna! Og de var fleksible. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...