Gå til innhold

Hvor mye gir dere i driks i Spania?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De gode restaurantene i Spania har som oftest servicegebyr inkludert, enten står det et sted i menyen at servicegebyr på X % kommer i tillegg, eller så er servicen innbakt i prisene og de presiserer at du kun skal betale nøyaktig sum når du betaler.

Der pleier man å få 1-2 små 'venteretter' i tillegg til det man bestiller, så man får litt ekstra for det ekstra man betaler. Slik er det nok ikke på de aller billigste stedene selvsagt. 

Anonymkode: eb21f...96b

Det er ikke nødvendig å tipse når du er i Spania. Men om du vil gi når dere har spist på ett bedre sted, så er det nok med 1-2 Euro. 

Skatter og avgifter er inkludert i prisene, og dette står på kvitteringene.

Anonymkode: 6edac...448

Jeg bor i Spania og tipser ingenting, det er mange år siden det ble slutt på tips her. Reisebyråene opplyste også turister om det, nå må alle restauranter oppgi prisene sine med alle ekstra kostnader og avgifter inkludert.

Anonymkode: 94ad8...498

Annonse

På reiser i Europa er mine "tipsregler" disse: 

1. Er jeg svært fornøyd med maten og servicen legger jeg igjen mellom 5-10% når jeg går. 

2. Er alt greit - men ikke mer - runder jeg av dersom det er beløp på f.eks. 49 euro (da betaler jeg 50). 

3. Er jeg misfornøyd, betaler jeg bare det jeg må. Så selv om maten f.eks. koster 49,50, venter jeg på å få mine 50 cent igjen. 

Anonymkode: 9dbb9...65f

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...