AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #1 Skrevet 3. oktober 2019 Det er mange nordmenn som klager på at dialekta som snakkes i Trøndelag er nesten klin umulig å forstå. Det synes IKKE jeg! Den er da ikke vanskelig i de hele tatt. Husker første gangen jeg var i Trondheim, ingen av befolkningen der var vanskelige å forstå. "Æ e itte fra Oslo, æ e fra Trondhjæm. Har dokke no pænga æ kan lån?", hvorfor skal liksom dette være så vanskelig å forstå, liksom? Nordmenn bør skjerpe språkørene sine, rett og slett. Anonymkode: 31290...ee0
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #4 Skrevet 3. oktober 2019 Nordlenning som bor i trondheim, ikke noe problemer. Om de kommer fra utkant/bygde trøndelag kan de kanskje ha noen sær-ord som jeg ikke skjønner men det er jo ikke verre enn å spørre. Anonymkode: 1f267...3c8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #6 Skrevet 3. oktober 2019 1 minutt siden, Aviendha skrev: Trøndere sier "itj", ikke "itte" 😂 Æ veit itj? Anonymkode: 619d4...cec
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #7 Skrevet 3. oktober 2019 Verre med folk fra Sogn. Og utlendinger som synes de har fått skikkelig dreisen på norsk, hiver på litt slengord og setter opp farta. Anonymkode: 619d4...cec
Gjest Jon Are Skrevet 4. oktober 2019 #8 Skrevet 4. oktober 2019 Overhode ikke. Snakker bokmål som det heter , men forstår alle dialekter. Trønderdialekten er merkelig og ikke spesielt fin, men forståelig et den
kaleidoskop Skrevet 4. oktober 2019 #9 Skrevet 4. oktober 2019 Fult forståelig, men "indre trønderlagsdiakekt" er ikke mye fint. 1
Mannisinbestealder Skrevet 4. oktober 2019 #10 Skrevet 4. oktober 2019 Det er nok ikke i Trondheim by du finner den vanskeligste trønderdialekta. 3
hjärterdam Skrevet 4. oktober 2019 #11 Skrevet 4. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Æ veit itj? Anonymkode: 619d4...cec Eller Æ væt itj, og sikkert andre og. Trøndelag er stort. Det er stor forskjell på en Oppdaling, en Inntrønder og en Namdaling.
EmVeeJee Skrevet 4. oktober 2019 #12 Skrevet 4. oktober 2019 Den er ikke vanskelig og forstå og de som påstår det, er bare late. Det går på vilje!
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #13 Skrevet 5. oktober 2019 https://www.nrk.no/video/PS*49972 Anonymkode: 31290...ee0
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #14 Skrevet 5. oktober 2019 På 3.10.2019 den 22.24, AnonymBruker skrev: Æ veit itj? Anonymkode: 619d4...cec Trodde trondhjemmere sier «ikke» 😜 Jeg snakker en dialekt som er beslektet med trønderdialekta, er kristiansunder. Her sier snart alle barn og unge «ikke» mens eldre (som meg) sier «ikkje». Hørte forresten fra en som jobber på SFO at ungene nå har slutta å bruke østlandsk som «lekespråk», slik som vi gjorde når vi var små. Nå lekes det på engelsk. Var jo en ekspert som spådde nylig at norsk i fremtida blir et språk som bare snakkes på nachspiel.... Anonymkode: 103ba...be6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå