Gå til innhold

6-åring og innsovningsproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, skjønner. Men har hun store nesebor? Og kan det være årsaken til innsovingsproblemene dersom hun har store nesebor? Kan huske å ha lest noe sånt på nettet... 🤔

Anonymkode: 8fe20...5f5

I alle dager. Hvis du bare «kan huske» å ha lest noe sånt på nettet, hvordan skal du kunne komme med tips da? Å slite med å sovne har ingenting med neseborene å gjøre, så bare glem det. 

Anonymkode: f650f...724

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, skjønner. Men har hun store nesebor? Og kan det være årsaken til innsovingsproblemene dersom hun har store nesebor? Kan huske å ha lest noe sånt på nettet... 🤔

Anonymkode: 8fe20...5f5

Og hvorfor svaret du meg plutselig fra en annen anonymkode? Slutt nå, jeg skjønner at begge er deg 🙄

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor svaret du meg plutselig fra en annen anonymkode? Slutt nå, jeg skjønner at begge er deg 🙄

Ok, greit. Du tok meg. Men seriøst, har hun store nesebor, eller ikke? Det er så enkelt å bare svare på spørsmålet mitt. Jeg kan huske å ha lest om dette og innsovningsproblemer på nettet, og jeg tror også jeg kan huske å ha lest en løsning jeg fortsatt har lagra i hukommelsen. Svar meg, så skal jeg aldri plage deg mer.

Anonymkode: b96a9...15d

Skrevet
On 10/3/2019 at 10:21 PM, AnonymBruker said:

Min sovner ved åtte- halv ni tida, står opp klokka syv. Er førsteklassing. Når står din opp?

Standardsvar: kutte ut ipad to timer før hun skal sove. Ikke se på tv tett opp mot leggetid. Ikke legge seg sulten. Lese på sengen. Ikke la barnet ligge mer enn en halvtime uten å få sove. :)

Anonymkode: c0096...60a

Hvordan lar du et barn i den alderen ligge uten å få sove? Husker godt hvordan jeg selv var i den alderen og kunne fint ligge en hel natt uten å sove?

Anonymkode: 35099...9f8

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, greit. Du tok meg. Men seriøst, har hun store nesebor, eller ikke? Det er så enkelt å bare svare på spørsmålet mitt. Jeg kan huske å ha lest om dette og innsovningsproblemer på nettet, og jeg tror også jeg kan huske å ha lest en løsning jeg fortsatt har lagra i hukommelsen. Svar meg, så skal jeg aldri plage deg mer.

Skrevet
På 3.10.2019 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Jenta på 6 år sliter veldig med å sovne om kvelden. Hun kan ligge et par timer i senga uten å sovne. Leggetiden er halv åtte, etter at vi justerte den fra 19:00 for å se om det hjalp. På grunn av dette er hun ekstremt trøtt om morgenen og vanskelig å få opp og på skolen. 

Noen med erfaringer?

Er hun enebarn? Da kan kanskje savnet etter søsken være årsaken til innsovningsproblemene?

Skrevet
På 9.10.2019 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Ok, greit. Du tok meg. Men seriøst, har hun store nesebor, eller ikke? Det er så enkelt å bare svare på spørsmålet mitt. Jeg kan huske å ha lest om dette og innsovningsproblemer på nettet, og jeg tror også jeg kan huske å ha lest en løsning jeg fortsatt har lagra i hukommelsen. Svar meg, så skal jeg aldri plage deg mer.

Anonymkode: d6ce0...277

Skrevet

Jeg har en stor slekt. Mange av oss sovner ikke når vi legger oss for tidlig, uansett hvor trøtte vi er. Jeg har kommet fram til at mitt døgn ikke er 24 timer, men mer rundt 27. Det har vært slik siden jeg var liten. Og det er mange av oss 😮 

Det er ikke en diagnose, eller unormalt, eller noe å bekymre seg over. Og vi, med for "kort døgn" må leve med det, for samfunnet er lagt opp til 24 timer. Akkurat som de med dysleksi må lære seg å leve med sin ulempe i et samfunn av skriftspråk. Og man finner de metodene som passer for seg etter hvert.

Det går seg til og man lærer å leve med det :)

Anonymkode: 42c51...1f8

Skrevet
På 3.10.2019 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Ta dere en tur til fastlegen, kanskje hun har mangler av noe i kroppen! Det er også mulig å få melatonin på resept, det er kroppens eget søvnhormon men finnes også som medisin og det kan hjelpe på innsovningsfunksjon!

Anonymkode: 70b8e...f9f

Det hadde mine to mangel på, og ble godt hjulpet av melatonintabletter. Det er verdt å prøve ut om ikke annet virker, spør du meg. 

Anonymkode: e1c49...9d7

Skrevet

Jeg er B-menneske og noen av mine tidligste minner fra barnehagen er av å ikke få sove når det var leggetid! Lå mange timer, prøvde lese bok og tegne, men måtte opp å plage foreldrene mine mange ganger i løpet av kvelden fordi jeg ikke var trøtt en plass! Alle veggene på pikerommet mitt er fulle av tegninger på veggene og gulv fordi jeg måtte ha noe å gjøre enn å stirre opp i luften. Hele barneskolen hadde jeg det slik, helt til foreldrene mine skjønte at jeg bare var sånn og jeg fikk leggetid kl. 23 mens de andre i klassen måtte legge seg 20. Ikke populært på foreldremøte, men jeg ble seriøst gal av å ligge å vri meg i senga i 3-5 timer. Dette var også før tiden med skjerm og mobil. Er like mye b-menneske nå som voksen 🙂

Anonymkode: 6427b...326

Skrevet

19.30 er vel mer barnehagetid på legging. Husker allerede i 1. klasse at noen av foreldremøtene varte til 19.30, så antar at det er veldig standard med kl 20.00 eller senere mtp aleneforeldre osv.

Anonymkode: 465ac...a5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...