Gå til innhold

6-åring og innsovningsproblemer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jenta på 6 år sliter veldig med å sovne om kvelden. Hun kan ligge et par timer i senga uten å sovne. Leggetiden er halv åtte, etter at vi justerte den fra 19:00 for å se om det hjalp. På grunn av dette er hun ekstremt trøtt om morgenen og vanskelig å få opp og på skolen. 

Noen med erfaringer?

Anonymkode: f650f...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sovner ved åtte- halv ni tida, står opp klokka syv. Er førsteklassing. Når står din opp?

Standardsvar: kutte ut ipad to timer før hun skal sove. Ikke se på tv tett opp mot leggetid. Ikke legge seg sulten. Lese på sengen. Ikke la barnet ligge mer enn en halvtime uten å få sove. :)

Anonymkode: c0096...60a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode leggerutiner, ingen skjerm (mobil, data, ipad el) etter kl 18.00, roe ned mot kvelden med kveldsmat og gjerne tran eller annen omega 3-tilskudd. Selvfølgelig ingen saft/brus el gjennom dagen. Ikke utsett leggetid i helgene for å være grei, det krøller til døgnrytmen. Les en hyggelig bok, eller lydbok. Syng sanger og prat rolig. Spør om det er noe spesielt hun tenker på om hun blir liggende våken. Masser henne på ryggen og la henne vite at du er stolt av henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min sovner ved åtte- halv ni tida, står opp klokka syv. Er førsteklassing. Når står din opp?

Standardsvar: kutte ut ipad to timer før hun skal sove. Ikke se på tv tett opp mot leggetid. Ikke legge seg sulten. Lese på sengen. Ikke la barnet ligge mer enn en halvtime uten å få sove. :)

Hun står også opp syv. Har behov for mye søvn, ellers blir hun fryktelig trøtt dagen etter. 

Tv, ipad, mat og rolige rutiner rundt leggetiden er sånn det skal være😊.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kaisada skrev:

Gode leggerutiner, ingen skjerm (mobil, data, ipad el) etter kl 18.00, roe ned mot kvelden med kveldsmat og gjerne tran eller annen omega 3-tilskudd. Selvfølgelig ingen saft/brus el gjennom dagen. Ikke utsett leggetid i helgene for å være grei, det krøller til døgnrytmen. Les en hyggelig bok, eller lydbok. Syng sanger og prat rolig. Spør om det er noe spesielt hun tenker på om hun blir liggende våken. Masser henne på ryggen og la henne vite at du er stolt av henne.

Vi ligger og snakker/leser en bok og kiler på ryggen. Avslutter med å synge en sang. Saft og brus får hun kun på lørdager. Bruker veldig lite iPad generelt, og TV er kun en liten stund etter skolen. 

Aner ikke hva vi skal gjøre 😕. Får helt vondt av å se henne slite sånn med å sovne.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye ting/leker på rommet kan forstyrre, støy?, for lyst? Eller for mørkt? Lytte til lydbok på senga? 

Husker hvertfall selv at jeg aldri fikk sove om det vare mye rot på rommet. 

Anonymkode: 0d19b...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mye ting/leker på rommet kan forstyrre, støy?, for lyst? Eller for mørkt? Lytte til lydbok på senga? 

Husker hvertfall selv at jeg aldri fikk sove om det vare mye rot på rommet. 

Anonymkode: 0d19b...c93

Det er stort sett ganske ryddig der, men hun har veldig mye leker. Kanskje vi skal fjerne litt! 

Takk for tips.

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå en tur før kveldsmaten? Få litt luft og ro, og kanskje hun får pratet ut/pratet ferdig om ting? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker hun sånn ellers, da? Er hun ei sprudlende og blid jente full av energi når hun ikke er trøtt? Starta hun på 1. klasse nå nettopp, etter sommerferien?

Anonymkode: 8fe20...5f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan funker hun sånn ellers, da? Er hun ei sprudlende og blid jente full av energi når hun ikke er trøtt? Starta hun på 1. klasse nå nettopp, etter sommerferien?

Ja, jeg vil si hun er en normal 6-åring ellers.

Hun begynte nettopp på skolen, ja, men innsovningsproblemene har vart lenge.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dere en tur til fastlegen, kanskje hun har mangler av noe i kroppen! Det er også mulig å få melatonin på resept, det er kroppens eget søvnhormon men finnes også som medisin og det kan hjelpe på innsovningsfunksjon!

Anonymkode: 70b8e...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2019 den 23.20, AnonymBruker skrev:

TS

Hvilken by bor dere i? Har hørt at barn i Oslo har større søvnproblemer en barn i andre steder av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun tenker på kreative fantasi ting. Husker i den alderen hadde jeg også litt innsovnings problemer men det var fordi jeg tenkte mye på kreative fantasi ting. Pluss jeg hadde også autisme diagnose så det var vanskeligere å sovne da. Men kan hende hun har mye rastløs energi i seg og egebtlig vil leke eller så kanskje hun bekymrer seg for noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.10.2019 den 23.20, AnonymBruker skrev:

TS

Hvis hun har hatt slike problemer i mer enn ca. et halvår ville jeg tatt kontakt med fastlegen. Det bør kanskje utredes. 

Når hun først sovner, sover hun godt da eller våkner hun flere ganger iløpet av natten? 

Sover hun urolig?

Mareritt?

Tørst iløpet av natten? Tørr i halsen om morgen?

Dersom hun får sove til hun våkner av seg selv, hvor lenge sover hun da? 

Anonymkode: c7020...909

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen årsak til at hun sliter med å sove kan være at hun kanskje ofte plages med forkjølelse/allergi og konstant tett nese. Har dere sjekket henne for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2019 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Ta dere en tur til fastlegen, kanskje hun har mangler av noe i kroppen! Det er også mulig å få melatonin på resept, det er kroppens eget søvnhormon men finnes også som medisin og det kan hjelpe på innsovningsfunksjon!

Anonymkode: 70b8e...f9f

Dette har hjulpet vår 7-åring mye! Han har ADHD, og har alltid hatt store problemer med å klare å sovne. Nektet feks dagsoving/dupp fra den måneden har fyllte to år.

Han har fått Circadin (altså hormonet melatonin) siden i mai, og sovner mye lettere enn før. Han tar tabletten ca 18.30, og legger seg ca 20. Før klarte han ikke å sovne før rundt 21.30-22. 

Anonymkode: ecc3d...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun har hatt slike problemer i mer enn ca. et halvår ville jeg tatt kontakt med fastlegen. Det bør kanskje utredes. 

Når hun først sovner, sover hun godt da eller våkner hun flere ganger iløpet av natten? 

Sover hun urolig?

Mareritt?

Tørst iløpet av natten? Tørr i halsen om morgen?

Dersom hun får sove til hun våkner av seg selv, hvor lenge sover hun da? 

Anonymkode: c7020...909

Hun sover veldig godt og tungt når hun sovner. Har nesten aldri oppvåkninger etter at hun har sovnet og sover veldig rolig. 

Drikker ikke i løpet av natta, og ikke tørr i halsen når hun våkner.

Når hun kan sove så lenge hun vil, sover hun gjerne til åtte-halv ni. 

Vi får ta en tur til fastlegen! 👍🏻

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen årsak til at hun sliter med å sove kan være at hun kanskje ofte plages med forkjølelse/allergi og konstant tett nese. Har dere sjekket henne for det?

Hun er ikke noe tett i nesa eller virker plaget på noen måte. Men takk for tipset!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er naturlig B-menneske, akkurat som meg. Og da jeg var på den alderen fantes det ingen forstyrrende skjermer, så jeg hadde ingen unnskyldning ift. Innsovning

Kreativiteten/fantasien eksploderer når mørket kommer i tillegg, så samfunnets tidsnormer har vært/og er en alvorlig utfordring for meg i dag.

melatonin har funket i liten grad for min del, og enkelt morgener har jeg bare lyst til å dø, slik at jeg kan innhente all den tapte søvnen i løpet av livet. x-)

Jeg misunner virkelig A-mennesker som kommer uthvilt på skole/jobb hver dag. De aner ikke hvor enkelt de har det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Veslemøy22 skrev:

Hun er naturlig B-menneske, akkurat som meg. Og da jeg var på den alderen fantes det ingen forstyrrende skjermer, så jeg hadde ingen unnskyldning ift. Innsovning

Kreativiteten/fantasien eksploderer når mørket kommer i tillegg, så samfunnets tidsnormer har vært/og er en alvorlig utfordring for meg i dag.

melatonin har funket i liten grad for min del, og enkelt morgener har jeg bare lyst til å dø, slik at jeg kan innhente all den tapte søvnen i løpet av livet. x-)

Jeg misunner virkelig A-mennesker som kommer uthvilt på skole/jobb hver dag. De aner ikke hvor enkelt de har det.

Ja, hun har en del tankespinn når hun legger seg. Godt mulig det rett slett bare er at hun er b-menneske! Men når hun får være litt lenger oppe, får hun typiske overtrøtt-tegn etterhvert. Så jeg vet ikke :klo:.

Det er ikke bare-bare når hele samfunnet er lagt opp for a-mennesker! 😬

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...