Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt mye med økonomien, men endelig fått kontroll på den. Men de utfordringene jeg hadde er blitt løst via privatlån og lån gjennom Cim,ett firma som hjelper med inkasso saker.

Men så var det å få det inn i boligen,noe som viser seg vanskeligere enn ventet. Fikk idag vite av banken jeg har at de ikke kunne hjelpe. Grunnen var ikke betjenings evne eller verdi på boligen. Neida. Det var at min kone som kom i økonomisk uføre lenge før jeg traff ho pga. forrige mann. Vært gjennom gjeldsordning frem til mai 2018. Og ett av lånene som var i den ordningen var hos denne banken. De har visstnok karantene tid på 3 år før ho kan være med på noe. Når vi var i møtet så lyste alt grønt hos de for å få det gjennom,men likevel ikke.

Så da lurer jeg på om det er noe håp for å få det igjennom andre steder?

Boliglånet er på idag 2 362 000
Må låne totalt sett 2 960 000 for å bake inn det overnevnte
Bolig verdien er på 3 500 000
Vår total inntekt er ca. 790 000
Vi har en bil, el-bil med lån på 350 000
Har og ett barn.

Får vi dette inn i boligen frigjør det minst 8000 i måneden.

Noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Anonym1332 skrev:

Bytt bank.

Prøver på det. Prøvd Nordea, bnbank, danske bank. Skal sies at det er gjort på nett,og da resultert i automatisk avslag.
Skjønner ikke hvorfor,da betjeningsevne og verdi er godt innafor kravene.
Nordea argumenterte med at de hadde sett historikk fra 2016 og mente det var for mange ganger med anmerkninger. Har aldri hatt noe med Nordea ågjøre før,så har ikke noe uoppgjort med de. Men syns det er rart at de skal kunne se hva du har VÆRT borti men som er oppgjort og avsluttet. Da er det jo umulig for folk å komme seg videre og få en endelig løsning på problemet man prøver å rette opp i.

Skrevet

Vil alltid lønne seg å avtale møte med banken, gjerne også legg fram konkret plan på hvordan du betjener utgiftene, det liker banken. 

• Liker 1
Skrevet

Prøv i deres lokale sparebank, og sett opp et fysisk møte.

Men altså – både du og kona har betalingsanmerkninger og har/har hatt økonomiske problemer? Alle varsellamper lyser jo for bankene.

Anonymkode: 5a0d7...5e3

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, Anonym1332 skrev:

Vil alltid lønne seg å avtale møte med banken, gjerne også legg fram konkret plan på hvordan du betjener utgiftene, det liker banken. 

Var det vi gjorde i denne banken. Låg alle kortene på bordet om hvorfor jeg måtte låne de to lånene,og hva vi har i utgifter sånn som idag,kontra hvordan det vil bli med de inn i boligen. At vi og har el bil var de og positiv til,da d er mye rimiligere enn fossil. Men bare på grunn av regelen på 3 år karantene på min kone så kunne de ikke likevel. Hadde det ikke vært for det hadde de godkjent det.

Men med alle avslagene hittil så blir man fortvilet og mister etterhvert troen på at det skal gå i orden. Sånn som det er idag så bor vi oss i hel. Kan ikke ha det sånn lengre. Utgiftene til de to lånene er så høye at det ikke er så mye å gå på.

Skrevet
1 minutt siden, Stril skrev:

Var det vi gjorde i denne banken. Låg alle kortene på bordet om hvorfor jeg måtte låne de to lånene,og hva vi har i utgifter sånn som idag,kontra hvordan det vil bli med de inn i boligen. At vi og har el bil var de og positiv til,da d er mye rimiligere enn fossil. Men bare på grunn av regelen på 3 år karantene på min kone så kunne de ikke likevel. Hadde det ikke vært for det hadde de godkjent det.

Men med alle avslagene hittil så blir man fortvilet og mister etterhvert troen på at det skal gå i orden. Sånn som det er idag så bor vi oss i hel. Kan ikke ha det sånn lengre. Utgiftene til de to lånene er så høye at det ikke er så mye å gå på.

Gjør det samme i flere banker. Over nett er det jo standard tall de ser på, men i et møte er de kanskje mer behjelpelig. Hvis det absolutt ikke går, kan dere snakke med familie? om evt. et annet familiemedlem kan være medlåntaker med deg de 3 årene det er karantene? Kan dere få en ekstra inntekt for å spe på? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv i deres lokale sparebank, og sett opp et fysisk møte.

Men altså – både du og kona har betalingsanmerkninger og har/har hatt økonomiske problemer? Alle varsellamper lyser jo for bankene.

Ingen av oss har anmerkninger idag. At vi har slitt er en ting,men må være mulig å få siste hjelpen for å komme helt på fote igjen. Har ingen andre lån nå utenom de to som er brukt til å friskmelde økonomien.

At vi har hatt er en ting,men det synes jeg ikke skulle være mulig for banker å se så lenge misligholdet har vært hos de du søker hos. En annen ting er jo selvfølgelig hvis man har anmerkninger når man søker at banker ser de.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym1332 skrev:

Gjør det samme i flere banker. Over nett er det jo standard tall de ser på, men i et møte er de kanskje mer behjelpelig. Hvis det absolutt ikke går, kan dere snakke med familie? om evt. et annet familiemedlem kan være medlåntaker med deg de 3 årene det er karantene? Kan dere få en ekstra inntekt for å spe på? 

I dette tilfellet så ba jo banken om ligningen til mine foreldre for å se på mulighet til kausjonist,men i avslaget virket det ikke som at de hadde vurdert det engang. Avslaget omhandlet kun at ikke klarte å få min kone med pga. den regelen. Skal ri ge de imorgen og høre om de i det hele tatt vurderte kausjonist,noe som skulle ha funket da mi  mor ikke har gjeld.

Når det kommer til ekstra arbeid,så arbeider jeg hver dag 8-9 timer så der er det ikke noe å gå på. Min kone er ufør.

Skrevet

Når jeg legger inn tallene deres i ulike kalkulatorer går jeg opp at dere max kan ha lån på 2,5, og det tror jeg nok er et ganske godt anslag. Dere har en dyr bil (høyt lån), kun en arbeidsinntkt, din kone har ingen mulighet for å øke inntekten, der har barn og dere har elendig betalingshistorikk. Hvorfor ikke skaffe seg en billigere bil, evt ikke ha bil i det hele tatt? Skjønner godt at banken er skeptisk, noen har jo faktisk tapt mye penger når din kone var i gjeldsordning, det er klart det er en enorm risiko å utsette seg for igjen. 

Anonymkode: 736d1...87d

• Liker 10
Skrevet

Enig i at dere har høyt billån. Kjøpte dere ny bil, selv i deres økonomiske uføre?

Til sammenlikning tjener vi 1,4 mill. til sammen, har ca. 35 % belåningsgrad på et hus verdt ca. 6 mill., men kjøpte likevel en brukt Skoda stasjonsvogn til 180 000 kr (tre år gammel). Jeg foreslår derfor at dere selger den nye elbilen og kjøper en rimelig, brukt Skoda e.l. Det vil jo frigjøre masse midler, som er det dere trenger aller mest akkurat nå. Og en Skoda stasjonsvogn er absolutt stor nok for ett barn.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg legger inn tallene deres i ulike kalkulatorer går jeg opp at dere max kan ha lån på 2,5, og det tror jeg nok er et ganske godt anslag. Dere har en dyr bil (høyt lån), kun en arbeidsinntkt, din kone har ingen mulighet for å øke inntekten, der har barn og dere har elendig betalingshistorikk. Hvorfor ikke skaffe seg en billigere bil, evt ikke ha bil i det hele tatt? Skjønner godt at banken er skeptisk, noen har jo faktisk tapt mye penger når din kone var i gjeldsordning, det er klart det er en enorm risiko å utsette seg for igjen. 

Anonymkode: 736d1...87d

Ifølge denne banken så var betjeningsevnen god nok. At vi hadde el bil var bra det,de såg ikke negetavit på det. Min kone har uføre trygd,og regnes som god og stabil inntekt,og den øker hvert år og er en inntekt ho ikke mister. Samlet har vi netto utbetalt ca. 50000. Bil må jeg ha for å komme til jobb og andre ærend. Pga. guttungen,som er autist, og må bruke spesiell vogn så trenger vi stor bil. Er ikke tesla,men en Nissan e-nv 200 flerbruks bil.

Men det som bør veie tyngst er jo at vi har en bolig som er verd mye mer enn det vi trenger å låne. 

Skrevet

Ingen av dere som er medlem av SPK eller KLP heller? Eller en annen pensjonsordning som også gir boliglån?

Anonymkode: 823f2...37e

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av dere som er medlem av SPK eller KLP heller? Eller en annen pensjonsordning som også gir boliglån?

Nei,ingen organisasjoner

Skrevet

Med tanke på bilen som liksom er dyr. Regn litt på dette.

En fossil bil,5-6 år gammel. 

Utlegg til deler som etterhvert må skiftes.

Utlegg til drivstoff, minst 1500 måneden, høy forsikring,ca 8-900 måneden,lån ca 2500,bomring 1200 måneden

Ny elbil,full finansiert

Ingen drivstoff,forsikring 500 måneden,lån 3500,bomring3-400 måneden og ny bil garanti hvis noe skulle skje,og ingen utlegg til deler de første 4-5 årene ihvertfall

Skrevet
3 minutter siden, Stril skrev:

Med tanke på bilen som liksom er dyr. Regn litt på dette.

En fossil bil,5-6 år gammel. 

Utlegg til deler som etterhvert må skiftes.

Utlegg til drivstoff, minst 1500 måneden, høy forsikring,ca 8-900 måneden,lån ca 2500,bomring 1200 måneden

Ny elbil,full finansiert

Ingen drivstoff,forsikring 500 måneden,lån 3500,bomring3-400 måneden og ny bil garanti hvis noe skulle skje,og ingen utlegg til deler de første 4-5 årene ihvertfall

Beklager, men jeg tenker at jeg forstår hvorfor bankene sier nei ... All sympati med sønnen din sin diagnose, men han trenger ikke ny, stor elbil pga. vognen sin. Jeg synes det skinner gjennom hvorfor dere er i økonomisk uføre.

• Liker 11
Skrevet

Og de i banken som ga avslag sa det er bare å prøve i en annen bank,for alt ligger til rette for at det skal gå der så lenge vi ikke har hatt noe uoppgjort med de. Skal få til møte med Sr1 bank,min kone har hatt konto der noen måneder og fått inntekten sin inn der i den tiden

Skrevet

Dere får bestille tid i forskjellige banker og møte de ansikt til ansikt, og forklare situasjonen.

Har dere foresten hørt med BlueStep? De har sikkert høyere rente, men det er bare ett forslag fra meg.

Gjest Blondie65
Skrevet

Men TS: Karantenetiden løper fra en eller annen gang i 2018. Det betyr at dere er halveis inne i den? Da er det 1,5 år igjen. Det klarer dere å holde ut.

Jeg forstår også banken. Dere må bevise at det ikke bare er livsstil over evne med dere, men at dere faktisk over tid klarer å betjene lån. Det gjør dere best ved å betale ned lånene deres frem til karantene tiden er over.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men jeg tenker at jeg forstår hvorfor bankene sier nei ... All sympati med sønnen din sin diagnose, men han trenger ikke ny, stor elbil pga. vognen sin. Jeg synes det skinner gjennom hvorfor dere er i økonomisk uføre.

Har  ikke noe med å være luksus med den bilen. Den er fordi vi sparer penger hver måned i forhold til annen type bil. Og er ikke noe poeng i å selge den og sitte igjen med rest lån på en bil man ikke har lengre. Alle banker liker at du gjør tiltak for å spare inn på forskjelige måter,og det gjør da vitterlig en el bil.

Grunnen til at jeg har kommet i uføret er rein idioti fra min side opp gjennom årene,og er i ferd med å få kontroll på det.

Min kone derimot er pga. en kynisk og psykopatisk mann ho var med som fikk ho til opprette gjeld fordi han ville det. Her snakker vi rein psykologisk terror i mange år. Men så dauet han,og hun klarte ikke å sitte med den gjelden 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...