AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #21 Skrevet 4. oktober 2019 Ikke tro på Folkeopplysningen. De driver cherrypicking av forskning for å få det til å stemme med den konklusjonen de ønsker. De er ikke objektive. Anonymkode: 62cf8...e85 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #22 Skrevet 4. oktober 2019 Jeg har D-vitaminmangel, og fikk beskjed av legen om å ta tran og D-vitamintabletter. Har ikke sjekka om det har gått opp, enda. Men regner nå med det. Jeg var dårlig til å få i meg D-vitaminer før. Anonymkode: 6db50...3bf 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #23 Skrevet 4. oktober 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slett ikke. Placebo-effekten viser ganske enkelt at man får en (ekstra) effekt dersom man tror på noe. Anonymkode: 0d613...0a5 Men kan du bevise at det gjelder ved vitamintilskudd? Anonymkode: 992ab...a55
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #24 Skrevet 4. oktober 2019 Det er ikke tran eller ikke som er problemet, det er holdningen og sosiale egenskaper. Du respekterer den andre sin rett til å ha sin erfaring og du stiller indirekte spørsmål ved han/hennes oppfattelsesevne på en nedlatende måte. Hvorfor har du behov for å ha rett? Hvorfor har du behov for at alle har samme opplevelse? Hva får deg til å tro at alle er like og har lik effekt? Hvorfor ønsker du ikke å lytte eller tro på andres opplevelse? Anyway, til temaet, jeg ville heller ikke tatt tran (typ møllers) eller sana sol, men det er fordi jeg ikke stoler på kvaliteten. Ville heller tatt en av seloljene med god kvalitet eller den fra havjomfruene eller hva de heter. Anonymkode: 87cdd...f82 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #25 Skrevet 4. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke tran eller ikke som er problemet, det er holdningen og sosiale egenskaper. Du respekterer den andre sin rett til å ha sin erfaring og du stiller indirekte spørsmål ved han/hennes oppfattelsesevne på en nedlatende måte. Hvorfor har du behov for å ha rett? Hvorfor har du behov for at alle har samme opplevelse? Hva får deg til å tro at alle er like og har lik effekt? Hvorfor ønsker du ikke å lytte eller tro på andres opplevelse? Anyway, til temaet, jeg ville heller ikke tatt tran (typ møllers) eller sana sol, men det er fordi jeg ikke stoler på kvaliteten. Ville heller tatt en av seloljene med god kvalitet eller den fra havjomfruene eller hva de heter. Anonymkode: 87cdd...f82 Arg, "ikke" skulle det selvfølgelig stå. Du respekterer ikke den andre sin rett osv. Anonymkode: 87cdd...f82
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #26 Skrevet 4. oktober 2019 Hva mener du en person med feks jernmangel skal gjøre da? Det er ikke lett å reparere en mangel med vanlig mat. Anonymkode: a8b9a...f23 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #27 Skrevet 4. oktober 2019 20 timer siden, feebee skrev: Tran har ikke noe effekt. https://forskning.no/mat-hav-og-fiske-mat-og-helse/tvil-om-tran-og-fet-fisk/1021168 Jo, tran har absolutt effekt. Jeg tar normalt tran i vinterhålvåret, men slurver noen ganger. Hvert eneste år jeg har slurvet med tranen: får jeg D-vitaminmangel rundt jul. Jeg slurvet i fjor, ble anbefalt et sterkere tilskudd enn tran av lege, gav F i det fordi jeg synes tilskuddet legen foreslo var så dyrt. Tok sjansen på kun tran, men byttet fra Møllers tran til Biopharma sin tran som har litt høyere D enn Møller (320% av dagsbehovet, mot 200 i Møllers). Jeg kom opp til normalt nivå igjen med tran alene i foreskrevet dose 5ml. Anonymkode: 1924b...bff 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #28 Skrevet 4. oktober 2019 At den ene skjea med tran og sanasol hver morgen er grunnen til at vedkommende ikke er så ofte syk er nok bare tull. Med et vanlig kosthold har du ikke bruk for tran eller sanasol Anonymkode: a49d0...283
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #29 Skrevet 4. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du en person med feks jernmangel skal gjøre da? Det er ikke lett å reparere en mangel med vanlig mat. Anonymkode: a8b9a...f23 En herlig placeboeffekt hver gang jeg får blodoverføring. Mer farge i fjeset (eller er det pga den søte sykepleieren) og mer våken (eller er det fordi jeg legger meg tidligre). Anonymkode: 97b7b...956 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #30 Skrevet 4. oktober 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Slett ikke. Placebo-effekten viser ganske enkelt at man får en (ekstra) effekt dersom man tror på noe. Anonymkode: 0d613...0a5 Og den er sterkere om vinteren? Anonymkode: a8b9a...f23
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #31 Skrevet 4. oktober 2019 23 timer siden, feebee skrev: Tran har ikke noe effekt. https://forskning.no/mat-hav-og-fiske-mat-og-helse/tvil-om-tran-og-fet-fisk/1021168 Som flere har påpekt tar du feil. Klarer du ikke lese en artikkel så dropp å referere til den. TS, du tar også feil, D-vitaminmangel er høyste reelt i Norge, og både tran og sansol tilfører dette. Anonymkode: 5a4c9...027 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #32 Skrevet 4. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: En herlig placeboeffekt hver gang jeg får blodoverføring. Mer farge i fjeset (eller er det pga den søte sykepleieren) og mer våken (eller er det fordi jeg legger meg tidligre). Anonymkode: 97b7b...956 Det er ingen som har hevdet at jerntilskudd eller blodoverføring ikke har effekt, hvor fikk du det fra? Innlegget handler kun om tran og Sanasol. Anonymkode: 43f5b...124
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #33 Skrevet 4. oktober 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som har hevdet at jerntilskudd eller blodoverføring ikke har effekt, hvor fikk du det fra? Innlegget handler kun om tran og Sanasol. Anonymkode: 43f5b...124 I HI står det at alle kostilskudd er tull, med unntak av vit D om vinteren. Anonymkode: a8b9a...f23 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #34 Skrevet 4. oktober 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: I HI står det at alle kostilskudd er tull, med unntak av vit D om vinteren. Anonymkode: a8b9a...f23 Og kosttilskudd betyr piller som man tar uten at legen har bedt en om det, bare fordi man tror man bør ta dem. Jerntabletter er IKKE noe folk tar på samme måte, de gir de fleste fæle bivirkninger. Det tar man gjerne om man har fått beskjed om lave ferritin-verdier. Mens tran, Sanasol, multivitaminer, høydose C-vitaminer o.l. tar jo folk over en lav sko. Anonymkode: 43f5b...124
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #35 Skrevet 7. oktober 2019 On 10/4/2019 at 9:52 AM, AnonymBruker said: Ikke tro på Folkeopplysningen. De driver cherrypicking av forskning for å få det til å stemme med den konklusjonen de ønsker. De er ikke objektive. Anonymkode: 62cf8...e85 Nettopp! Sykt irriterende med folk som tror Folkeopplysningen er 100% fakta og objektivt. Da er man lett å manipulere. Forresten, tran hjelper til med opptak av vitamin-D, siden det er et fettløselig vitamin. Veldig lurt å ta de sammen. Anonymkode: d01ce...270 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #36 Skrevet 7. oktober 2019 På 4.10.2019 den 19.30, AnonymBruker skrev: Og kosttilskudd betyr piller som man tar uten at legen har bedt en om det, bare fordi man tror man bør ta dem. Jerntabletter er IKKE noe folk tar på samme måte, de gir de fleste fæle bivirkninger. Det tar man gjerne om man har fått beskjed om lave ferritin-verdier. Mens tran, Sanasol, multivitaminer, høydose C-vitaminer o.l. tar jo folk over en lav sko. Anonymkode: 43f5b...124 Om du tar vegansk jern slipper du bivirkningene...Nani jern tabletter har hjulpet meg mye! Beste greier ever, etter jeg slet med for lite jern i flere år og jeg fikk bare bivirkninger av alt tullet fra apoteket. Bestilles på nett 😄 Anonymkode: 27f27...a06
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #37 Skrevet 8. oktober 2019 På 3.10.2019 den 19.19, AnonymBruker skrev: Om vinteren, ja. jeg sikter til det å ta tran og sana sol hele året! Anonymkode: 0d613...0a5 Er fullt mulig å mangel om sommeren og 🙄 har selv alvorlig d-vitamin mangel og måtte ta resptlagt tilskudd i sommer og fortsatt ligge under optimalet. Anonymkode: 7d107...7ba
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #38 Skrevet 8. oktober 2019 Vitaminer og mineraler hjelper jo hvis man har mangler. Tar man kosttilskudd på noe man ikke mangler så vil den positive effekten være placebo, og siden mange har d-vitamin mangel om vinteren så er det ikke placebo når det virker Anonymkode: 99ba0...a0e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #39 Skrevet 8. oktober 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du tar vegansk jern slipper du bivirkningene...Nani jern tabletter har hjulpet meg mye! Beste greier ever, etter jeg slet med for lite jern i flere år og jeg fikk bare bivirkninger av alt tullet fra apoteket. Bestilles på nett 😄 Anonymkode: 27f27...a06 Jeg har prøvd aminojern tidligere, får det når jeg gir blod. Men nå har jeg kritisk lave ferritinnivåer og er gravid, så jeg tar det legen sier jeg skal ta. Tør ikke noe annet. Anonymkode: 43f5b...124
Katten.2.0 Skrevet 8. oktober 2019 #40 Skrevet 8. oktober 2019 On 10/3/2019 at 8:16 PM, AnonymBruker said: Hva mener du? Placebo-effekten kan sikkert være forsterkende om vinteren. La oss si effekten er 2 om vinteren og 0 om sommeren, i utgangspunktet. Men placebo-effekten, om man tror på at det er sunt, gir 1 ekstra. Da blir faktisk effekt 1 om sommeren og 3 om vinteren. Så nei, placebo-effekten gjelder ikke kun om sommeren. Anonymkode: 0d613...0a5 Hvor er kildene dine?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå