Gå til innhold

Liten «krangel» om tran og sana sol, placebo eller ekte effekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket om kosttilskudd i lunsjen på jobben i dag, og henviste til Folkeopplysningen som sier at kosttilskudd er bare vås, kanskje med unntak av D-vitaminer om vinteren. En kollega sa at vedkommende var enig, men sverget til en skje med både tran og sana sol hver morgen hele året, det trodde han/hun at gjorde vedkommende friskere. «Ja, det gir sikkert en god placebo-effekt», sa jeg. «Nei, jeg mener det faktisk hjelper», svarte han/hun. «Ja, det er jo nettopp det som er placebo-effekten, det hjelper ene og alene fordi du tror på det!» Da ble han/hun sur.

Hva mener dere, hvem har rett, er det noen vits (hele året), og kurant å si det slik jeg gjorde?

Anonymkode: 0d613...0a5

Skrevet

Hvilket grunnlag har du for å si at det er placebo? 

• Liker 29
Skrevet

Tran inneholder fettsyrer som er gunstige for blant annet hjernefunksjon. D vitamin er det veldig mange som har mangel på i Norge, spesielt i vinterhalvåret. Skjønner ikke hva du mener med at det skulle være en placeboeffekt? 

Anonymkode: 22371...4a2

• Liker 18
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakket om kosttilskudd i lunsjen på jobben i dag, og henviste til Folkeopplysningen som sier at kosttilskudd er bare vås, kanskje med unntak av D-vitaminer om vinteren. En kollega sa at vedkommende var enig, men sverget til en skje med både tran og sana sol hver morgen hele året, det trodde han/hun at gjorde vedkommende friskere. «Ja, det gir sikkert en god placebo-effekt», sa jeg. «Nei, jeg mener det faktisk hjelper», svarte han/hun. «Ja, det er jo nettopp det som er placebo-effekten, det hjelper ene og alene fordi du tror på det!» Da ble han/hun sur.

Hva mener dere, hvem har rett, er det noen vits (hele året), og kurant å si det slik jeg gjorde?

Tran hjelper jo sikkert, det er jo fullt av vitamin D og omega3 fettsyrer. I motsetning til andre kosttilskudd er det også et naturlig tilskudd og ikke kjemiske hermevitaminer (hvilket er hovedgrunnen til at kosttilskudd har tvilsom effekt..). 

Anonymkode: c4309...309

• Liker 3
Skrevet

Ingen liker å få kritikk av noe de har som fast vane, bruker penger på, og føler at hjelper. Du kan spare slike kommentarer til folk som sier at de egentlig hater tran, men tar det fordi de tror de må. De blir takknemlige for å høre fakta.

Anonymkode: 43f5b...124

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, feebee said:

Det spørs jo hvilken effekt man er ute etter. Mange med revmatiske sykdommer har god effekt av omega3 tilskudd. Og vitamin D er en vanlig mangel, så det er klart har effekt, men kanskje ikke akkurat på det de britiske forskerne undersøkte som jo var hovedsakelig hjerte_og karsykdommer og hjerneceller. 

Anonymkode: c4309...309

• Liker 9
Skrevet

Har en diagnose hvor jeg merker når det tappes for D-vitaminer. Da kommer infeksjoner i tur og orden.

Anonymkode: 97b7b...956

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange i Norge har D-vitaminmangel. Om du ikke spiser fet fisk regelmessig, er det absolutt lurt å ta tran i vinterhalvåret. 

Sanasol er vel for barn? 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tran inneholder fettsyrer som er gunstige for blant annet hjernefunksjon. D vitamin er det veldig mange som har mangel på i Norge, spesielt i vinterhalvåret. Skjønner ikke hva du mener med at det skulle være en placeboeffekt? 

Anonymkode: 22371...4a2

Om vinteren, ja.

jeg sikter til det å ta tran og sana sol hele året!

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om vinteren, ja.

Så du mener det bare er placebo på sommeren da? 😅

Anonymkode: 8e4c9...0cd

• Liker 10
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det bare er placebo på sommeren da? 😅

Anonymkode: 8e4c9...0cd

Hva mener du?

Placebo-effekten kan sikkert være forsterkende om vinteren.

La oss si effekten er 2 om vinteren og 0 om sommeren, i utgangspunktet. Men placebo-effekten, om man tror på at det er sunt, gir 1 ekstra. Da blir faktisk effekt 1 om sommeren og 3 om vinteren. Så nei, placebo-effekten gjelder ikke kun om sommeren.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har akkurat lest et par bøker om barn og hjernens utvikling, der forfatter og hjerneforsker Hanne Finstad understreker betydningen av Omega-3 for både barn, voksne og pasienter i rehabilitering etter ulykker der hjernen er skadet. Hvis man ikke får nok omega-3 naturlig gjennom fet fisk og valnøtter i kosten, anbefaler hun fisketran daglig. Skjønner ikke hva du mener med at det er placebo? Næringen er jo den samme? 

Anonymkode: d713b...721

• Liker 6
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

La oss si effekten er 2 om vinteren og 0 om sommeren, i utgangspunktet. Men placebo-effekten, om man tror på at det er sunt, gir 1 ekstra. Da blir faktisk effekt 1 om sommeren og 3 om vinteren. Så nei, placebo-effekten gjelder ikke kun om sommeren.

Nå rører du fælt her. 

Anonymkode: 992ab...a55

• Liker 8
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om vinteren, ja.

Det er faktisk fornufting i disse dager å ta D hele året for veldig mange, fordi mange smører seg med for høy faktor og holder seg typisk unna den sterkeste sola med unger osv. Mens det er noen minutter i den sterkeste sola som gir oss D på sommerstid. Men å ta både tran og sana sol er dustete fordi det er mer eller mindre det samme, så man får dobbelt opp av flere fettløselige vitaminer.

Anonymkode: 1924b...bff

• Liker 5
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Når man er skikkelig dårlig på sosial kontakt med andre. :ler:

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

2 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Når man er skikkelig dårlig på sosial kontakt med andre. :ler:

:skratte:

Anonymkode: e2e5a...6ca

Skrevet

Du sa det på en ganske bedrevitende måte og det er det ingen som liker

Tar ikke tran selv, og har ikke vært syk på snart 10 år. Men tror nok det handler mer om hygiene og den slags

Anonymkode: a7223...599

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå rører du fælt her. 

Anonymkode: 992ab...a55

Slett ikke. Placebo-effekten viser ganske enkelt at man får en (ekstra) effekt dersom man tror på noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...