Gjest frankalexanderberg Skrevet 3. oktober 2019 #1 Skrevet 3. oktober 2019 Bare tenker, matte har jo uendelige antall desimaler etter komma, så det blir aldri helt nøyaktig?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #3 Skrevet 3. oktober 2019 Ånei, enda en spammer.. 🙄 Anonymkode: 3ac99...2b5 3
Gjest frankalexanderberg Skrevet 3. oktober 2019 #5 Skrevet 3. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Pølsevev! Anonymkode: ec067...15d Men hvis det har uendelige desimaler og dermed aldri blir helt nøyaktig, er det ikke bare tull egentlig da oppfunnet for lenge siden?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #6 Skrevet 3. oktober 2019 Alt det ekstra man ikke trenger kunne vært valgfritt syns jeg. Anonymkode: 7f404...a7b 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #7 Skrevet 3. oktober 2019 2 minutter siden, frankalexanderberg said: Men hvis det har uendelige desimaler og dermed aldri blir helt nøyaktig, er det ikke bare tull egentlig da oppfunnet for lenge siden? Et slikt utsagn er en god indikasjon på at realfagsundervisningen må styrkes. Anonymkode: ec067...15d 9
Aragorn ll Elessar Skrevet 3. oktober 2019 #8 Skrevet 3. oktober 2019 Nei selvsagt burde det ikke det. 2
Gjest Peanut Skrevet 3. oktober 2019 #9 Skrevet 3. oktober 2019 Når folk i dag ikke klarer å regne ut enkle matematikkstykker uten å bruke kalkulator, er det kanskje mer nødvendig med mer undervisning?
Gjest frankalexanderberg Skrevet 3. oktober 2019 #10 Skrevet 3. oktober 2019 1 minutt siden, Peanut skrev: Når folk i dag ikke klarer å regne ut enkle matematikkstykker uten å bruke kalkulator, er det kanskje mer nødvendig med mer undervisning? Men poenget mitt er at det er ikke nøyaktig siden det har uendelige tall etter komma 😛
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 3. oktober 2019 #11 Skrevet 3. oktober 2019 Ehhh..nei, selvfølgelig ikke.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #12 Skrevet 3. oktober 2019 6 minutter siden, frankalexanderberg skrev: Men poenget mitt er at det er ikke nøyaktig siden det har uendelige tall etter komma 😛 Hva mener du med det? 1/3 eller 0.333..... er 1/3, hverken mer eller mindre. Mer nøyaktig får du det ikke. Anonymkode: a3c7c...237 5
Gjest frankalexanderberg Skrevet 3. oktober 2019 #13 Skrevet 3. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva mener du med det? 1/3 eller 0.333..... er 1/3, hverken mer eller mindre. Mer nøyaktig får du det ikke. Anonymkode: a3c7c...237 Joda, men tallet 0,333 er ikke nøyaktig i seg selv siden hvis man skulle faktisk måle noe selv ned til det minste atom så ville man få et uendelig tall
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #14 Skrevet 3. oktober 2019 Akkurat nå, frankalexanderberg skrev: Joda, men tallet 0,333 er ikke nøyaktig i seg selv siden hvis man skulle faktisk måle noe selv ned til det minste atom så ville man få et uendelig tall Da er det måleinstrumentet som er problemet, ikke matematikken. Anonymkode: a3c7c...237 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #15 Skrevet 3. oktober 2019 Hvorfor det? Fordi voksne synes det er vanskelig å hjelpe ungene sine med matte leksene? Anonymkode: 333a0...535 1
Cata Skrevet 3. oktober 2019 #16 Skrevet 3. oktober 2019 4 minutter siden, frankalexanderberg skrev: Joda, men tallet 0,333 er ikke nøyaktig i seg selv siden hvis man skulle faktisk måle noe selv ned til det minste atom så ville man få et uendelig tall Da går du bare over til brøkregning. Ingen desimaler der 3
Gjest frankalexanderberg Skrevet 3. oktober 2019 #17 Skrevet 3. oktober 2019 1 minutt siden, Cata skrev: Da går du bare over til brøkregning. Ingen desimaler der Det er ikke poenget 😛
I Grosny Skrevet 3. oktober 2019 #18 Skrevet 3. oktober 2019 Akkurat nå, frankalexanderberg skrev: Bare tenker, matte har jo uendelige antall desimaler etter komma, så det blir aldri helt nøyaktig? I min verden er ikke desimalene så viktige, det har man kalkulator til, men grove og kjappe matematiske anslag føler jeg er ekstremt nyttige og har hjulpet meg mye, også økonomisk.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #19 Skrevet 3. oktober 2019 Nei, men det er grådig mye som godt kan fjernes fra faget! Og så kan heller de som vil lære seg diverse ting man ikke har bruk for i hverdagen heller velge det på videregående! Anonymkode: a9591...93f
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #20 Skrevet 3. oktober 2019 1 hour ago, frankalexanderberg said: Men poenget mitt er at det er ikke nøyaktig siden det har uendelige tall etter komma 😛 Ikke alle tall vil ha uendelig med desimaler. Spørsmålet er heller hvilken nøyaktighet man har behov for. I min jobb regner vi ofte med tall av typen 3.7 x 10E11. Ofte er dette bare beregnede estimater, men det blir allikevel nøyaktig nok. Når vi veier ting, derimot, kan det være nødvendig med svær mange desimaler for å få det nøyaktig nok. Men nøyaktighet ned mot uendelig er upraktisk, og spiller ingen rolle. Virkeligheten er nøyaktig inntil det pinlige. Vår måte å måle den på har begrensninger, men de er sjelden av praktisk art, kun av teoretisk interesse. Hva er det egentlig du vil frem til? Anonymkode: ec067...15d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå