Gå til innhold

Hunden min skjelver.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan det være?

De to siste dagene så har han bare begynt å skjelve. Den ene gangen var vi på en buss, og denne gangen kjører vi bil. Han rister og skjelver hvert 5 sekund ca. Noen som har opplevd dette? Spiser godt og har fin avføring. 

I går så såg han ting som ikke var der. Ble skremt og sprang rundt i stuen liksom.

Anonymkode: f2128...685

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hbor gammel er Han? Er han rundt 1 år, eller litt eldre er det veldig vanlig at de har en periode der ting er veldig skummelt.  Spøkelsesalder.  

Anonymkode: e7c9e...d6b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hbor gammel er Han? Er han rundt 1 år, eller litt eldre er det veldig vanlig at de har en periode der ting er veldig skummelt.  Spøkelsesalder.  

Anonymkode: e7c9e...d6b

Akkurat det jeg tenkte på! ;)

Og de tingene som er "skumle" trenger ikke å være noe vi oppfatter. Det kan være en søppelkasse eller et tre som ikke er helt lik de hunden har sett før. 

Skrevet (endret)

Skjelving kan også være et tegn på iver eller at «nå skjer det snart noe». Min hund kan mange ganger stå å riste litt i ene bakfoten uten at hun viser noen tegn til ubehag eller nervøsitet. Hun er bare gira på tur og vil at vi skal gå videre for eks. Hun kan også sitte å skjelve på fanget til gjester på besøk, da er hun bare glad for å sitte der og kanskje venter på et klapp eller nuss på hodet.

Hunder lever mer på instinkt enn det vi gjør, og plukker opp energi og forventninger på en annen måte :) 

Løpe rundt i stuen høres ut som spøkelsesalder ja. Min ble plutselig livredd kjøleskapet og svarte søplesekker ute på tur 😂

Endret av Eevee
Skrevet

Epilepsi?

Anonymkode: b2c66...e1c

Skrevet

Hunder kan skjelve når de blir gira/oppspilt. 

Anonymkode: c676b...0f4

Gjest frankalexanderberg
Skrevet

Han er vel ikke helt vant med å være med på buss og i bil da

Skrevet
6 minutter siden, Eevee skrev:

Skjelving kan også være et tegn på iver eller at «nå skjer det snart noe». Min hund kan mange ganger stå å riste litt i ene bakfoten uten at hun viser noen tegn til ubehag eller nervøsitet. Hun er bare gira på tur og vil at vi skal gå videre for eks. Hun kan også sitte å skjelve på fanget til gjester på besøk, da er hun bare glad for å sitte der og kanskje venter på et klapp eller nuss på hodet.

Hunder lever mer på instinkt enn det vi gjør, og plukker opp energi og forventninger på en annen måte :) 

Løpe rundt i stuen høres ut som spøkelsesalder ja. Min ble plutselig livredd kjøleskapet og svarte søplesekker ute på tur 😂

Skrevet
51 minutter siden, Leo skrev:

Hvor gammel er han?

Han er 5 år. 

Skrevet

Hunder kan også skjelve ved smerter. 

Anonymkode: 4780b...173

• Liker 1
Skrevet

Min er ni år, og hun skjelver når hun er nervøs (ved f.eks bilkjøring eller veterinærbesøk) eller forventningsfull (f.eks når hun lurer på om jeg forbereder meg på å gå tur med henne).

Anonymkode: 6ae45...1fd

Skrevet

Hunden skjelver typisk når de blir nervøse/redde eller når de har vondt et sted. Evt. også hvis de blir veldig oppgira.

Min hund er f.eks. redd for å kjøre bil og skjelver typisk ekstremt mye i bilen. Men det er ikke noe nytt som plutselig har skjedd, det har alltid vært slik. Det man bør være obs på er om atferden endrer seg plutselig, særlig når hunden er 5 år. Hunden kan bli redd for å kjøre bil og buss plutselig da, da det er mye rare bevegelser og lyder som hunden ikke forstår. Jeg tror jeg ville reagert mer på at hunden plutselig ble rar og sprang rundt seg selv i stuen. Høres ut som merkelig atferd. Men om han ikke viser andre tegn til å ha vondt noe sted - f.eks. at han også skjelver inne i boligen ellers, så hadde jeg sett det an bare hvordan det utartet seg.

Anonymkode: 8f926...31e

Skrevet

Nå ligger han på sofaen, og har ikke begynt å skjelve igjen etter bilturen. Tror muligens det er redsel eller anspenthet. Får observere videre og se. Om det forsetter i rolige omgivelser så tar jeg han med til veterinær.  :) Takk alle.

Skrevet

Mulig han har smerter eller ubehag av noe slag? Ville uansett ringt veterinæren. 

Skrevet

Hunden min skjelver når hun er enten kald eller redd. Hun har vært sånn helt fra hun var valp, så har aldri tenkt noe spesielt over det

Anonymkode: 5f5ee...be1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...