Gå til innhold

9 åringen har tatt bilde av seg selv nedentil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet har kun skolens ipad. Hva hadde dere sagt? Jeg fant bildet tidligere denne uken og skal snakke med barnet i morgen. Vil ha helgen til å kunne ta det rolig og bruke tiden, og ikke gjøre det i en hektisk hverdag. Bildet har blitt tatt hjemme på kveldstid, når barnet egentlig skulle ha sovet. 

Anonymkode: c5850...62b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet har sikkert bare vært nysgjerrig! Og så lenge bildet ikke blir spredd så tenker jeg at barnet kan godt få være nysgjerrig på seg selv, det er jo en del av å vokse opp! Du kan jo gi barnet et speil så kan det studere underlivet på den måten fremfor å ta bilder!

Anonymkode: 24eba...78b

• Liker 36
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barnet har sikkert bare vært nysgjerrig! Og så lenge bildet ikke blir spredd så tenker jeg at barnet kan godt få være nysgjerrig på seg selv, det er jo en del av å vokse opp! Du kan jo gi barnet et speil så kan det studere underlivet på den måten fremfor å ta bilder!

Tenkte det samme som deg 

Anonymkode: 4fdc2...d7c

• Liker 1
Skrevet

Prat med barnet ditt.

Anonymkode: 1cf5d...5f9

• Liker 1
Skrevet

Samtidig er det faktisk ulovlig for en mindreårig å ta seksualiserte bilder av seg selv, og bilder av underliv faller i den kategorien. Det kan være greit å snakke om dette. Det er også sånn at bilder kan bli spredd uavhengig av hva barnet har hatt intensjoner om.

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Du bør snakke med barnet om at slike bilder kan spres av andre når man tar dem med iPad/mobil/pc etc.

Skrevet

Du bør heller ikke gjøre et stort nummer av dette! Gå i bokhandel og kjøp en kroppsbok til 9åringen!

• Liker 14
Skrevet

Enig med den over her. 9 åringer er nysgjerrige. Ta heller en prat om hva som er lurt å ta bilde av og hva man ikke bør ta bilde av med mobile enheter og gi barnet et speil 😊

Anonymkode: ed8f8...0e2

• Liker 12
Skrevet

Dette husker jeg at jeg gjorde når jeg var liten, fordi jeg var nysgjerrig. Enig med alle de over.

• Liker 5
Skrevet

😳

Anonymkode: 789ad...ef5

Skrevet
1 minutt siden, Kanutte skrev:

Samtidig er det faktisk ulovlig for en mindreårig å ta seksualiserte bilder av seg selv, og bilder av underliv faller i den kategorien. Det kan være greit å snakke om dette. Det er også sånn at bilder kan bli spredd uavhengig av hva barnet har hatt intensjoner om.

Seksualiserte?? Det er ikke seksualisert om et barn tar bilde av sitt underliv av ren nysgjerrighet!

• Liker 43
Skrevet

Prat med barnet ditt.

Anonymkode: 1cf5d...5f9

Er det jeg skal. Jeg er ikke sint eller frustrert. Mest lettet at jeg fant det før en lærer. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Du bør snakke med barnet om at slike bilder kan spres av andre når man tar dem med iPad/mobil/pc etc.

Ja, tenker at vi må snakke mer om nettvett. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Seksualiserte?? Det er ikke seksualisert om et barn tar bilde av sitt underliv av ren nysgjerrighet!

I følge politiet er det faktisk å regne som det. Jeg ble overrasket selv. 

• Liker 1
Skrevet

Et bilde av et underliv er ikke nødvendigvis et seksualisert bilde. Jeg tenker som flere andre at det sannsynligvis handler mest om nysgjerrighet - og et bilde på en ipad er jo enklere å studere enn et speil. Men det er jo en fin anledning for en prat om privatliv og deling og oppbevaring av bilder.

• Liker 6
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
1 minutt siden, Kanutte skrev:

I følge politiet er det faktisk å regne som det. Jeg ble overrasket selv. 

Da tar politiet feil. Uansett ikke straffbart å ta bilde av seg selv. Straffbart å få noen til å gjøre det og lagre slike bilder. Sjekk straffeloven.

Anonymkode: e2891...544

• Liker 15
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da tar politiet feil. Uansett ikke straffbart å ta bilde av seg selv. Straffbart å få noen til å gjøre det og lagre slike bilder. Sjekk straffeloven.

Anonymkode: e2891...544

JO, det er straffbart for mindreårige.

Fra politiets sider som jeg lenker til over:

Straffeloven sier:

• Det er ikke lov å sende seksualiserte bilder til noen under 16 år, eller noen eldre som ikke har gitt samtykke til det.
  • Det er som utgangspunkt straffbart å TA, HA eller DELE nakenbilder eller film av noen som er under 18 år.
  • Unntaksvis kan straffen falle bort dersom gutten/jenta har et nakenbilde av noen som synes det er greit at vedkommende har bildet (for eksempel kjæresten), gitt at de er omtrent like i alder og utvikling og den som blir avbildet, er mellom 16 og 18 år. Det er uansett forbudt å dele bildet videre.
Endret av Kanutte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...