NewInTown Skrevet 3. oktober 2019 #21 Skrevet 3. oktober 2019 2 minutter siden, CabinCruiser skrev: Det er ikke så mange av oljene som er sunnere enn smør Og skrekkoggru; biff eller fisk stekt i olje 😮 Du forstår vel at mennesker har ulike smaksløker, og det er ikke nødvendigvis sånn at dine smaksløker er "universelle". La nå folk få steke fisken og kjøttet og alt annet i hva de vil. Helt åpenbart fins det ingen fasitsvar på noe som kun handler om preferanser. 6
Mynlen Skrevet 3. oktober 2019 #22 Skrevet 3. oktober 2019 Spis gjerne margarin men ikke kall det smør. 12
Gjest middagshøyden Skrevet 3. oktober 2019 #23 Skrevet 3. oktober 2019 (endret) .. Endret 19. mars 2020 av middagshøyden
Ullvott Skrevet 3. oktober 2019 #24 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg er blant de som ikke er så begeistret for smørsmak på baksten, så jeg bruker plantemargarin. Enten Melange eller Soft Flora.
Hunter7 Skrevet 4. oktober 2019 #25 Skrevet 4. oktober 2019 Smør, men da det som er kjernet på surmelk (eller rømme som i Kviteseidsmør). Hvis smøret ikke er saltet fra før, så tilsetter jeg salt* i såvel deigen som sukker-kanel-blandingen. (Salt er ikke bare salt. Steinsalt synes jeg smaker veldig salt i forhold til sjøsalt, hvor jeg finner Maldon-saltet saltere på smak enn Fleur de Sel de Guérande som igjen er saltere enn Murray River-saltet. Man kan altså gå veldig vitenskaplig til verks her hvis man vil. I baking bruker jeg vanligvis helt standard finkornet sjøsalt, og det fungerer helt greit) 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #26 Skrevet 4. oktober 2019 For meg er det bare meierismør som duger og smaker best til baking. Anonymkode: cd8a7...f75 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #27 Skrevet 4. oktober 2019 9 timer siden, CabinCruiser skrev: Hvorfor bruker du margarin når du har muligheten til å kjøpe smør, som smaker så uendelig mye bedre og som er så uendelig mye sunnere for kroppen?🤔 Til TS Kun meierismør. I fyllet blir det faktisk deilig resultat om du høvler smørskiver med ostehøvel og legger på deigen før du strør over sukker og kanel og ruller igjen. Ha gjerne over en kopp med fløte over bollene under steking 😄 Krumkaker er stort sett det eneste som blir bedre med margarin. Fordi meierismør overdøver alt av smak og gjør at baksten smaker piss? Alle oppskrifter hvor jeg bruker meierismør (spesielt i fyllet) blir ødelagt på smak. Aldri hatt samme problemet med margarin Anonymkode: cb89c...bf2 5
Heisann1234 Skrevet 4. oktober 2019 #28 Skrevet 4. oktober 2019 Jeg har laget veganske kanelboller som har smakt helt fantastiske. Så tror ikke smør har så mye å si. 1
CabinCruiser Skrevet 4. oktober 2019 #29 Skrevet 4. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi meierismør overdøver alt av smak og gjør at baksten smaker piss? Alle oppskrifter hvor jeg bruker meierismør (spesielt i fyllet) blir ødelagt på smak. Aldri hatt samme problemet med margarin Anonymkode: cb89c...bf2 gammelt smør, må bruke fersk smør. Har det stått i 1 + dag så er det ikke brukanes
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #30 Skrevet 4. oktober 2019 2 minutter siden, CabinCruiser skrev: gammelt smør, må bruke fersk smør. Har det stått i 1 + dag så er det ikke brukanes Jeg bruker aldri meierismør, så de få gangene det brukes er det helt nyåpnet.. Anonymkode: cb89c...bf2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #31 Skrevet 4. oktober 2019 Når jeg baker kanelboller (eller vanlige rosinboller) så bruker jeg meierismør i deigen og meierismør i fyllet til kanelbollene. Jeg vokste opp med at mamma alltid bakte med Melange, men jeg foretrekker meierismør Anonymkode: 60ae2...e61
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #32 Skrevet 5. oktober 2019 Som regel baker jeg på impuls, så da blir det plantemargarin som jeg alltid har i kjøleskapet. De få gangene jeg planlegg i forkant så bruker jeg Bremyk. I likhet med et par andre her i tråden er jeg ikke veldig begeistret for ekte meierismør. I oppveksten var jeg veldig mye hos noen som både brukte meierismør på brødskive og til å steke kjøtt og fisk i. Jeg takket alltid nei til en brødskive der, og måtte gå ut hvis de stekte noe. Jeg syntes det luktet helt motbydelig. Anonymkode: 7ea01...448
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #33 Skrevet 5. oktober 2019 På 3.10.2019 den 18.04, CabinCruiser skrev: Hvorfor bruker du margarin når du har muligheten til å kjøpe smør, som smaker så uendelig mye bedre og som er så uendelig mye sunnere for kroppen?🤔 Til TS Kun meierismør. I fyllet blir det faktisk deilig resultat om du høvler smørskiver med ostehøvel og legger på deigen før du strør over sukker og kanel og ruller igjen. Ha gjerne over en kopp med fløte over bollene under steking 😄 Krumkaker er stort sett det eneste som blir bedre med margarin. Sunnere? Melkefett? Som er en av de veletablerte vitenskapelig forankret verstingene? (Dog ikke så ille som det kreftfremkallende røde kjøttet, selvsagt) Godteri og boller er nettopp det - ting man ikke spiserøret ofte. Men ikke lar som det er sunt fordiom. Anonymkode: 9b756...021
CabinCruiser Skrevet 5. oktober 2019 #34 Skrevet 5. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sunnere? Melkefett? Som er en av de veletablerte vitenskapelig forankret verstingene? (Dog ikke så ille som det kreftfremkallende røde kjøttet, selvsagt) Godteri og boller er nettopp det - ting man ikke spiserøret ofte. Men ikke lar som det er sunt fordiom. Anonymkode: 9b756...021 Melkefett er påvist som en av de beste helsebringende fettkildene som finnes. Det at melkefett er farlig er forlengs tilbakevist. Det er forskning helt tilbake på begynnelsen av 2000-tallet og fram til nå på dette. Melkefett som farlig er bare innarbeidet myte blant folket og finnes ikke hold i. Mettet fett er ikke farlig, har aldri vært det og kommer aldri til å bli det. Ja, rødt kjøtt påvirker kolestrolet, men det er helt nytteløst å se på LDL om man ikke ser på HDL og faktorer rundt forskningsobjektet før man konkluderer med at det er farlig med biff. Det handler også om egne gener. En eskimo kan leve utelukkende på mettet fett nesten, men det kan ikke en fra middelhavet. Det er mye mye mye verre med alt dette bearbeidet plantefettet vi kaller margarin og utstrakt bruk av dårlig oljer i matlaging enn naturlig melkefett. Melkefett er sunt, men er ikke dermed sagt an trenger å bade innvollene i det. Margarinog enkelt oljer er ikke sunt, og fører blant annet til sykdommer, betennelser, allergier osv. Kilder blant annet her https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/melk-og-hjerte--og-karsykdom/ https://forskning.no/sykdommer-partner-hygiene/sunt-a-leve-fett/1026533 https://vof.no/melkefett-er-sunt/ https://tidsskriftet.no/2007/10/tema-ernaering-og-helse/melk-og-helse 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #35 Skrevet 5. oktober 2019 På 3.10.2019 den 17.39, AnonymBruker skrev: Bruker blå melange pga allergi, smaker like godt som meierismør, meierismør er oppskrytt! Anonymkode: 3153f...9a6 Sier du bare fordi du er allergisk 😛Meierismør er overhodet ikke oppskrytt 😅 Anonymkode: 2cb13...910 3
Djungelvrål Skrevet 5. oktober 2019 #36 Skrevet 5. oktober 2019 Den beste smaken gir selvsagt ekte smør, hva som er sunnest eller ei spiller ingen rolle. Kanelboller er snop man ikke spiser hver dag. Det er vel ingen som har kanelboller til frokost hver dag?
CabinCruiser Skrevet 5. oktober 2019 #37 Skrevet 5. oktober 2019 4 minutter siden, SupaWoman skrev: Den beste smaken gir selvsagt ekte smør, hva som er sunnest eller ei spiller ingen rolle. Kanelboller er snop man ikke spiser hver dag. Det er vel ingen som har kanelboller til frokost hver dag? Joda, når jeg først flyttet hjemmefra og studerte🤣 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #38 Skrevet 5. oktober 2019 6 minutter siden, CabinCruiser skrev: Melkefett er påvist som en av de beste helsebringende fettkildene som finnes. Det at melkefett er farlig er forlengs tilbakevist. Det er forskning helt tilbake på begynnelsen av 2000-tallet og fram til nå på dette. Melkefett som farlig er bare innarbeidet myte blant folket og finnes ikke hold i. Mettet fett er ikke farlig, har aldri vært det og kommer aldri til å bli det. Ja, rødt kjøtt påvirker kolestrolet, men det er helt nytteløst å se på LDL om man ikke ser på HDL og faktorer rundt forskningsobjektet før man konkluderer med at det er farlig med biff. Det handler også om egne gener. En eskimo kan leve utelukkende på mettet fett nesten, men det kan ikke en fra middelhavet. Det er mye mye mye verre med alt dette bearbeidet plantefettet vi kaller margarin og utstrakt bruk av dårlig oljer i matlaging enn naturlig melkefett. Melkefett er sunt, men er ikke dermed sagt an trenger å bade innvollene i det. Margarinog enkelt oljer er ikke sunt, og fører blant annet til sykdommer, betennelser, allergier osv. Kilder blant annet her https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/melk-og-hjerte--og-karsykdom/ https://forskning.no/sykdommer-partner-hygiene/sunt-a-leve-fett/1026533 https://vof.no/melkefett-er-sunt/ https://tidsskriftet.no/2007/10/tema-ernaering-og-helse/melk-og-helse Kilder fra en nasjon som tungt subsidierer meieriproduksjon. Jeg har en regel, og det er at jeg ikke stoler på kilder som tjener penger på resultatet av forskningen sin. Jeg stoler på at skandinavere er på en solid førsteplass når det kommer til dårlig benkvalitet, på at dusinvis av forsøk på å bevise at meieriprodukter bidrar til benhelse har resultert i det samme resultatet som for vitamintilskudd - null bevis for sunnhet, et marginalt tegn til negative konsekvenser. Og sist, men fremst, at nasjoner som ikke konsumerer meieriprodukter knapt har problem med benskjørhet. Sunnhet er ikke bare øyeblikksbilder eller kolesterol eller blodårer. Rødt kjøtts usunnhet har heller ingenting med fett å gjøre, for øvrig, det har med tarmkreft å gjøre. Og vårt stadig økende konsum er bakgrunnen for testing av alle 55-åringer. Nei, jeg snakker ikke om fett. Jeg snakker om de hundrevis av stoffer «fett» av ulikt slag er når tarmtottene og bakteriene våre grafser løs på dem. Anonymkode: 9b756...021 2
Antoinette Skrevet 5. oktober 2019 #39 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg blander 50/50 med Melange og meierismør til mine cinnamonbuns men de er amerikanske og ikke som de norske kanelbollene. En venninne av mamma baker kanelboller med Soft Flora - det smaker jævlig. 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #40 Skrevet 5. oktober 2019 Hvis det står i oppskriften at det skal være romteperert meierismør i fyllet, skal man da smelte smøret først og så kjøle det litt ned før man smører det på sammen med kanel og sukker eller skal man smøre det på romtemperert uten å smelte? Anonymkode: 12314...80d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå