Vera Vinge Skrevet 5. oktober 2019 #21 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg lager noen julegaver selv, typisk lue eller votter. Har også lagd sånne pannebånd med snurr til noen venninner. Men jeg strikker kun til noen jeg vet liker sånt. For min egen del er strikketiden jeg har til rådighet verdifull, så jeg gidder ikke kaste bort tid med å lage til noen jeg ikke er helt sikker på om vil like det. Og så strikker jeg gjerne en genser eller et et litt større plagg til barn jeg er tante til, men jeg strikker ikke så store ting til voksne (store voksenplagg forbeholder jeg meg selv og mannen min). Jeg har en del restegarn liggende, noe som er perfekt til å strikke tilbehør av uten å kjøpe noe nytt. Så blir på en måte "gratis" gaver i tillegg til at det føles fornuftig å få brukt opp div nøster. Til pannebånd har jeg f.eks. kombinert tynn ull/alpakka med tynn silk mohair, og da trenger man ikke veldig mye garn. Eller tilsvarende kombo i lue. Til mønsterstrikkede votter i finull e.l. trenger man ikke veldig mye av hver farge (evt kjøpe et nøste av bunnfarge og så bruke rester til mønsterfarge). Jeg har også strikket prosjektposer til venninner som strikker. Og små punger. Da kan man også bruke stoffrester. Egentlig kunne jeg tenke meg å sy flere gaver, men vet ikke helt hva det skal være. Til hjemmelagde gaver til venninner pleier jeg å gi det sammen med en liten pose med hjemmelagde julegaver. Føler ikke jeg må gi noe ekstra fordi jeg gir noe hjemmelaget. 1
Pikeliten Skrevet 5. oktober 2019 #22 Skrevet 5. oktober 2019 Strikker ølvotter til svigerinne og bror: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8550&cid=1 De er glad i påske og tar seg ofte en øl på skitur. Tenker å strikke disse fine til min mor: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=5709&cid=1 Ellers blir det eggelikør som ekstragave og til venner der man "egentlig ikke gir gaver".
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #23 Skrevet 5. oktober 2019 Som nevnt i HI er jeg ikke så veldig flink å strikke, så da blir det gjerne noe som er litt rett fram på en måte. Holder på å strikke grytelapper med tubegarn til meg selv, men har tenkt at disse var såpass stilige at de kunne vært gitt i gave og. Eneste er at jeg synes garnet var litt vrient å strikke med da det tvinner seg hele tiden. Må stadig rette på garnet for at strikket skal bli pent. Det er disse jeg strikker: https://www.cchobby.no/grytelapp-av-tubegarn-i Anonymkode: d12cc...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #24 Skrevet 5. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som nevnt i HI er jeg ikke så veldig flink å strikke, så da blir det gjerne noe som er litt rett fram på en måte. Holder på å strikke grytelapper med tubegarn til meg selv, men har tenkt at disse var såpass stilige at de kunne vært gitt i gave og. Eneste er at jeg synes garnet var litt vrient å strikke med da det tvinner seg hele tiden. Må stadig rette på garnet for at strikket skal bli pent. Det er disse jeg strikker: https://www.cchobby.no/grytelapp-av-tubegarn-i Anonymkode: d12cc...a0b link virker ikkre Anonymkode: 9d376...b8e
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #25 Skrevet 5. oktober 2019 Hvis jeg skulle fått slike gaver, hadde jeg satt pris på: Hjemmelaget mat og krydderblandinger Strikkasokker og votter(men ikke hver jul. Det hoper seg fort opp) Såpestykker, men ikke kremer Julekuler eller annen pynt(men her kommer også det med at det fort blir for mye hvis man får det hvert år) Hjemmelagede gaver er ofte hit or miss. Enten elsker man det, eller så liker man det ikke i det hele tatt. Anonymkode: 2aecb...d00 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #26 Skrevet 5. oktober 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: link virker ikkre Anonymkode: 9d376...b8e Rart... virker hos meg. Her er bilde. Anonymkode: d12cc...a0b
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #27 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg lager litt forskjellig. Noen ganger lager jeg en "kjøkkenpakke", da strikker jeg kluter, gryteskrubb (klipper opp tyll og strikker vanlig frem og tilbake), gryteunderlag, lager også litt snacks som troika, fløtekarameller, brente mandler, julekaker og kransekakestenger. Kjøper kanskje en god kaffe og en flaske vin jeg legger oppi. Noen ganger strikker jeg sokker/tøfler, lue og votter. Jeg har også laget en personlig pleie pakke, da syr jeg toalettmappe, lager leppomade, bodylotion-stick og sukkerskrubb. På Panduro selger de mye som kan brukes til de produktene, det er veldig lett og lage og de jeg har gitt til blir veldig fornøyd med hjemmelagde velværeprodukter😊 Anonymkode: 42b03...f5d 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #28 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg foretrekker å gi bort spiselige julegaver. I år tenker jeg å lage sirup i ulike varianter, og kanskje litt julegodteri. Forøvrig elsker jeg hjemmestrikka vaskekluter, og skulle gjerne hatt en venninne som ga bort slike hvert eneste år ❤️ Anonymkode: eceda...30f
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #29 Skrevet 6. oktober 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lager litt forskjellig. Noen ganger lager jeg en "kjøkkenpakke", da strikker jeg kluter, gryteskrubb (klipper opp tyll og strikker vanlig frem og tilbake), gryteunderlag, lager også litt snacks som troika, fløtekarameller, brente mandler, julekaker og kransekakestenger. Kjøper kanskje en god kaffe og en flaske vin jeg legger oppi. Noen ganger strikker jeg sokker/tøfler, lue og votter. Jeg har også laget en personlig pleie pakke, da syr jeg toalettmappe, lager leppomade, bodylotion-stick og sukkerskrubb. På Panduro selger de mye som kan brukes til de produktene, det er veldig lett og lage og de jeg har gitt til blir veldig fornøyd med hjemmelagde velværeprodukter😊 Anonymkode: 42b03...f5d Jeg hadde ELSKET om du var min venn 😍 Anonymkode: 284db...a35 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #30 Skrevet 6. oktober 2019 Selv elsker jeg hjemmestrikka sokker, så kjempeglad for det i gave, ikke så kresen på farger heller da de hovedsakelig brukes hjemme til kos. Ellers er gjennomtenkte hjemmelagde gaver velkomne, men har dessverre fått noen litt mindre gjennomtenkte. Som tynt hekla pannebånd i helt feil farge til meg som ikke bruker pannebånd... Skjerf i litt vel alternative farger etc etc. Derimot baggy strikkelue eller gode tova strikkevarer er tommel opp og masse i bruk! Ang mat så har det også vært litt 50-50 om det har blitt brukt, noe har falt i smak, annet har ikke. Så det viktigste er vel at man kjenner de man gir det til slik at man treffer med gaven! Anonymkode: c56c3...544 2
Diamant20 Skrevet 6. oktober 2019 #31 Skrevet 6. oktober 2019 På 4.10.2019 den 16.12, AnonymBruker skrev: De du gir til, er det noen du vet ville bli glad for dette? Anonymkode: 9d376...b8e Ja, stort sett. Prøver å få noen hint i løpet v året når jeg strikker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå