Gå til innhold

Stønad til barnetilsyn? Hvor mye får du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inntekt over 500 000. Har barnet alene. Far betaler bidrag. 

Hvor mye kan jeg få? 

Anonymkode: f5485...bc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting. Har 530 000 i inntekt. Har barnet 100% og far betaler ikke bidrag 

Anonymkode: cfe4d...f0c

Skrevet

Stønaden er for de som har lav årslønn og ikke sånne som deg som har mer enn nok til dere to.

Anonymkode: 7c8aa...a1b

• Liker 3
Skrevet

Har en under 6G så kan en få. 

Hvorfor fikk ikke du kode f0c? 

Gjest Witch24
Skrevet

Jeg er alenemor, tjener ca. 510 000, får barnetilsyn pga. SFO utgiftene, ca 2000, SFO koster i overkant over 3000.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inntekt over 500 000. Har barnet alene. Far betaler bidrag. 

Hvor mye kan jeg få? 

Med 500 i inntekt trenger du ikke barnetilsyn. Var alene med barn og samme inntekt. Utbetalt over 30 pluss dobbel barnetrygd og bidrag.

hvor godt råd mener du man skal trenge å ha? 

Anonymkode: 8ae89...34d

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Witch24 skrev:

Jeg er alenemor, tjener ca. 510 000, får barnetilsyn pga. SFO utgiftene, ca 2000, SFO koster i overkant over 3000.

Fikk du bidrag av far? Reduserte det? 

Og hvis en bor hjemme med andre voksne men ikke kjæreste, blir det beregnet alene fra min inntekt eller dem også? 

Gjest Witch24
Skrevet

Jeg bor alene med sønnen, lite bidrag fra far, står i papirene at man skal melde ifra hvis det er flere voksne i samme husholdning minns jeg.

Skrevet

Bidrag eller ei har ikke noe å si.

Stødnad til barnetilsyn er en fast sum. Maks 64% (de sier dette for å dekke også de som bruker privat tilsynsordning) Det inkluderer ikke kostpenger.

Stønad til barnetilsyn dekker 64 prosent av de dokumenterte utgiftene, opp til en maksimumssats. Det betyr at du må betale minst 36 prosent av utgiftene selv. Se satser for stønader til enslig mor eller far. Utgifter til kost, utført husarbeid eller lignende, regnes ikke som tilsynsutgifter.

Så lenge du har inntekt under 6G får du dette. Husk at dette må søkes om hvert år. Siste utbetaling er 20 juni.

Anonymkode: a3c0b...8a6

Skrevet

Men står maks og minst, er det noe i mellom? Står på satsene maks 3977 kr. Er det det alle får? Litt misvisende med 'maks'. 

Skrevet

Man får fratrekk på skatten. Da jeg var s

Aleneforsørger med lav inntekt regnet jeg på det og var ikke store forskjellen på stønad kontra fratrekk på skatt. Man får ikke begge deler.

Anonymkode: 9391c...2fb

Skrevet

Hvilken stønad? 

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Aleneforsørger med lav inntekt regnet jeg på det og var ikke store forskjellen på stønad kontra fratrekk på skatt. Man får ikke begge deler.

Jo det blir en stor forskjell. Du får maks fratrukket 25000 i skattbar inntekt for utgifter til barnepass og hvis man tar utgangspunkt i 40 % skatt blir besparelsen på 10 000 i skatt. 40 % er også veldig høyt skattetrekk så nærmere 7500 kr er nok mer riktig.

Min datters SFO plass koster 2950 og jeg får ca 20 000 kr i stønad til barnetilsyn. Mange vil nok mene at jeg ikke burde fått stønad til barnetilsyn når jeg har en årslønn på 580 000 kr, samt får 7000 kr i bidrag hver måned, men slik er reglene.

Anonymkode: 927ed...aaf

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men står maks og minst, er det noe i mellom? Står på satsene maks 3977 kr. Er det det alle får? Litt misvisende med 'maks'. 

Maks satsen er som nevnt tidligere, for å dekke de som velger private tilsynsordinger. Disse er ofte dyrere enn vanlig barnehage.

Makssatsen for barnehage er nå 2 990 . Da får man dekket 64% av dette.

Det er maks kr 3977, men aldri over 64% av faktisk kostnad.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo klart man ikke får dobbelt opp.

Det man får skrevet av på skatten under foreldrebetaling er: barnehagekostnad minus stødnad barnetilsyn.

Forskjellen er da at man får pengene tilrådighet med en gang framfor å vente til oppgjøret er klart.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med 500 i inntekt trenger du ikke barnetilsyn. Var alene med barn og samme inntekt. Utbetalt over 30 pluss dobbel barnetrygd og bidrag.

hvor godt råd mener du man skal trenge å ha? 

Anonymkode: 8ae89...34d

Staten mener det. Grensa ligger på 548 000 nå. 

Jeg får dekket 66% av utgiftene mine til barnehagen, utenom kost. Kost må jeg dekke selv. Siden jeg får gratis kjernetid til barnet og redusert foreldrebetaling pga lavere inntekt enn 548 000, så er det 66% av 1400 kr som blir dekket av nav. 

Anonymkode: 5c4f1...fdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...