Baktusen Skrevet 3. oktober 2019 #1 Skrevet 3. oktober 2019 Er arbeidssøker etter at vi mistet arbeidsplassen for 6 mnd siden. Jeg har, siden da hatt noe jobb, men bare kort vikariat / engasjement og en tilkallingsjobb. F.eks i sommer har det vært mye å jobbe, men fremover ser det dårlig ut. I dag tok NAV kontakt for å høre om status og etter litt meldinger frem og tilbake fikk jeg følgende melding: Stå på, og ikke mist mote, selv om jeg forstår at det kan være vanskelig. Du er veldig aktiv i å søke jobber og du vil lykkes i å få noe mer fast etterhvert. Hvis du tenker det er noe NAV kan bidra med, gi oss beskjed, så kan vi se på om det er noen muligheter. Her høres det ut som NAV kan hjelpe, men jeg må be spesifikt om hjelp til spesifikke ting. Slik jeg tolker det. Men, litt vanskelig å be om hjelp når jeg ikke helt vet hva slags hjelp eller bidrag det er mulig å få. Søker derfor tips?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #2 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg ba om hjelp, men fikk avslag med begrunnelse at jeg hadde utdannelse og derfor ikke trengte hjelp... Anonymkode: 4efe2...b75
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #3 Skrevet 3. oktober 2019 5 timer siden, Baktusen skrev: Er arbeidssøker etter at vi mistet arbeidsplassen for 6 mnd siden. Jeg har, siden da hatt noe jobb, men bare kort vikariat / engasjement og en tilkallingsjobb. F.eks i sommer har det vært mye å jobbe, men fremover ser det dårlig ut. I dag tok NAV kontakt for å høre om status og etter litt meldinger frem og tilbake fikk jeg følgende melding: Stå på, og ikke mist mote, selv om jeg forstår at det kan være vanskelig. Du er veldig aktiv i å søke jobber og du vil lykkes i å få noe mer fast etterhvert. Hvis du tenker det er noe NAV kan bidra med, gi oss beskjed, så kan vi se på om det er noen muligheter. Her høres det ut som NAV kan hjelpe, men jeg må be spesifikt om hjelp til spesifikke ting. Slik jeg tolker det. Men, litt vanskelig å be om hjelp når jeg ikke helt vet hva slags hjelp eller bidrag det er mulig å få. Søker derfor tips? Du kan f.eks be om timer hos karriererådgiver hos ARK, eller høre om de har kontakter et sted du kan tenke deg å prøve deg. Anonymkode: 55a69...2f4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #4 Skrevet 3. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan f.eks be om timer hos karriererådgiver hos ARK, eller høre om de har kontakter et sted du kan tenke deg å prøve deg. Anonymkode: 55a69...2f4 Ikke bokhandelen ARK? Det blir isåfall karriereskifte. Anonymkode: b3547...ab0
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #5 Skrevet 4. oktober 2019 På 3.10.2019 den 15.11, AnonymBruker skrev: Jeg ba om hjelp, men fikk avslag med begrunnelse at jeg hadde utdannelse og derfor ikke trengte hjelp... Anonymkode: 4efe2...b75 Hahaha been there done that 😛 helt tragedie altså. Går jo halvt år før man blir reddet av manpower. Tok meg 1 mnd å skjønne at nav ikke hjelper høyere utdannede som har vært ledig i et par mnder bare. Glem nav, løp til bemannigsbyråer. Anonymkode: 2c6b4...be2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #6 Skrevet 4. oktober 2019 NAV har det man kaller en "mulighetsliste". Der er det stillinger som kun går gjennom NAV. Du kan høre om de kan tenke på deg og lese igjennom den lista. Også kan du be om å bli søkt inn på Jobbklubb. Der er det veiledere som har et godt nettverk og kan hjelpe folk til å komme i kontakt med arbeidsgivere. Men det er klart at kvaliteten er forskjellig avhengig av hvem som holder kurset. Også kan du be om hjelp til å se over CV og søknad. Du kan også høre om lønnstilskudd. Det kan du lese om også høre med veilederen din om det er en mulighet når du finner riktig arbeidsgivere. Penger rår, så arbeidsgivere sier ikke nei til å slippe unna med 60% lønn og NAV dekker resten. For å få mer hjelp så må du opp i innsats, det er som regel ikke noe problem, men da må du snakke med veilederen din. Da kan du be om arbeidstrening, for riktig arbeidsgiver så kan det være gull. Da kan du viser deg frem i 1-3 mnd også friste med lønnstilskudd om de ansetter deg (hvis NAV er enige selvsagt, men det er arbeidsgiver som søker). Jeg vet at mange er negative til arbeidstrening, men i mange tilfeller så er det positivt. Men, man skal selvfølgelig ikke bare gå der og bli utnyttet. Utover det så skal det være større behov, altså at man har vært arbeidsledig 1-2 år eller har andre problemer i tillegg. Anonymkode: b4717...e10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå