AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #1 Skrevet 3. oktober 2019 Hei, jeg er 13 år gammel, 165 cm høy og i dag veide jeg 74,8 kg. Jeg har prøvd å gå ned i vekt helt siden jeg var 9-10 år gammel uten at noen har visst om det, men har aldri klart det. For ca. 1 år siden gikk jeg ned 7 kg ved å nesten sulte meg selv. Jeg ''fkk bare lov" til å spise mindre enn 1200 kalorier om dagen, men hvis jeg overskred kalorimålet mitt så tvingte jeg med selv til å trene de ekstra kaloriene bort. Jeg innså etter en stund at dette ikke var noen bra metode i det hele tatt, så jeg begynte å spise vanlig og bare trene når jeg faktisk hadde lyst til det. Jeg har gått opp de kiloene jeg gikk ned, og er omtrent på startvekten min for 1 år siden. Jeg har lyst til å gå ned i vekt igjen, men på en sunn og fornuftig måte. Jeg har begynt å spise rundt 200-300 kcal mindre enn det jeg brenner daglig og har lyst til å begynne å gå litt korte turer for å holde meg mer aktiv. Jeg har en Fitbit charge 3 som teller kalorier og skritt. Er det nok å bare kutte ned 200-300 kcal for å se resultater? Jeg har spist rundt 200-300 kcal mindre enn det jeg har forbrent i ca. 2 uker, men jeg har gått opp i vekt. Noen som kan si hvorfor? Har jeg gjort noe galt, eller er det bare vannvekt? 🙂 Anonymkode: 6eea8...0ef
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #2 Skrevet 3. oktober 2019 Ta kontakt med helsesykepleieren på skolen din for råd og veiledning. Når du er 13 år skal du ikke drive med slanking på egenhånd. Anonymkode: 6926c...ad3 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #3 Skrevet 3. oktober 2019 Når du går opp i vekt så spiser du mer kalorier enn du forbrenner. Men du er ung og vokser enda, derfor umulig å gi kotråd. Helsestasjon for ungdom kan hjelpe deg å komme i kontakt med noe som kan gi deg rett antall kalorier og egen liste over hva du bør spise. Vi voksne klarer ikke alltid å være ærlige overfor oss selv om hva vi egentlig spiser. Så det forventer heller ingen av en ungdom. Anonymkode: 12206...9ec
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #4 Skrevet 3. oktober 2019 Du bør få hjelp til å spise sunn og næringsrik mat. Du er i utviklingsfasen og bør ikke slanke deg. Hvis du ikke får hjelp hjemme kan du kanskje snakke med helsesøster? Anonymkode: 2ee79...9a3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #5 Skrevet 3. oktober 2019 Pga alder bør ikke ditt fokus være slanking direkte. Men spiss sunt og godt, tren mest mulig og hold deg borte fra snop. Da er mye av jobben gjort, og du føler deg bedre. Anonymkode: e10a3...69e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #6 Skrevet 3. oktober 2019 Du er iallefall veldig flink til å skrive! Det tar en god stund fra man starter med litt slankekur til det blir noen effekt. Ville kutta ned på godteriet og funnet en fysisk aktiv hobby du synes er gøy. Da går treninga av seg selv. Anonymkode: 08772...7e3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #7 Skrevet 3. oktober 2019 At du har kuttet ned 200-300 kcal spiller ingen rolle om inntaket ditt fremdeles er over det du forbrenner. Skal du ned i vekt, så må du forbrenne mer enn du tar inn. Anonymkode: 2e78f...12b
_popcorn_ Skrevet 3. oktober 2019 #8 Skrevet 3. oktober 2019 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen _popcorn_, mod 1
_popcorn_ Skrevet 4. oktober 2019 #9 Skrevet 4. oktober 2019 Slått sammen to like tråder. _popcorn_, mod 1
Anbefalte innlegg