AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #1 Skrevet 3. oktober 2019 Er det ikke rart og ikke bidra noe med mat, eller i det minste tilby det? Svoger bor til oss ca 3 uker, med unntak av helg i forbindelse med jobb. Det blir mye av det fremover da han skal jobbe mye her. Det går jo ekstra mat til en ekstra voksen. Skal vi f eks ha fiskeboller må vi jo ha to pakker. Han tilbyr seg ikke å handle mat, så det blir vanskelig å spørre. Men er det ikke vanlig at en 30 åring bidrar da? Eller er jeg bare grisk og grådig? Det går jo ekstra på dusj, vasking av håndduker, men det regner jeg ikke sånn på altså... Anonymkode: 76095...6ce
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #2 Skrevet 3. oktober 2019 Han tenker nok ikke over det, enten spør dere eller så la det gå. Har dere penger nok så ville jeg ikke tenkt noe mer over det. Får sannsynligvis tilbake på en annen måte. Hjelp, gave, en sum etter de tre ukene el. Anonymkode: 0e72c...088 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #3 Skrevet 3. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han tenker nok ikke over det, enten spør dere eller så la det gå. Har dere penger nok så ville jeg ikke tenkt noe mer over det. Får sannsynligvis tilbake på en annen måte. Hjelp, gave, en sum etter de tre ukene el. Anonymkode: 0e72c...088 Han har bodd til oss flere ganger over flere år, så noe gave kommer nok ikke. De siste 5 årene har han bodd til oss i snitt to-tre dager hver mnd. Anonymkode: 76095...6ce
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #4 Skrevet 3. oktober 2019 Det er rart å ikke tilby seg å bidra når han bor hos dere såpass lenge. Hadde nok spurt med en spøkefull tone om ikke han kunne spandere middag en dag. Anonymkode: 7f12b...f85 8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #5 Skrevet 3. oktober 2019 Så hvorfor sier dere ikke i fra hvor mye dere vil ha for at han bor hos dere da? Anonymkode: c2664...dd8 12
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #6 Skrevet 3. oktober 2019 Selvfølgelig bør han bidra! Men... bodd til oss? Anonymkode: 825ad...3df 23
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #7 Skrevet 3. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor sier dere ikke i fra hvor mye dere vil ha for at han bor hos dere da? Anonymkode: c2664...dd8 Men hvordan sier man slik da?? Anonymkode: 76095...6ce
Antoinette Skrevet 3. oktober 2019 #8 Skrevet 3. oktober 2019 Han tenker nok ikke over det, og en ekstra prson i kosten kan da umulig koste store summer?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #9 Skrevet 3. oktober 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke rart og ikke bidra noe med mat, eller i det minste tilby det? Svoger bor til oss ca 3 uker, med unntak av helg i forbindelse med jobb. Det blir mye av det fremover da han skal jobbe mye her. Det går jo ekstra mat til en ekstra voksen. Skal vi f eks ha fiskeboller må vi jo ha to pakker. Han tilbyr seg ikke å handle mat, så det blir vanskelig å spørre. Men er det ikke vanlig at en 30 åring bidrar da? Eller er jeg bare grisk og grådig? Det går jo ekstra på dusj, vasking av håndduker, men det regner jeg ikke sånn på altså... Anonymkode: 76095...6ce Dere er jo voksne folk, ts. Lag et opplegg. Dette skulle dere ideelt ha gjort første gang han bad om å få overnatte: "Ja, du er velkommen til å bo her. Da går vi selvsagt ut fra at du tar din del av husholdet - egen vask av rom og tøy, ubedt bidrar med å kjøre unger og passe dem og handle inn mat og lager middag 2 dager i uka. Er ikke det ok eller du ikke følger opp så vi må mase på deg som en småunge så bør du bo på hotell" Som det er så må dere bare si "når vi lot deg bo her så gikk vi uten å avklare ut fra at du ville regne deg som en likeverdig del av husholdet. Men vi ser at du regner deg som hospiterende gjest. Da er ikke dette greit fra og med neste turnus og du må nå finne deg et annet sted å bo (eventuelt: da krever vi 500 kr/døgnet i leige)" Anonymkode: 854a8...5f3 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #10 Skrevet 3. oktober 2019 3 minutter siden, Antoinette skrev: Han tenker nok ikke over det, og en ekstra prson i kosten kan da umulig koste store summer? Mat og husholdning er vel vertfall 100 kr dagen på en voksen mann. Så kommer strøm og evt annet i tillegg. Anonymkode: 62a1d...567 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #11 Skrevet 3. oktober 2019 3 minutter siden, Antoinette skrev: Han tenker nok ikke over det, og en ekstra prson i kosten kan da umulig koste store summer? Så du tror han ikke tenker over at han enten får reise losji og kost dekket fra arbeidsgiver men ikke betaler dette videre til ts, eller trekker de fiktive utgiftene fra på skatten? Som det er finnes det et system for pendlere. Det er ikke "slektninger betaler". Anonymkode: 854a8...5f3 10
Antoinette Skrevet 3. oktober 2019 #12 Skrevet 3. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du tror han ikke tenker over at han enten får reise losji og kost dekket fra arbeidsgiver men ikke betaler dette videre til ts, eller trekker de fiktive utgiftene fra på skatten? Som det er finnes det et system for pendlere. Det er ikke "slektninger betaler". Anonymkode: 854a8...5f3 Som jeg skrev, han tenker nok ikke over det eller så planøegger han å gi en sum når han drar.
Surriball Skrevet 3. oktober 2019 #13 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg foreslår å snakke sammen. Be ham om å bidra, enten ved å stå for middag eller ukeshandling og husarbeid så og så ofte, eller i form av husleie. Dere er ikke et hotell. Det er helt normalt at pendlere må ha seg en hybel.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #14 Skrevet 3. oktober 2019 49 minutter siden, Antoinette skrev: Han tenker nok ikke over det, og en ekstra prson i kosten kan da umulig koste store summer? Noen ganger handler det ikke penger. Min samboer søsken har vært på besøk hos oss flere ganger, og vi står for absolotte alt, untatt resturant/takeaway. Da er det litt irriterende når vi smaker en bit hver fra sushien (kostet 65 kr), så måtte vi betale for halvparten- Det var spesielt irriterrert når vi var på besøk hos de, vi fikk lov å ha noen medbestemmelse om hva slags mat/drikke vi skulle ha, og de nektet å handle for oss første kveld når vi kom etter stengestid, og det var rød dag dagen etter. Vi måtte betale for alt, de hadde tenkt å ta betalt for alkohol som vi hadde sagt ifra før vi kom hadde vi ikke ville, men da slo vi foten ned. Siste dag kunne vi ikke gå hjem å spise lunsj hos de fordi pålegget og brødene vi hadde 17 mai var fortsatt var hos deres venn. og de da måtte spandere mat og drikke. De satt også igjen med masse pålegg fra champagne frokosten. Da ble vi ganske irritert da hun er da her flere helger helt gratis, Også må vi betale for oss hele helgen, og heller ikke får noen medbestemmelse om hva vi skal ønsker/betaler for. Anonymkode: a323b...e24 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #15 Skrevet 3. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Noen ganger handler det ikke penger. Min samboer søsken har vært på besøk hos oss flere ganger, og vi står for absolotte alt, untatt resturant/takeaway. Da er det litt irriterende når vi smaker en bit hver fra sushien (kostet 65 kr), så måtte vi betale for halvparten- Det var spesielt irriterrert når vi var på besøk hos de, vi fikk ikke lov å ha noen medbestemmelse om hva slags mat/drikke vi skulle ha, og de nektet å handle for oss første kveld når vi kom etter stengestid, og det var rød dag dagen etter. Vi måtte betale for alt, de hadde tenkt å ta betalt for alkohol som vi hadde sagt ifra før vi kom hadde vi ikke ville, men da slo vi foten ned. Siste dag kunne vi ikke gå hjem å spise lunsj hos de fordi pålegget og brødene vi hadde 17 mai var fortsatt var hos deres venn. og de da måtte spandere mat og drikke. De satt også igjen med masse pålegg fra champagne frokosten. Da ble vi ganske irritert da hun er da her flere helger helt gratis, Også må vi betale for oss hele helgen, og heller ikke får noen medbestemmelse om hva vi skal ønsker/betaler for. Anonymkode: a323b...e24 Anonymkode: a323b...e24
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #16 Skrevet 3. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er rart å ikke tilby seg å bidra når han bor hos dere såpass lenge. Hadde nok spurt med en spøkefull tone om ikke han kunne spandere middag en dag. Anonymkode: 7f12b...f85 Helt enig. men noen folk er gniene. Anonymkode: a323b...e24 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #17 Skrevet 3. oktober 2019 18 minutter siden, Surriball said: Jeg foreslår å snakke sammen. Be ham om å bidra, enten ved å stå for middag eller ukeshandling og husarbeid så og så ofte, eller i form av husleie. Dere er ikke et hotell. Det er helt normalt at pendlere må ha seg en hybel. Helt enig, noe man burde p gjøre selv om man ikke pendler. Anonymkode: 471a9...ad1 2
Gjest RødeFare Skrevet 3. oktober 2019 #18 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg tror jeg hadde sendt han en sms en dag jeg visste han kom med noe sånt som "Gidder du handle med litt mat? Vi er tomme for melk og brød." Og sett om han tok hintet. Hvis ikke hadde jeg bedt mannen min eller hvem det er hos dere som er i slekt med han om å ta en prat om å bidra litt.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #19 Skrevet 3. oktober 2019 Just now, RødeFare said: Jeg tror jeg hadde sendt han en sms en dag jeg visste han kom med noe sånt som "Gidder du handle med litt mat? Vi er tomme for melk og brød." Og sett om han tok hintet. Hvis ikke hadde jeg bedt mannen min eller hvem det er hos dere som er i slekt med han om å ta en prat om å bidra litt. Nice Anonymkode: 471a9...ad1
NewInTown Skrevet 3. oktober 2019 #20 Skrevet 3. oktober 2019 Noen mennesker er så egoistiske og eier ikke folkeskikk når de er på besøk hos andre. I dette tilfellet for eksempel; åpenbart koster det flere tusenlapper på en måned å skulle brødfø en voksen mann på 30 år. Det kan bli ganske dyrt i lengden, og det er klart at han her bør kjøpe sin egen mat eller betale sammen med dere. Jeg syns vi diskuterer lignende scenarioer som dette ganske ofte her inne på forumet, om mennesker som snylter på andre på ulike måter, og folk som ikke har folkeskikk når de er på besøk hos andre. Jeg forstår ikke hvor det kommer fra - lærer de ikke disse tingene i oppveksten, eller er det bare ren uvilje til å oppføre seg som er greia? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå