AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #1 Del Skrevet 3. oktober 2019 Vi har en ganske stor hannhund på 1,5 år. Han er verdens snilleste, men har sine problemer. Helt siden han var valp har vi vært strenge på det å gå pent i bånd på tur. Vi har vært på flere hundekurs, vi har prøvd alle metoder jeg vet om men han skal ALLTID stresse på tur. Drar i båndet, og når vi ber han om å gå pent så går han fint i 5 sekunder også er det på’n igjen. I tillegg til dette hopper han etter andre på tur. Det virker som han klikker helt, bjeffer og står i været. Hadde ikke vi holdt han igjen hadde han hoppet de rett ned. Han har holdt på å hoppe med en barnevogn 2 ganger, og syklister. Samme med andre hunder, da bjeffer han og virker aggressiv, og uansett hva vi gjør stenger han ørene helt! Hvis dette fortsetter og han en dag hopper ned feil person ender det jo faktisk med at han blir avlivet! Dette har blitt så ille at nå tør ikke jeg gå tur med han alene, så da går jeg heller med vår andre hund på som er helt fantastisk og lar han bli hjemme, så får mannen gå tur med han senere. Jeg klarer ikke å holde han igjen hvis han først ser en hund, en katt eller et annet menneske. Han stresser også veldig i hverdagen og slår seg aldri til ro med mindre han er helt utslitt av å stå og mase og finne på sprell hele dagen. Vi har stor hage, og kan stort sett gå inn og ut som han vil. Har egen seng, eget bur, men nekter å ligge der. Maser og piper og ingenting er bra nok. Er han inne maser han på å gå ut, med en gang han er ute maser han og vil inn igjen. Vi er i ferd med å gi opp og trenger sårt råd. Det å ha hund har nå blitt mer stress enn kos... Anonymkode: 01386...1eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #2 Del Skrevet 3. oktober 2019 Det finnes mange tråder på passering i dette forumet, f.ex. denne: Anonymkode: bc2b6...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #3 Del Skrevet 3. oktober 2019 En til: Anonymkode: bc2b6...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 3. oktober 2019 #4 Del Skrevet 3. oktober 2019 Grunnen til at gå pent i bånd trening ikke fungerer er fordi du antagelig har fått mest råd som går på symptomet - draingen. I stedet er det mer effektivt å fokusere på og jobbe med årsaken - stresset. Skal man få ned stresset på tur så er det to verktøy som er svært effektive - godbitsøk og kontakttrening. Godbitsøk vil si at man kaster flere never med godbiter i høyt gress/grøft slik at hunden må bruke nesen for å lete dem opp. Prosessen med å spise og det å bruke nesen aktivt er begge deler med og roer hunden ned. Du bør stå i minst ti minutter, antagelig lenger. Kontakttrening fungerer beroligende hvis a) du har en belønningslyd (f.eks "bra!" eller klikker) som hunden har lært seg samt at hunden klarer å holde øyekontakten i flere sekunder. For å lære hunden belønningslyden så er det viktig at du teller til to fra du sier "bra!"/klikker til du begynner å bevege hånden for å gi godbiten. Du vil se at hunden har lært belønningslyden når blikket flakker ned mot lommen/hånden/godbitvesken i det du sier lyden og ikke i det du beveger hånden for å gi godbiten. Her kan du lese om "kindereggøvelsen", et bra verktøy for å trene passering: http://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #5 Del Skrevet 4. oktober 2019 Det hjelper ikke å ha gått mange kurs hvis man ikke klarer utføre selve treningen heller. Båndtrening krever at man er konsekvent og tålmodig. Sier ikke at det er tilfellet her at dere ikke takler treningen, men det kan jo være dere ikke er konsekvent nok? Ellers er det en hannhund i pubertet dere har, så ikke rart hvis han har en del stress i seg. Hva slags rase er det og hvordan aktiviserer dere han til daglig? Anonymkode: 93ac4...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #6 Del Skrevet 4. oktober 2019 Familiemedlem har en slik hund også, kjente den godt fra før og skulle passe den en uke, men draing, hopping, surring og lignende slet den alltid med. Kjøpte et ekstremt langt bånd, og lot den "løpe ut" energien i et parkområde med det lange båndet og man kunne se forskjell på dagen. Tur-behovet for den hunden var helt ekstremt, der 4 gode 30min turer om dagen ikke holdt, men med en gang den fikk løpe fritt i 15-ish minutter ble den plutselig verdens mest tålmodige, veloppdragne og daffe hund. (Toller)😂 Anonymkode: 78f19...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #7 Del Skrevet 4. oktober 2019 Når hunden min var tenåring så dro hun alltid i båndet på begynnelsen av turen hvis hun hadde kort bånd. Om jeg hadde henne i langline hadde jeg ikke samme problemet, hun hadde bare behov for å bevege seg og løpe. Problemet var bare at hun plutselig forsvant i en vilkårlig retning etter et eller annet spor, og jeg hang på slep. Så jeg sparte langlinen til de stedene jeg visste det var "trygt", og hadde henne i sele og strikkbånd ellers. Nå er hun såpass rolig at jeg alltid har henne i langline eller flexibånd, orker ikke disse "gå i kort bånd"-turene, det kan ikke være spesielt gøy for hundene heller. Anonymkode: bc2b6...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #8 Del Skrevet 4. oktober 2019 Jeg synes det høres ut som hunden ikke får nok mosjon, at han rett og slett ikke får "tømt seg" for energi i det daglige. Har dere forsøkt å sykle med han? Hvilken rase er det han er, evt hva er han blanding av? En del store hunder krever store mengder mosjon, ofte mer enn hva en vanlig barnefamilie har tid og ork til i en travel hverdag. Anonymkode: 8ad74...d1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå