AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #1 Skrevet 3. oktober 2019 Hun har ingen kontakt med far (dvs hun ønsker ikke kontakt med far, selv om far prøver å ta kontakt). Hun har lenge ønsket å bytte etternavn, men jeg har sagt at hun må vente til hun er 18 år (fordi det vil gi henne enda litt tid til å tenke over saken, og fordi jeg ikke vil at hun skal gjøre noe når det er så mange følelser involvert). Jeg ser jo på henne at hun har det mye bedre når hun ikke har kontakt med far (hun blir mer selvsikker, har større ro, er trygg og positiv. I tillegg til at hun presterer 100% bedre på feks skole, fordi hun har ro til å konsentrere seg). Hun har brukt mange år på å komme til det punktet at hun ønsker 0 kontakt med far. Far selv ser ikke problemet, og hva som har forårsaket problemet, så det er små utsikter til forbedring fra hans side. Far har drevet med manipulasjon og psykisk mishandling fra jenta var liten (ja, jeg har meldt bekymring og gjort alt som står i min makt for å forbedre dette..men man når ikke frem når man ikke kan komme med bevis, og det er vanskelig å innhente bevis på psykisk mishandling). Hun har også ytret at hun egentlig kunne tenke seg å fraskrive far foreldreretten..at han ikke lenger er hennes far juridisk sett. Hvordan virker dette? Jeg har egentlig tenkt at om hun kommer til meg og sier dette om en stund igjen, vil jeg ta henne med til en advokat som er helt nøytral, og kan forklare henne hva alt dette innebærer. Jeg har ikke lyst å påvirke henne i noen retninger, og mener at en utenforstående vil gjøre en bedre jobb enn meg. Jeg har selv brukt mange år på å komme meg ut av klørne hans. Og det sier seg selv at jeg ikke klarer å forholde meg nøytral. Bare for å ha det sagt, jeg har aldri snakket negativt eller stygt om far. Anonymkode: bd129...b7f 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #2 Skrevet 3. oktober 2019 Du må nok vente til du er 18 Anonymkode: a86ad...c48 2
Juniper Skrevet 3. oktober 2019 #3 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg tror unger har ganske mye å si om navneendringer fra de er 16. Sjekk med folkeregisteret. Jeg tror også at det er viktig at du som mor er på hennes side her. Du ser jo tydelig hvorfor hun ønsker å bytte etternavn. Jeg regner med at hun vil ta ditt? La henne gjøre det! Støtt henne! Denne faren vil aldri tilføre livet hennes noe godt! 4
Gjest theTitanic Skrevet 3. oktober 2019 #4 Skrevet 3. oktober 2019 Hun er 17. Det er bare et år igjen. Ikke vits å fraskrive seg foreldrerett og lage mas ut av det nå. Etternavnet kan hun bytte om hun vil. Tror det er fra 16 år. Det bør selvsagt være av eget ønske og ikke påvirket av dere foreldre.
Gjest ana0603 Skrevet 3. oktober 2019 #5 Skrevet 3. oktober 2019 (endret) 8 minutter siden, Juniper skrev: Jeg tror unger har ganske mye å si om navneendringer fra de er 16. Sjekk med folkeregisteret. Jeg tror også at det er viktig at du som mor er på hennes side her. Du ser jo tydelig hvorfor hun ønsker å bytte etternavn. Jeg regner med at hun vil ta ditt? La henne gjøre det! Støtt henne! Denne faren vil aldri tilføre livet hennes noe godt! Så du kjenner faren hennes etter å ha lest den korte og tomme teksten? - for alt vi vet kan det være et problem med jentas psykiske tilstand, for mor har aldri snakket negativt om faren. Endret 3. oktober 2019 av ana0603
Juniper Skrevet 3. oktober 2019 #6 Skrevet 3. oktober 2019 13 minutter siden, ana0603 skrev: Så du kjenner faren hennes etter å ha lest den korte og tomme teksten? - for alt vi vet kan det være et problem med jentas psykiske tilstand, for mor har aldri snakket negativt om faren. Nei. Jeg kjenner ingen, og mor sier følgende: Hun har brukt mange år på å komme til det punktet at hun ønsker 0 kontakt med far. Far selv ser ikke problemet, og hva som har forårsaket problemet, så det er små utsikter til forbedring fra hans side. Far har drevet med manipulasjon og psykisk mishandling fra jenta var liten (ja, jeg har meldt bekymring og gjort alt som står i min makt for å forbedre dette..men man når ikke frem når man ikke kan komme med bevis, og det er vanskelig å innhente bevis på psykisk mishandling). 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #7 Skrevet 3. oktober 2019 Navn er viktig for identitet og følelse av tilhørighet og jeg syns det burde tas alvorlig og respekteres om noen syns de har feil navn og ikke vil ha det. Jeg antar problemet er at hun har farens etternavn, som hun egentlig ikke vil ha noen tilknytning til og ikke føler er en del av henne. Fra hun er 16 kan hun bestemme dette selv, du kan jo foreslå å sette farens navn som et mellomnavn uten bindestrek, da trenger hun ikke bruke det til hverdags - om hun har noe tilknytting hun ønsker å beholde til fars familie, Eller bare ta det bort. Anonymkode: e87a6...727 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #8 Skrevet 3. oktober 2019 Om far har foreldreansvar må han også signere på navnebytte. Når hun er 18 år bestenmer hun helt selv og ingen av foreldrene må signere. Jeg bytta til stefar sitt etternavn da jeg var 18 år. Aldri angra på det😊 Anonymkode: ce97a...625 2
Gjest theTitanic Skrevet 3. oktober 2019 #9 Skrevet 3. oktober 2019 Hun trenger ikke ha na Noen av dere sitt navn. Det finnes masse alternativer.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #10 Skrevet 3. oktober 2019 Foreldreansvaret holder hun vel ut ett år til. Hun kan søke om navneendring nå, datteren til en venninne av meg gjorde det da hun startet videregående og begrunnet med at hun ville ha riktig navn på vitnemålet. Hun fikk det innvilget uten farens samtykke. Anonymkode: 36247...4dc
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #11 Skrevet 3. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har ingen kontakt med far (dvs hun ønsker ikke kontakt med far, selv om far prøver å ta kontakt). Hun har lenge ønsket å bytte etternavn, men jeg har sagt at hun må vente til hun er 18 år (fordi det vil gi henne enda litt tid til å tenke over saken, og fordi jeg ikke vil at hun skal gjøre noe når det er så mange følelser involvert). Jeg ser jo på henne at hun har det mye bedre når hun ikke har kontakt med far (hun blir mer selvsikker, har større ro, er trygg og positiv. I tillegg til at hun presterer 100% bedre på feks skole, fordi hun har ro til å konsentrere seg). Hun har brukt mange år på å komme til det punktet at hun ønsker 0 kontakt med far. Far selv ser ikke problemet, og hva som har forårsaket problemet, så det er små utsikter til forbedring fra hans side. Far har drevet med manipulasjon og psykisk mishandling fra jenta var liten (ja, jeg har meldt bekymring og gjort alt som står i min makt for å forbedre dette..men man når ikke frem når man ikke kan komme med bevis, og det er vanskelig å innhente bevis på psykisk mishandling). Hun har også ytret at hun egentlig kunne tenke seg å fraskrive far foreldreretten..at han ikke lenger er hennes far juridisk sett. Hvordan virker dette? Jeg har egentlig tenkt at om hun kommer til meg og sier dette om en stund igjen, vil jeg ta henne med til en advokat som er helt nøytral, og kan forklare henne hva alt dette innebærer. Jeg har ikke lyst å påvirke henne i noen retninger, og mener at en utenforstående vil gjøre en bedre jobb enn meg. Jeg har selv brukt mange år på å komme meg ut av klørne hans. Og det sier seg selv at jeg ikke klarer å forholde meg nøytral. Bare for å ha det sagt, jeg har aldri snakket negativt eller stygt om far. Anonymkode: bd129...b7f Når jenta er 18. År er hun myndig. Da bestemmer hun selv hva hun vil hete til etternavn uten at hun trenger farens tillatelse til å bytte navn. Derfor bør hun vente den lille tiden som er igjen. Man kan aldri fraskrive seg en far. Det mor og far i tosomhet har gjort og har ført til ett barn, er gjort og kan ikke gjøres ugjort. Men hun kan la seg adoptere og dermed få en ny juridisk far. Da arver hun ikke biologosk far men adoptivfar. Alt annet er bare tull å holde på med, når jenta er 17 og snart 18 år gammel. Fremfor å støtte barnet på null kontakt med far, så burde du jo se viktigheten av en far, og den du en gang tross alt har laget ett barn med. Anonymkode: 7535d...26d 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #12 Skrevet 3. oktober 2019 La henne bytte nå hvis det er det hun vil! Det kan bety innmari mye for henne å gjøre det! Hilsen hun som gråt seg til navnebytte allerede som 15-åring! Anonymkode: 317d4...eb7 1
solmåneogstjerner Skrevet 3. oktober 2019 #13 Skrevet 3. oktober 2019 Hvorfor svarer dere så bastant når dere faktisk tar feil? Så lenge man er over 16 år så kan man bytte både fornavn og etternavn uten at noen av foreldrene har noe de skulle ha sagt. 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #14 Skrevet 3. oktober 2019 Mulig dette ikke er relevant for jenta, men har hun tenkt igjennom det med arv? Hun trenger ikke å fraskrive seg faren (etter 18), men bare kutte kontakten. Jeg kan ikke reglene, men om hun "fraskriver" seg faren nå vil hun vel heller ikke arve. Anonymkode: 1877c...ad6
solmåneogstjerner Skrevet 3. oktober 2019 #15 Skrevet 3. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mulig dette ikke er relevant for jenta, men har hun tenkt igjennom det med arv? Hun trenger ikke å fraskrive seg faren (etter 18), men bare kutte kontakten. Jeg kan ikke reglene, men om hun "fraskriver" seg faren nå vil hun vel heller ikke arve. Anonymkode: 1877c...ad6 Det er kun om hun blir adoptert av noen andre.
Kittykat Skrevet 3. oktober 2019 #16 Skrevet 3. oktober 2019 (endret) Hvis hun vil endre etternavn, så la henne gjøre det. Hun kan uansett endre etternavnet sitt uten foreldrenes samtykke når hun er over 16 år. Du sier selv at hun ikke vil ha noen kontakt med far og har kommet til det valget etter mange år. Jeg regner med at det er hans etternavn hun har og vil bytte til ditt? La henne gjøre det. Navn har med identitet å gjøre. Jeg endret selv mitt etternavn, til min families andre etternavn. Kun min familie som har det etternavnet. Endret 3. oktober 2019 av Kittykat 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #17 Skrevet 3. oktober 2019 22 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Hvorfor svarer dere så bastant når dere faktisk tar feil? Så lenge man er over 16 år så kan man bytte både fornavn og etternavn uten at noen av foreldrene har noe de skulle ha sagt. Har du ikke fått med deg at det er kotymen på kg. Kopiere systemnøkler kan man gjøre uten tilattelse og for å det gjort koster 50 kr. Anonymkode: 43aea...b67
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #18 Skrevet 3. oktober 2019 25 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Hvorfor svarer dere så bastant når dere faktisk tar feil? Så lenge man er over 16 år så kan man bytte både fornavn og etternavn uten at noen av foreldrene har noe de skulle ha sagt. og er den en sier det må det jo være sant. Anonymkode: 43aea...b67
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #19 Skrevet 3. oktober 2019 https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/endre-navn/ Tusen takk! Trodde faktisk selv at det var 18 år som gjaldt, men står jo 16 også her! Nå ble dattera mi også glad! 😄 Anonymkode: dfb82...5e4 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #20 Skrevet 3. oktober 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har også ytret at hun egentlig kunne tenke seg å fraskrive far foreldreretten..at han ikke lenger er hennes far juridisk sett. Hvordan virker dette? Hun må ha en som adoptere henne da, og det er strenge regler for det. Hun kan ikke stå uten far med mindre det foreligger dna som viser at nåværende ikke er biologisk far. Hun er snart 18, da har han absolutt ikke noe å si lenger. Det som nå kommer, er evt arv når far faller fra. Evt arv til far om barnet faller fra.... Stebarnsadopsjon: For å kunne søke om stebarnsadopsjon kreves det at du har oppfostret barnet i minst 5 år og har, eller har hatt, en foreldrerolle for barnet frem til barnet fyller 18 år. https://www.bufdir.no/Adopsjon/Jeg_onsker_a_adoptere/Stebarnsadopsjon/ Anonymkode: dfb82...5e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå