Gå til innhold

Selveier eller andel ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd både Selveier og Andel bolig, hva er fordel og ulemper med de? Hva er du mest fornøyd med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt begge deler, og eneste forskjellen jeg merket var dokumentavgift på 2,5% av kjøpesummen. Så "selveier" kommer med en bismak når man får en regning på 75'000kr for å kjøpe, på toppen av de 3 millionene leiligheten kostet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har frem til nå alltid bodd i andelsleilighet, men flyttet nylig inn i selveier. Hovedforskjellen er

- at alt ikke går over felleskostnaden, f eks kommer kommunale avgifter utenom

- du har et større ansvar for vedlikehold av boligen, f eks vinduer, ytterdør osv

- du må ikke betale medlemsavgift til boliglaget

- når du skal selge, er det ikke forkjøpsrett (noe en generalforsamling også kan vedta å ikke gjelde på andel og)

Utover det er mye det samme. Du eier boligen din, men må forholde deg til et styre, felles husordensregler og vedtekter, betale inn til fellesskapet via felleskostnaden osv. Mange opplever det å kjøpe andelsleilighet som "tryggere", ettersom borettslaget har utvidet ansvar for f eks ventilasjonsanlegg, vinduer, kledning osv. Som nevnt over, er det også dyrere å kjøpe selveier, pga dokumentavgiften. På den annen side, når du skal selge, slipper du å forholde deg til rigide regler om forkjøpsrett og betale for utlysning av denne.

Anonymkode: bb8af...499

• Liker 1
Skrevet

I Oslo er kommunale avgifter som regel felleskostnader, det var ihvertfall gjeldende da jeg eide selveier.

Det var ikke forkjøpsrett da jeg solgte andelsleiligheten. 

Så det varierer veldig fra sted til sted

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, newman01 skrev:

I Oslo er kommunale avgifter som regel felleskostnader, det var ihvertfall gjeldende da jeg eide selveier.

Det var ikke forkjøpsrett da jeg solgte andelsleiligheten. 

Så det varierer veldig fra sted til sted

Det varierer sikkert ja.

TS, du må lese salgsoppgaven nøye, og der står det hva som er inkl i felleskostnaden. Her i Bergen, er det f eks flere borettslag som har varme og varmt vann inkludert. De fleste sameier/selveiere betaler kommunale utgifter utenom felleskostnaden her.

Anonymkode: bb8af...499

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bare bodd i andelsleiligheter og en fordel jeg liker er at "alt er inkludert" mtp vaktmester som kommer på dagen og fikser om noe er galt (vi har f.eks måttet bytte vindu og takrenne), og vi har ikke betalt noe ekstra for det. Plenklipping, stell av uteområder, snømåking etc blir gjort uten at vi trenger å ofre det en tanke. Garasjene er ryddig og rene året rundt, vi har avtaler gjennom borettslaget om elektriker og rørlegger med gode rabatter, om vi må klage på noe tar borettslaget seg av det. Mister vi husnøkkelen kommer det noen fra vakta (døgnet rundt) og låser oss inn. Alle sånne ting i hverdagen som er et ork for oss å måtte forholde oss til. Vi betaler jo for det, men så slipper vi å ergre oss om veien ikke er brøytet om morgenen eller vi ikke får tak i noen til å bytte vinduet en fredagskveld. 

Anonymkode: 21670...880

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...