Gå til innhold

Cos-kurs, o.l. Fri fra jobb til å gå på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne tenkt meg å gått på Cos-kurs. Men her i kommunen er tilbudet kun på dagtid, altså i arbeidstiden til de i bv og helsestasjonen. Jeg jobber såklart på denne tiden også, og har ikke muligheten til å ta ut fleksitid i akkurat denne jobben. Og det er vanskelig å få permisjon uten lønn, pga driften til min arbeidplass. Ferien min er bestemt. 3 uker på sommer, 1 uke i påska og 1 uke i jula. Hvordan kan man få til noe slik da? Jeg har kun ettermiddager fri og lørdager til å få kommet meg på apotek og annet. Legetimer og tannlege blir egenmeldingsdager.

Anonymkode: 80b49...a60

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kunne tenkt meg å gått på Cos-kurs. Men her i kommunen er tilbudet kun på dagtid, altså i arbeidstiden til de i bv og helsestasjonen. Jeg jobber såklart på denne tiden også, og har ikke muligheten til å ta ut fleksitid i akkurat denne jobben. Og det er vanskelig å få permisjon uten lønn, pga driften til min arbeidplass. Ferien min er bestemt. 3 uker på sommer, 1 uke i påska og 1 uke i jula. Hvordan kan man få til noe slik da? Jeg har kun ettermiddager fri og lørdager til å få kommet meg på apotek og annet. Legetimer og tannlege blir egenmeldingsdager.

Du skal ikke måtte ta ut egenmelding for lege og tannlegebesøk. Du skal kunne gå til det og bli trukket i lønn. Det må du ta opp.

Jeg hadde gått til sjefen og vært ærlig. At du ønsker å gå på et COS kurs og at dette kun tilbys i arbeidstid. Du kan da søke om fri uten betaling de dagene det gjelder uten at det skal gå utover ferien. Si at det er noe som er betyr mye for deg og er viktig for deg, familien og barna dine.

En god arbeidsgiver vil støtte en sånn sak.

Skrevet
5 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Du skal ikke måtte ta ut egenmelding for lege og tannlegebesøk. Du skal kunne gå til det og bli trukket i lønn. Det må du ta opp.

Jeg hadde gått til sjefen og vært ærlig. At du ønsker å gå på et COS kurs og at dette kun tilbys i arbeidstid. Du kan da søke om fri uten betaling de dagene det gjelder uten at det skal gå utover ferien. Si at det er noe som er betyr mye for deg og er viktig for deg, familien og barna dine.

Det stemmer ikke, det er bare ifbm graviditet man har rett på fri med lønn. Man kan ikke kreve fri for å gå til lege eller tannlege, unntaket er om det er regulert i en tariffavtale. 

Anonymkode: bcdf4...521

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke, det er bare ifbm graviditet man har rett på fri med lønn. Man kan ikke kreve fri for å gå til lege eller tannlege, unntaket er om det er regulert i en tariffavtale. 

Oi, Sorry, leste litt fort. Ser vi er enige om trekk i lønn. 

Skrevet
49 minutter siden, WhisperingWind said:

Helt enig i dette! 

En periode da min mann og jeg slet, så måtte vi til familievernkontoret. Man er jo ikke syk da, så problematikken var litt den samme som dette. Jeg var ærlig me sjefen om det på tomannshånd, og fikk til svar at sjefen hadde også måtte benytte seg av dem før. Så om du har en grei sjef, så bør det gå bra. Lykke til. 

Anonymkode: 4e0d0...4a2

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan f.eks søke om redusert arbeidstid til 80%  de ukene der gjelder, og be om å ta ut den ekstra fritiden de dagene det er kurs. Det er altså snakk om fri uten lønn.  Når du har små barn har du rett til redusert arbeidstid.

Man har ikke alltid rett til å selv bestemme når man tar ut den ekstra fritiden, men det skal være ganske stor ulempe for arbeidsgiver før de har rett til å nekte deg fri de aktuelle dagene.

https://www.nemndene.no/tvistelosningsnemnda/saksomrader/redusert-arbeidstid/

Anonymkode: 05c69...2cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...