Gå til innhold

Hvem har rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg både legger og står opp med barnet stort sett hver dag. Samsover også med barnet alene pga plassmangel. Leverer og henter i barnehagen oftest, noe som er grei iom at han skal på jobb.   Jeg jobber mindre enn mannen og har et par fridager i uka. Han mener det er fair at han stå opp med barnet èn gang i uka siden han trossalt må opp tidlig hver dag uansett. Men det må jo jeg også da, uavhengig av jobb. Jeg sier at det er ikke relevant at han må opp pga jobb, det er fordeling på å stå opp med ungen jeg diskuterer. Er jeg dust? Jeg gjør jo mer enn han. Skjønner det er kjedelig å opp tidlig men man må jo bidra der man kan tenker jeg? 

Anonymkode: 2d9d3...d13

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har ett par fridager i uka så kan du vel hente deg inn da vel?

Anonymkode: 17387...391

Skrevet

Ja, du er dust. Det høres jo virkelig ut som han gjør mer enn deg? Selv om du gjør mest med barnet? Du har jo et par fridager i uken...

Anonymkode: bf5c9...cb0

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du er dust. Det høres jo virkelig ut som han gjør mer enn deg? Selv om du gjør mest med barnet? Du har jo et par fridager i uken...

Anonymkode: bf5c9...cb0

Ts her. Hvordan gjør han mer enn meg tenker du? Du har kanskje ikke barn.. eller er mann.. 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har ett par fridager i uka så kan du vel hente deg inn da vel?

Anonymkode: 17387...391

Joda, det er klart. Men å sove uavbrutt å våkne av seg selv er jo noe helt annet. Kan ikke huske sist jeg hadde en god natts søvn. Han sover godt og uforstyrret hver eneste natt. 

• Liker 1
Skrevet

Du har to fridager, samt at han står opp med barnet en dag i uka. Da har du jo tre dager i uka med "hvile". Han jobber fem dager og får ikke noe hvile fra jobb før i helgen.

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Hvordan gjør han mer enn meg tenker du? Du har kanskje ikke barn.. eller er mann.. 

Jeg har både mann og barn (og jobb) og synes mannen din har rett. Han gjør åpenbart mer enn deg. Mener du virkelig at du burde få sove lenge flere dager i uka?

Anonymkode: 60e3e...577

• Liker 2
Skrevet

Når du har fri, kan du ikke sove/slappe av litt? Hjelper han til etter jobb? Tidligere har jeg måtte gjøre alt i tillegg til full jobb og 50% studie. 

Hvordan gjør dere det i helgene? Hvor gamle er barna? 

Anonymkode: fc9a2...3c5

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har både mann og barn (og jobb) og synes mannen din har rett. Han gjør åpenbart mer enn deg. Mener du virkelig at du burde få sove lenge flere dager i uka?

Han tar barnet EN altså 1 dag i uka.  Resten av uka, altså 6 dager i uka står TS opp med barnet.  Hvordan er det rettferdig? Regner med at når hun har fri,  gjør hun husarbeid i tillegg. Tenker det hadde blitt ramaskrik hvis hun bare hadde ligget og sovet når hun ikke er på jobb.  Det er forresten ikke så lett å gå å legge seg etter at man har stått opp med barn og vært i barnehagen.   

Skrevet

Det er ingen i Norge som trenger å bruke TO hele arbeidsdager på husarbeid, så selvfølgelig har hun lite å gjøre de to fridagene. Og han står jo også opp HVER dag pga. jobb. At begge foreldre står opp tidlig i ukedagene synes jeg er fullstendig rimelig.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når du har fri, kan du ikke sove/slappe av litt? Hjelper han til etter jobb? Tidligere har jeg måtte gjøre alt i tillegg til full jobb og 50% studie. 

Hvordan gjør dere det i helgene? Hvor gamle er barna? 

Anonymkode: fc9a2...3c5

Kan hende du har et sånt barn som liker å sove? Enkelte unger gjør ikke det, høres ut som ts sitt barn er slikt. Jeg jobber mest av oss her hjemme, jeg tar også mest av husarbeidet når det kommer til vask men han tar mest av det daglige (oppvask, middag) i og med at han er mer hjemme. Vi har også et barn som er oppe minimum 4 ganger mellom 00.00 og 06.00 og det er en bra natt. Dette tar jeg meg av mens mannen sover, så 80% av gangene står mannen opp kl 06.00 med barnet. Det forventer jeg faktisk ellers hadde jeg vært døden nær tror jeg. Jeg står opp med barnet når jeg jobber dag skift siden jeg skal opp likevel, da får mannen sove en time ekstra. I tillegg står jeg opp et par ganger og er våken til kl 08.00, da bytter vi. 

Er barnet til ts mye våken om natta og det er hun som tar seg av det syntes jeg det er rett at mannen kan stå opp minimum en dag, gjerne to slik at ts får noen timer søvn. Hun er hjemme med barnet hele dagen og trenger å være noe uthvilt. 

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Synes han har rett og at dere bør dele på helgen der en av dere sover ut på lørdag/søndag.

Skrevet

Hvor tidlig er barnet oppe, da? Øsnker du at faren skal stå opp med barnet begge dager i helgen, eller at han står opp med barnet noen ganger før jobb?

Om barnet er veldig urolig på nettene eller oppe halv fem, tenker jeg det er naturlig at han kan ta noen tidlige morgener så du kan sove frampå til seks eller hva det blir. 

Begge bør få hvile i helgen, men hvordan dere organiserer det, vil avhenge av hvordan barnet sover og når på dagen dere selv klarer å sove. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, tirben skrev:

Han tar barnet EN altså 1 dag i uka.  Resten av uka, altså 6 dager i uka står TS opp med barnet.  Hvordan er det rettferdig? Regner med at når hun har fri,  gjør hun husarbeid i tillegg. Tenker det hadde blitt ramaskrik hvis hun bare hadde ligget og sovet når hun ikke er på jobb.  Det er forresten ikke så lett å gå å legge seg etter at man har stått opp med barn og vært i barnehagen.   

Det skal bare mangle om hun ikke gjør alt husarbeid. Hun arbeider bare 60%.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen i Norge som trenger å bruke TO hele arbeidsdager på husarbeid, så selvfølgelig har hun lite å gjøre de to fridagene. Og han står jo også opp HVER dag pga. jobb. At begge foreldre står opp tidlig i ukedagene synes jeg er fullstendig rimelig.

Måtte bare kommentere denne. Jeg jobber redusert og er i tilsvarende situasjon som TS. Når barnet er levert i bhg og jeg er hjemme igjen er kl blitt 9.30. Da skal hunden ut en times tid. Barnet hentes 15.30, og da er det 5 timer igjen før henting. De 5 timene kan jeg fortelle at de går jammen fort. Kanskje har man ærend/skal handle/betale regninger etc. Man skal dusje og spise. Og gjøre husarbeid. Her får jeg tatt det viktigste som klesvask, oppvask, støvsuging, rydding. Alt annet må bare vente, men det er mange ting som absolutt skulle vært gjort. Vindusvask feks. Vask av bad. Osv. Barnet våkner så tidlig som 5.30, gjerne med flere oppvåkninger på natt. Man blir SLITEN. Og jeg er NØDT til å ha litt tid til å slappe av for å orke ettermiddagen og kvelden med en liten propell. Så vennligst ikke tro at man har så innmari lite å gjøre fordi man har 2 fridager i uka. 

Anonymkode: ba569...eb2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...