AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #1 Skrevet 2. oktober 2019 Vi giftet oss i fjor sommer. Fra dagen vi annonserte forlovelsen var svigermor veldig tydelig på at hun ville hjelpe så mye som overhode mulig! Kjempe koselig det, så jeg inkluderte henne så mye som mulig i planleggingen, så hun fikk en liten liste med ting å ordne til den store dagen (bake kake, handle litt vin i Sverige, hente kjolen på bryllupsdagen, etc) med andre ord ikke veldig store, dyre eller vanskelige oppgaver. Det begynte å nærme seg kom en unnskyldning etter den andre kom med hvorfor hun ikke kunne gjøre ting, så vi måtte ordne backup må omtrent alt. Bortsett fra å hente kjolen og bringe den til lokalet, det skulle hun selvsagt ordne. Dagen er der og jeg sitter hos frisøren med forloveren min og koser oss! Plutselig ringer de fra brudesalongen og spør om noen snart henter kjolen (dette var to timer etter hun skulle henta den, og salongen hadde egentlig ikke åpent på lørdager) Jeg ringer, sender meldinger men ingen svar å få.. Så endte selvsagt med at jeg fikk ordnet noen andre til å hente den.. Huff.. dette ble langt der jeg kun klager over alt hun ikke gjorde, desverre gjorde hun faktisk ingenting så kan ikke skryte av noe heller... Nå er vi i planleggingen av barnedåp og samme som sist, svigermor ønsker å hjelpe til med alt!!! Jeg prøver å si på en fin måte at vi har alt under kontroll og at mine foreldre hjelper oss med det som trengs. Hun er nå dritsur over at vi ikke har inkludert henne i planleggingen. Jeg er dessverre ikke tøff nok til å forklare at vi ikke vil ha hjelpen hennes ettersom hun faktisk ikke gjorde noen verdens ting av hva hun ble bedt om å fikse til bryllupet. Er det virkelig jeg som er urimelig her? Hun fremstiller meg som et grusomt menneske som ikke ønsker at barnet vårt skal ha et forhold til bestemoren sin (altså hva faen!?) Anonymkode: da2c4...a4b 11
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 2. oktober 2019 Du må bare si rett ut at så stort som hun skuffet under bryllupet, så tørr du ikke gi henne oppgaver fordi de ikke kommer til å bli utført. Eller få mannen til å fortelle det. Anonymkode: 2aa1d...731 57
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #3 Skrevet 2. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må bare si rett ut at så stort som hun skuffet under bryllupet, så tørr du ikke gi henne oppgaver fordi de ikke kommer til å bli utført. Eller få mannen til å fortelle det. Anonymkode: 2aa1d...731 Mannen prøvde å si det etter bryllupet, men så ble hun bare snurt og lo det bort. Han kommer fra en familie hvor de bare skyver alt under et teppe.. Anonymkode: da2c4...a4b
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #4 Skrevet 2. oktober 2019 Bare hold på ditt ! Hvis svigermor ikke greier å innse at hun laget problemer sist hun skulle hjelpe til, så er det bare å følge din egen plan. Anonymkode: 0819d...e8f 14
stan Skrevet 2. oktober 2019 #5 Skrevet 2. oktober 2019 Kan dere ikke gi henne en eller annen oppgave som ikke er kritisk? 29
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #6 Skrevet 2. oktober 2019 Så gi henne en helt konkret oppgave (som du har backup på) og se om hun gjør det. Gjør hun det ikke, har du iallfall mer bevismateriale for deg og din mann. Anonymkode: d97c6...089 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #7 Skrevet 2. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare hold på ditt ! Hvis svigermor ikke greier å innse at hun laget problemer sist hun skulle hjelpe til, så er det bare å følge din egen plan. Anonymkode: 0819d...e8f Hun lagde jo ikke problemer sist, hun ville jo bare hjelpe, var jo ikke hennes feil at hun plutselig ikke hadde mulighet til å hjelpe allikevel eller glemte kjolen min.. Ts Anonymkode: da2c4...a4b
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #8 Skrevet 2. oktober 2019 3 minutter siden, stan skrev: Kan dere ikke gi henne en eller annen oppgave som ikke er kritisk? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så gi henne en helt konkret oppgave (som du har backup på) og se om hun gjør det. Gjør hun det ikke, har du iallfall mer bevismateriale for deg og din mann. Anonymkode: d97c6...089 Vi spurte om hun ikke kunne bake ei kake, men det var dessverre ikke viktig nok for henne. Hun ville mye heller ha ansvar for all maten... Har selvsagt sagt at maten har mine foreldre ansvar for, og at det ikke er så mye mer som trengs å gjøres Anonymkode: da2c4...a4b
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #9 Skrevet 2. oktober 2019 Så rart at når en kvinne er mor til en mann er hun håpløs. Men når hun er mor til en kvinne, er hun dugende til alt. Håper svigermorkritikere aldri får sønner. Anonymkode: 1c158...c2e 7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #10 Skrevet 2. oktober 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun lagde jo ikke problemer sist, hun ville jo bare hjelpe, var jo ikke hennes feil at hun plutselig ikke hadde mulighet til å hjelpe allikevel eller glemte kjolen min.. Ts Anonymkode: da2c4...a4b Ok... jeg oppfattet det sånn at hun gjorde flere avtaler med dere om ulike oppgaver hun kunne ta på seg? Til syvende og sist så ble ingen av delene utført. Bla brudekjolen som du heldigvis fikk tak allikevel. Jeg anser det som litt problematisk ja. Det er vel bare å si at dere ønsker å ordne ting sjøl denne gangen. Det eneste dere mer enn gjerne vil ha hjelp til er å bake en kake. Hvis hun sier nei da også, ja da har du det svaret du trenger .. Anonymkode: 0819d...e8f 10
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #11 Skrevet 2. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ok... jeg oppfattet det sånn at hun gjorde flere avtaler med dere om ulike oppgaver hun kunne ta på seg? Til syvende og sist så ble ingen av delene utført. Bla brudekjolen som du heldigvis fikk tak allikevel. Jeg anser det som litt problematisk ja. Det er vel bare å si at dere ønsker å ordne ting sjøl denne gangen. Det eneste dere mer enn gjerne vil ha hjelp til er å bake en kake. Hvis hun sier nei da også, ja da har du det svaret du trenger .. Anonymkode: 0819d...e8f Tror TS var ironisk Anonymkode: 221c3...37d 23
ikkevoksen Skrevet 2. oktober 2019 #12 Skrevet 2. oktober 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun lagde jo ikke problemer sist, hun ville jo bare hjelpe, var jo ikke hennes feil at hun plutselig ikke hadde mulighet til å hjelpe allikevel eller glemte kjolen min.. Ts Anonymkode: da2c4...a4b Eh jo. Det var akkurat hennes feil. Og det er akkurat derfor du ikke vil at historien skal gjenta seg. Helt innafor det. Bare si det. 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #13 Skrevet 2. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror TS var ironisk Anonymkode: 221c3...37d I såfall er hele tråden ironisk 😉😉 Anonymkode: 0819d...e8f
DMS Skrevet 2. oktober 2019 #14 Skrevet 2. oktober 2019 Kva med å la ho delta i planlegginga utan å få noko oppgåve? Typ, «skal vi ha gule eller grøne serviettar, kva meiner du, svigermor?». 9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #15 Skrevet 2. oktober 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: I såfall er hele tråden ironisk 😉😉 Anonymkode: 0819d...e8f Beklager, selvsagt var det ironisk ment, men var akkurat det svigermor sa.. Hun ville jo hjelpe, hun bare klarte det ikke, og mente selv at hun ikke hadde gjort noe galt. 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så rart at når en kvinne er mor til en mann er hun håpløs. Men når hun er mor til en kvinne, er hun dugende til alt. Håper svigermorkritikere aldri får sønner. Anonymkode: 1c158...c2e Altså.. Hadde det det ikke vært for at den ansatte på brudesalongen ville hjem så hadde jeg ikke hatt brudekjole på bryllupsdagen! Hadde ikke rekt å fått tak i kjolen hadde jeg funnet ut at hun hadde glemt det når jeg ankom lokalet. Beklager. Anonymkode: da2c4...a4b 23
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #16 Skrevet 3. oktober 2019 Be henne bake en kake og lage feks potetsalat til koldtbord (hadde faktisk hatt en ekstra skål i backup) eller om dere har middag; hjelp til å skrelle poteter og bli med på å dekke bord. På denne måten kan hun ikke klandre til noe ved IKKE å bidra, mens om hun bidrar blir det bare n bonus. Hadde ikke overlatt noen viktige ting som å bale selve dåpskaken eller strikke dåpskjolen. Anonymkode: 2d7a9...09b 10
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #17 Skrevet 3. oktober 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Så rart at når en kvinne er mor til en mann er hun håpløs. Men når hun er mor til en kvinne, er hun dugende til alt. Håper svigermorkritikere aldri får sønner. Anonymkode: 1c158...c2e Når du ser hvor mange idiotiske kvinnfolk som er her inne på KVINNEguiden, så kan du banne på at et par av de føder en sønn eller to. Er det helt ubegripelig da at det etter hvert blir noen skikkelig møkkakjerringer til svigermor? Fatter ikke at du synes det er rart mange her inne klager på svigermor som er udugelig. Man er jo her for å klage eller spørre, ikke fortelle solskinnshistorie om hvor flink svigermor var til å bake kake eller hente kjole 😂 Anonymkode: 1c857...5b1 28
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 3. oktober 2019 #18 Skrevet 3. oktober 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Mannen prøvde å si det etter bryllupet, men så ble hun bare snurt og lo det bort. Han kommer fra en familie hvor de bare skyver alt under et teppe.. Anonymkode: da2c4...a4b Mange familier er dessverre slik. Vis tydelig at du ikke godtar det, spesielt på dager som er så viktige i ditt liv!
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #19 Skrevet 3. oktober 2019 Gi henne ansvar for gavebordet, altså pakke opp, notere hvem som gir hva samt opprydning tilslutt. Virker som en viktig oppgave, dere klarer helt fint å gjøre det selv om hun ikke gjør noe, samt at det muligens er vanskeligere for henne å lure seg unna om det er mye folk der Anonymkode: 30b5d...d03 19
Juniper Skrevet 3. oktober 2019 #20 Skrevet 3. oktober 2019 Bare svar henne, at det er jo kjekt at du vil hjelpe, men det fungerer ikke fordi selv om du gjerne vil, så greier du åpenbart ikke å gjennomføre. Det har vi testa ut. Når hun ikke fikser en så enkel oppgave som å kjøpe vin i Sverige, eller noe så viktig som å hente ut kjolen din, da er det lattelig at hun mener hun kan ta ansvaret for noe som helst. Hvis hun anklager dere for å skvise henne ut, så svar at; Neida, selvsagt ikke. Det er derfor vi ba deg om å lage en kake. Det er noe vi trenger hjelp til. Du vet, hjelp skal være på premissene til den som skal hjelpes, ikke den som vil hjelpe. Om du ikke vil hjelpe med det vi trenger hjelp med, så får du heller la være å hjelpe. Bare overse drama. Hun må selv ta ansvar for reaksjonene sine. Hun har et enormt behov for å føle seg verdsatt, være matriarken, i sentrum, men dessverre har hun ikke kapasitet til å løse inn noen av løftene sine. Du får ikke gjort noe med det, men greit å vise at du ikke lar deg narre flere ganger. Det jeg ikke forstår, er hvorfor sønnen hennes, mannen din, ikke advarte deg i forkant av bryllupet om at moren ikke kunne stoles på, og ikke kunne få noen viktige oppgaver. Det med kjolen kunne blitt skikkelig krise! Utover det, så anbefaler jeg deg å ta med deg mannen og komme dere inn i et opplegg der dere lærer mer om kommunikasjon. Både med hverandre og utad. Ting feies under teppet kun om man lar de få lov til det. Mannen din trenger å lære gode verktøy for kommunikasjon sånn at familiens "onde arv" i form av problemhåndtering ikke forsure dere liv framover, deres barneoppdragelse, deres strategier som familie. Husk at ting man får innlært som barn ofte føres videre på automatikk om man selv ikke går bevisst inn og jobber med det. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå