Gå til innhold

Faglig sterk 1-5 klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet dere som foreldre de barna som sliter faglig på skolen? Trodde lærerne hadde taushetsplikt overfor hvert enkelt barn. Hører stadig flere foreldre som snakker om hvem som er faglig sterk på skolen og hvem som ikke er flink, faglig sett. Snakker om barn som går i 1-5 klasse.

Er bare nysgjerrig. Ja, hvordan får dere vite om det.

Anonymkode: 3549f...3e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du på egne barn, eller andres barn? 

Vi har jo foreldresamtale og de fleste foreldre har løpende kontakt med lærer for å kunne hjelpe egne barn med det de trenger hjelp til..samtidig får man og en liten anelse om hvordan de ligger an når man hjelper de med leksene. 

Anonymkode: 02469...6fb

Skrevet

Barna (egne) sier det. Foreldrene forteller det. Barna sier det selv. Det er ikke noen hemmelighet akkurat: hvem er på gul gruppe og hvem er på rød. 

Anonymkode: 39b76...cfd

Skrevet

ts her.

Nei. Jeg mente dere foreldrene som vet om andre barn som sliter faglig på skolen. 

Skrevet

Barnet mitt forteller lite om de andre barna i klassen, men han får med seg og nevner innimellom hvem som leser den korteste leseleksen. I matte får mitt barn ekstraoppgaver, han kan fortelle hvem andre som får slikt (ingen av eksemplene sier noe om at "resten" sliter, bare slik at det er sagt).

Vi har også forsøkt å gjøre lekser når barn har vært med hjem, det har jeg sluttet å gjøre da jeg selv opplever såvidt stor forskjell på barna. Da får det være lek og moro hos oss, skolearbeid hjemme.

3. klassinger.

Anonymkode: f8d66...04d

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts her.

Nei. Jeg mente dere foreldrene som vet om andre barn som sliter faglig på skolen. 

Ja, det var det jeg svarte på. Foreldrene til barna som sliter faglig kan selv ha fortalt om det (man blir jo kjent og omgås med en del av de andre), barna kan selv ha fortalt det til meg, og mine barn nevner slikt (Alex har ekstralærer, han har trøbbel med matte, Sophia har dysleksi og får ha PC, Johanna er ikke så flink, altså, hun ER flink, men ikke så flink som de/vi andre i alt osv. Jeg har kommet på rød gruppe, vi leser det vanskeligste. I matte gjør jeg den grønne leksa. Mange gjør den røde, men det er bare Alex og Thea somgjør den letteste. Osv osv.). Sånn snakker mitt barn, uten at jeg spør og graver av den grunn. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var det jeg svarte på. Foreldrene til barna som sliter faglig kan selv ha fortalt om det (man blir jo kjent og omgås med en del av de andre), barna kan selv ha fortalt det til meg, og mine barn nevner slikt (Alex har ekstralærer, han har trøbbel med matte, Sophia har dysleksi og får ha PC, Johanna er ikke så flink, altså, hun ER flink, men ikke så flink som de/vi andre i alt osv. Jeg har kommet på rød gruppe, vi leser det vanskeligste. I matte gjør jeg den grønne leksa. Mange gjør den røde, men det er bare Alex og Thea somgjør den letteste. Osv osv.). Sånn snakker mitt barn, uten at jeg spør og graver av den grunn. 

Hva med å gi beskjed til barnet ditt om at det er ufint å snakke slik om andre barn..? 

Hvilken interesse har du eller barnet ditt å vite dette om andre? Hva med å heller lære barnet ditt å respektere de som kanskje strever litt mer enn andre? 

Anonymkode: 17188...56a

Skrevet

Jaja. Hvem som er flink/ikke flink har lett for å snu etterhvert som de blir eldre - det er min erfaring :) 

Anonymkode: bf564...85c

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja. Hvem som er flink/ikke flink har lett for å snu etterhvert som de blir eldre - det er min erfaring :) 

Ts her.

Fortell gjerne mer om det. Jeg har selv en gutt som sliter faglig på skolen siden 1 klasse. Nå går han i 3 klasse og endringene er der men bare sakte og langsomt. Fortell litt om hvordan ting har endret seg medbarnet ditt etterhvert som han ble eldre

Skrevet

Jeg vet hvordan min sønns venner ligger an når det gjelder lesing, ettersom de gjerne gjør lekser sammen og leseleksa skal leses høyt. Resten vet jeg ikke noe om, de andre leksene ser foreldrene over når de kommer hjem.

Sønnen min sier at han og ei jente i klassen er flinkest i matte, men har ikke sagt noe om hvem som ikke er så flinke, eller noe om noen andre fag. Jeg spør ikke heller.

Anonymkode: d3aa4...dec

Skrevet

Jeg vet lite om hvordan andre elever i mine barns klasser ligger an faglig sett. Barna mine forteller meg om medelever som er mye ute på grupperom og det skjønner jeg jo at det kommer av at de har utfordringer som gjør at de trenger litt ekstra veiledning eller annet (trenger selvsagt ikke være rent faglige utfordringer, men det henger jo gjerne sammen), men utover dette vet jeg ingenting om hvor andre elever ligger an faglig. Når barna mine har med venner hjem som gjør lekser sammen får jeg jo også en pekepinn på hvordan de ligger an i forhold til hverandre. Lærer har ikke lov å si noe om andre elever. Her deles det heller ikke inn i grupper basert på faglig nivå. Jeg har forøvrig aldri opplevd at vi foreldre har snakket oss imellom om hvem som er faglig sterk og ikke, så jeg synes det du nevner virker litt spesielt. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å gi beskjed til barnet ditt om at det er ufint å snakke slik om andre barn..? 

Hvilken interesse har du eller barnet ditt å vite dette om andre? Hva med å heller lære barnet ditt å respektere de som kanskje strever litt mer enn andre? 

Anonymkode: 17188...56a

Det er ikke ufint av småskolebarn å fortelle foreldre noe som helst de møter i sin hverdag.

Det står heller ingenting om at barnet ikke respekterer barn som strever på noen fagområder.

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at de som er skoleflink som små barn også er skoleflinke når de blir eldre, mens de som sliter tidlig også sliter senere.

Mulig du ønsker at det skal være motsatt, men det er nok bare et ønske :)

Unntak i begge retninger vil naturligvis alltid finnes :)

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet dere som foreldre de barna som sliter faglig på skolen? Trodde lærerne hadde taushetsplikt overfor hvert enkelt barn. Hører stadig flere foreldre som snakker om hvem som er faglig sterk på skolen og hvem som ikke er flink, faglig sett. Snakker om barn som går i 1-5 klasse.

Er bare nysgjerrig. Ja, hvordan får dere vite om det.

Hva vet du om hva andre vet, eller tror de vet? Folk snakker uten nødvendigvis å vite hva de snakker om, slik som du gjør i denne tråden. 

Uansett, større barn snakker sammen, barn observerer og sammenligner hverandre, så hva læreren sier eller gjør overfor hvert enkelt barn er heller ikke brudd på noe taushetsplikt, nødvendigvis. Skal barn skjermes for alle andre, så må jo barnet få egenundervisning og skjermes for alle andre enn læreren og foreldrene. 

Dagens varianter av sladrekjerringer finnes alle steder. De kan ha belegg for påstander eller de kan ta info ut av løseluften og lage ei høne ut av ti fjær. Slutt å bry deg om alle andre. 

Anonymkode: 22b74...092

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...