Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg forteller han noe jeg vil han skal endre på uansett hva det er, så går han i forsvarmodus!

Eksempel( ikke fra virkeligheten) men kan brukes som ett eksempel:

" Jeg ble lei meg når du ikke inkluderte meg når vi var med vennene dine, jeg følte meg oversett mye av kvelden"

Så kan han svare:

" Det har du ingen grunn til å være, jeg inkluderte deg masse! Jeg gjore jo ditt og sa datt"

Eller:

"Jeg ønsker at du lytter bedre til meg når jeg snakker"

" jeg lytter jo, og har lyttet hele tiden!"

Eller:

"Jeg syns du tar for lite på meg, skulle ønske du kunne stryke litt mer på meg"

" Jeg stryker jo masse på deg! Vil alltid stryke på deg!"

Hvis jeg forsetter og forklare at jeg ikke er fornøyd så går han mot meg som person. 

Det spiller ingen rolle hvilken eksempler jeg bruker for han er sånn med alt jeg sier. Han går rett i forsvar med en gang.

Hvis jeg blir veldig lei meg kan han si at han skal bli bedre og gjøre anderledes den tingen det gjelder i framtiden. Men da må jeg bli veldig veldig lei meg...

Men han glemmer det fort og forsetter som før.

At han går i forsvar gjør at vi aldri kan ha en fin dialog og finne løsninger. Han er mer opptatt av å forsvare seg selv enn å finne en løsning som fungerer. Han tar alt personlig når det ikke er personlig. Det handler ofte bare om hva jeg trenger og ønsker.  Mine behov.

Jeg har prøvd å være ekstra positiv til det jeg er fornøyd med og da blir han glad, men likevel tåler han ikke høre ting som ikke er bra.

Nå er det ikke ofte jeg sier at han gjør gale ting. Dette tar jeg opp først etter en god stund når jeg kjenner at jeg ikke liker en viss ting han gjør eller sier.  

Noen råd? Jeg er så oppgitt... 

Anonymkode: 91b27...4fe

Skrevet

Har dessverre ikke noen råd. Exen min var sånn selv om vi prøvde samlivskurs og å jobbe med kommunikasjon. Jeg klarte ikke å leve med det. Alternativet hadde vært at jeg aldri hadde stilt et krav, aldri bedt om noe (omsorg, bli lyttet til, prioritert) og det går jo ikke på sikt. Merkelig nok tok han det som en selvfølge at jeg rettet meg etter hans følelser og ønsker og stort sett endte alle samtaler med å dreie seg om han og hvor dårlig samvittighet jeg gav han

Er veldig glad det ble slutt og at jeg nå er med en jeg kan kommunisere normalt med og uttrykke følelser/behov og bli møtt med respekt i stedet for krig

Anonymkode: 5b7c3...555

• Liker 2
Skrevet

Det der er jo ikke noe forhold. Hadde avsluttet. 

Anonymkode: 163e3...a90

• Liker 1
Skrevet

Hva med å slutte å klage på ham? :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

"To ulike poler frastøter hverandre" heter det i fysiske lover, og kan sammenlignes i et ekteskap🤔

Noen ganger treffer man på kjærester som er slik du beskriver han. Det er som å prate med en stein, enten får du ikke svar eller så vrir de om svaret til deres eget beste. Og gjør de noe med det? Nei! De blir aldri bedre desverre...

Ex-dama mi var akkurat av samme ulla, vi var sammen i 15 år, vet du hva som holdt oss sammen? Det var fordi jeg hadde tålmod høyere enn fjell. Du må nok også ha tålmod av fjell, men spørsmålet er om du holder ut, når sprekker du? Får du ikke noe av de tre tingene du spør han om, så har jeg vurdert å avsluttet forholdet. Noen er kul umulig til å bli positiv....

Ikke noe tips fra meg denne gangen, det er noe du må vurdere selv og hvor høyt du elsker han😊

Endret av Bamseklemmer
  • Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Hva med å slutte å klage på ham? :)

Det er forskjell på å klage på folk og uttrykke sine behov.

Hvis det skal være noe håp ts så må du forklare det i hjel. "Føler du deg angrepet eller veldig kritisert nå? For det du gjør nå er å forsvare deg, istedet for å faktisk høre på meg. Jeg må ha mulighet til å kunne fortelle deg at du har såret meg, uten at DU skal bli såret over at jeg føler meg såret. Hører du hvor søkt det blir? Et forhold hvor det ikke er rom for å si hva jeg trenger er ikke et trygt forhold for meg. Prøv å vær åpen for hva jeg forteller deg.".

Evt kan du konfrontere." Hvorfor er du så ram på å forsvare deg? Gjør du aldri feil du da? Har du alltid en god unnskyldning, har du ikke behov for å ydmykhet du? ". Det er hakket mer aggressivt, men det setter ting på spissen det og. 

Anonymkode: 5afd8...a67

• Liker 2
Skrevet

Frustrerende, det kan jeg forstå. En ting jeg lurer på likevel - hvordan uttrykker du disse tingene du sier? Hvilken tone har du? Er den irritert eller sint? Får du det muligens til å høres ut som du klager på han som person? Det er viktig at når man vil poengtere ut noe man synes er et dårlig karaktertrekk i en person, at man gjør det med respekt og forståelse, fordi aller oftest er den andre personen helt uvitende om det. De gjør ikke det for å skade.

Jeg kan selv innrømme at når noen har kommet til meg og klaget over noe jeg har gjort, men gjort det på en sint og frustrert måte, så føles det mer fristende å gå i forsvar. Det er fordi det blir uttrykt på en respektløs måte som skaper dårlig stemning. Det betyr ikke at jeg ikke kan anerkjenne feilen jeg har gjort, men at jeg kan reagere negativt tilbake fordi måten det ble uttrykt på var unødvendig kvast.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, simsmachop skrev:

Frustrerende, det kan jeg forstå. En ting jeg lurer på likevel - hvordan uttrykker du disse tingene du sier? Hvilken tone har du? Er den irritert eller sint? Får du det muligens til å høres ut som du klager på han som person? Det er viktig at når man vil poengtere ut noe man synes er et dårlig karaktertrekk i en person, at man gjør det med respekt og forståelse, fordi aller oftest er den andre personen helt uvitende om det. De gjør ikke det for å skade.

Jeg kan selv innrømme at når noen har kommet til meg og klaget over noe jeg har gjort, men gjort det på en sint og frustrert måte, så føles det mer fristende å gå i forsvar. Det er fordi det blir uttrykt på en respektløs måte som skaper dårlig stemning. Det betyr ikke at jeg ikke kan anerkjenne feilen jeg har gjort, men at jeg kan reagere negativt tilbake fordi måten det ble uttrykt på var unødvendig kvast.

Ordene hun bruker er jo ihvertfall veldig riktig og en person som snakker slik hun gjør tror jeg ikke er irritert eller sint. Hun sier akkurat det som psykologer og terapeuter sier man bør si det, nemlig; «jeg føler at...» «når du sier slik så føler jeg ....» 

Hva mere kan man be om egentlig? Synes typen virker utrolig vanskelig og egenrådig. 

Kanskje du bare må vise litt mere følelser lurer jeg på, altså bli litt sinna, når du er så pedagogisk og korrekt som du er nå når det jo ihvertfall ikke frem. 

Typen min måtte bli skikkelig sint og frustrert på meg før jeg skjønte tegninga og sugde til meg stoltheten min, det satt rett og slett ganske langt inne, fordi jeg kan være ganske egenrådig iblandt.

Anonymkode: 391dc...ca9

Skrevet
2 timer siden, simsmachop skrev:

Merket at jeg også kunne bli slik med eksen. Han kom med påstander som jeg syns var urimelige, og han ble sinna på meg av ulike grunner. Da var det lett å komme i forsvarsposisjon, fordi jeg fikk et behov for å forklare at han faktisk tok feil.

Eks: Barnefar ringer deg HELE tiden

Jeg: han gjør jo ikke det, han har ringt en gang annenhver måned

Eks: du går ALLTID i forsvarsposisjon når jeg sier noe om barnefar eller ungene.

Dårlig kommunikasjonsmønster. Jeg dumpa HAN.

Så det er definitivt noe i hvordan det blir lagt fram.. Jeg følte at jeg ble utrolig dårlig på å kommunisere i forhold til eksen min, fordi han hadde en tendens til å si "Du gjør alltid (...)", og da fikk jeg et behov for å forsvare meg..

Anonymkode: 3b09f...1ce

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Merket at jeg også kunne bli slik med eksen. Han kom med påstander som jeg syns var urimelige, og han ble sinna på meg av ulike grunner. Da var det lett å komme i forsvarsposisjon, fordi jeg fikk et behov for å forklare at han faktisk tok feil.

Eks: Barnefar ringer deg HELE tiden

Jeg: han gjør jo ikke det, han har ringt en gang annenhver måned

Eks: du går ALLTID i forsvarsposisjon når jeg sier noe om barnefar eller ungene.

Dårlig kommunikasjonsmønster. Jeg dumpa HAN.

Så det er definitivt noe i hvordan det blir lagt fram.. Jeg følte at jeg ble utrolig dårlig på å kommunisere i forhold til eksen min, fordi han hadde en tendens til å si "Du gjør alltid (...)", og da fikk jeg et behov for å forsvare meg..

Anonymkode: 3b09f...1ce

Absolutt! Å anklage for å så refse er aldri måten å gjøre det på. Da ber man kun om dårlig stemning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...