Tina99 Skrevet 2. oktober 2019 Forfatter #21 Skrevet 2. oktober 2019 1 minutt siden, Jodaneida skrev: Valper kan fint gå tur de. Men i deres eget tempo og ikke trene fysisk liksom. Å tusle i en time eller to går helt fint. Ta pauser og lukt på blomstene. Da vil den nok bli roligere inne også. Og ikke minst miljøtrent! Åja. Lest så mye rart på Internettet. At man skal øke med 5 min for hver mnd som går
ikkevoksen Skrevet 2. oktober 2019 #22 Skrevet 2. oktober 2019 4 minutter siden, Jodaneida skrev: Valper kan fint gå tur de. Men i deres eget tempo og ikke trene fysisk liksom. Å tusle i en time eller to går helt fint. Ta pauser og lukt på blomstene. Da vil den nok bli roligere inne også. Og ikke minst miljøtrent! Valper skal ikke gå to timer lange turer.
Jodaneida Skrevet 2. oktober 2019 #23 Skrevet 2. oktober 2019 1 time siden, ikkevoksen skrev: Valper skal ikke gå to timer lange turer. Valper kan fint være ute å rusle i to timer. Ikke aktivt gå på tur, men være ute å kikke på livet.
Jodaneida Skrevet 2. oktober 2019 #24 Skrevet 2. oktober 2019 1 time siden, Tina99 skrev: Åja. Lest så mye rart på Internettet. At man skal øke med 5 min for hver mnd som går Jakthunder jakter gjerne når de er 8 mnd. Trekkhunder trekker spann som åringer og settes igang tidligere enn det med lette økter. Skal man følge 5 min regelen så blir det jo et forferdelig kjedelig år for bikkja? Det er jaggu ikke rart det er så mange understimulerte problemhunder der ute om det er den regelen folk forholder seg til. For å forebygge skader og styrke skjelettet må hunden få røre på seg, gå i ulent terreng og bygge muskler. Sakte ja, men ikke såå sakte. Det er forskjell på 10 mil og 5 km. Alle mine (og familiens) jakt og trekkhunder har levd aktive liv fra de var små. Som voksne er de top atleter i god fysisk og psykisk form. De er med på turer fra vi får de hjem. Trenes systematisk fra de er ca 8 mnd (litt trekk). Men tur, det får de være med på. Løs i rusletempo med pauser. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #25 Skrevet 2. oktober 2019 1 time siden, Jodaneida skrev: Valper kan fint gå tur de. Men i deres eget tempo og ikke trene fysisk liksom. Å tusle i en time eller to går helt fint. Ta pauser og lukt på blomstene. Da vil den nok bli roligere inne også. Og ikke minst miljøtrent! Valper blir fort overstimulerte. Det handler både om hva de gjør, og hvor lenge av gangen. Det må tilpasses rase, alder og personlighet, men de fleste unge valper jeg har vært borti ville blitt sprø av 2 timer ute på tusling. Anonymkode: d8bc5...e96
Jodaneida Skrevet 2. oktober 2019 #26 Skrevet 2. oktober 2019 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Valper blir fort overstimulerte. Det handler både om hva de gjør, og hvor lenge av gangen. Det må tilpasses rase, alder og personlighet, men de fleste unge valper jeg har vært borti ville blitt sprø av 2 timer ute på tusling. Anonymkode: d8bc5...e96 Valper som aldri er ute blir sikkert fort overstimulerte når de plutselig er ute litt mer enn vanlig. Om man gradvis venner de til verden er det sjeldent et problem. Svært msnge valper jeg har vært borti hadde blitt sprø av å bare være inne med unntak av 10 minutters tisseturer og litt lek i hagen. Andelen problematferd på selskapshunder vs brukshunder kan jo være litt interessant å se på. Jeg har hatt begge deler. Tilogmed en 4 kg "veskehund". Han var tøffere enn toget og ble oppdratt som resten av flokken. Ingen belastning før han var 7-8 mnd. Men ute et par timer noen dager i uka. I valpens tempo, så klart. Nå har familien alltid hatt bruksunder og det er det miljøet jeg har vokst opp i. Men jeg merker en vesentlig forskjell jevnt over på problematferd hos understimulerte selskapshunder kontra hunder som får brukt seg. Spesielt i 2 års alderen hvor mange hannhunder omplasseres At fysisk utfoldelse hjelper på kjedsomhet er ingen hemmelighet. Det finnes svært lite forskning som tilsier at rolig fysisk aktivitet er skadelig for valper. Mye forskning viser det motsatte. Jeg kan finne linker i morgen om det er interessant for andre. Endret 2. oktober 2019 av Jodaneida 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #27 Skrevet 3. oktober 2019 10 timer siden, Tina99 skrev: Hei Familie hunden døde lørdagv14. September 4.5 år gammel. Vi fikk oss en ny valp 28.september. Jeg synes det er veldig vanskelig å være alene med valpen når mamma og pappa har gått å lagt seg. Kan dette være et tegn på at jeg egt ikke var klar for ny hund eller tror dere det bare er fordi det er uvant å ha en valp i hus og at det går over? Noen som har noen erfaringer? 9 timer siden, Tina99 skrev: Var alene med den når den døde ja Det at du var alene med den forrige hunden deres når den døde forklarer det meste. Skjønner godt at det må ha vært vondt, og at du ubevisst tenker at det kan skje igjen. Hjertesvikt er sjelden så det er ikke noe du må gå å tenke på at kan skje på nytt. Anonymkode: c99a3...9bd
The Kitten Skrevet 3. oktober 2019 #28 Skrevet 3. oktober 2019 Du kan ikke bære hunden rundt på tur. Det blir for dumt. Du må si til dine foreldre at det blir for mye å ha ansvar for hunden når de legger seg. Hvorfor legger de seg så tidlig forresten?
Tina99 Skrevet 3. oktober 2019 Forfatter #29 Skrevet 3. oktober 2019 5 timer siden, The Kitten skrev: Du kan ikke bære hunden rundt på tur. Det blir for dumt. Du må si til dine foreldre at det blir for mye å ha ansvar for hunden når de legger seg. Hvorfor legger de seg så tidlig forresten? Mamma blir fort trøtt og pappa jobber natt
The Kitten Skrevet 3. oktober 2019 #30 Skrevet 3. oktober 2019 40 minutter siden, Tina99 skrev: Mamma blir fort trøtt og pappa jobber natt Da kan dere ikke ha valp da hvis ingen kan ta vare på den etter kl 21/22 om kvelden...
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #31 Skrevet 3. oktober 2019 22 timer siden, Tina99 skrev: Åja. Lest så mye rart på Internettet. At man skal øke med 5 min for hver mnd som går Har en valp på snart 4 måneder nå. Hun er avhengig av 1-2 turer med 20-30 minutter aktiv gåing daglig. Får hun ikke gått nok, blir hun urolig. Når hun er urolig har hun lett for å bli skikkelig frekk, kranglete og ubehagelig fordi hun har mark i rumpa som ikke går bort med tørrfor-søk, leking og trening. Leker vi med henne, blir hun ekstremt voldsom og bare mer urolig. Trening og tørrfor-søk nytter ikke da hun ikke klarer å fokusere. Hun trenger å traske nok, og da må hun få traske nok. Enkelte dager trenger hun kortere turer, og da får hun kortere turer. Hunder er veldig forskjellige, spesielt valper. En kamerat har en valp på 15 uker som allerede trenger mye mere fysisk trim enn det vår valp gjør. Valpen hans er av en gjeterhund-rase som generelt trenger mye trim. Anonymkode: c41c0...413
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå